• Cissela

Döskallar på barnens kläder?

Använder du kläder med döskallar på ditt barn?

Motivera gärna!

Jag har hört argument både för och emot så det är spännande att se vad maioriteten här på FL tycker!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Döskallar på barnens kläder?
  • Rokka Jill
    Megalomania skrev 2007-01-05 07:53:40 följande:
    Rocka Jill: *suck pust och stön* nu får du ta och läsa inläggen lite mer ordentligt. Jag tycker att alla barn ska få ha sin egna personlighet och vill de då ha döskallar så ska de få ha det, vill de vara "tjusiga" med rosa spets så ska de få ha DET. Men hur ska DU försvara för ditt barn att det är något ondskefullt med en tecknad skalle som i tex när hon/han vill ha något med en döskalle på för att hon sett pippi? Har du tänkt på att vi alla har en sån? att vi alla är ett skelett bortsett från muskler, blod, hud & vatten? Argumenten att skallen skulle stå för nåt ondskefullt håller inte. Skallen är från början och fortfarande en helt naturlig del av livet. Se det så istället. Bill: Jodå, visst sitter det personlighet i kläderna, inte allt men en del, om man VÅGAR ha en så pass stark personlighet att även kläderna visar den, vill säga. Skulle aldrig hämma mina barn om de ville uttrycka sig i sina kläder. Precis så som vår 3 åring hemma faktiskt gör, hela tiden. Men självklart även på många andra sätt. Menar du alltså att det i sådant fall skulle vara mer acceptabelt att klä sitt spädbarn i armani-baby då? Bara för att det är sött? Då kan vi ju dra in pengars betydelse i det hela, och hur rätt det är mot resten av mänskligheten i exempelvis fattigare delar av afrika eller ryska gatubarn?
    Då väntar jag tills det året då stora trenden blir att ha inälvor som tryck.. eller könsorgan.. vi alla har ju sånt..
  • tessan8micke

Njaa, köper inga såna kläder, men det är för att jag inte tycker det är särskilt snyggt helt enkelt. Dessutom har det redan blivit uttjatat, butikerna är ju överfulla med döskalletryck, tråkigt.

Min dotter är bara 4 månader, men om hon var större och själv ville ha kläder med döskalllar så visst hade jag väl köpt nånting.

• Rokka Jill

men alla som påpekar butikerna.. är det butikerna som bestämmer att eller om ni köper kläderna i huvudtaget?

• Nallemajatjejen

Nej, det vill jag inte ha till mitt barn. gillar inte svarta kläder till barn heller.

• Rokka Jill

jag har däremot svarta dunnis byxor till tösen.. men vet ni hur snyggt det blir till färgerna hon har på tröjan då?
    aaaaah det e  sött

• Megalomania

Rocka Jill: Ja vi har ju kiss & bajs så why not? Har fortfarande inte fått svar på vad du skulle säga den dag ditt barn vill ha en döskalletröja, hur du skulle förklara att det är något ondskefullt?

Bill: För att argumenten mot döskalletryck inte håller, de är så otroligt långsökta att man blir mållös. och för att du skriver "hellre tjusig än tuff". Bara för att det är tjusigt eller sött eller typiskt så stereotypt som det alltid vart så är det helt ok?

• Rokka Jill
    Megalomania skrev 2007-01-05 09:22:08 följande:
    Rocka Jill: Ja vi har ju kiss & bajs så why not? Har fortfarande inte fått svar på vad du skulle säga den dag ditt barn vill ha en döskalletröja, hur du skulle förklara att det är något ondskefullt?Bill: För att argumenten mot döskalletryck inte håller, de är så otroligt långsökta att man blir mållös. och för att du skriver "hellre tjusig än tuff". Bara för att det är tjusigt eller sött eller typiskt så stereotypt som det alltid vart så är det helt ok?
    ja oj ursäkta..
    Är hon liten ännu där hon kan säga ifrån. Så är det ännu jag som bestämmer..
    Så enkelt är det.
    Man ska inte bli överkörd.
    Håller dock trenden i sig o jag tyvärr kommer att se att "alla andra" ungarna har det typ i skolan.. ska hon ha sin j*vla döskalle tröja.
    Mina åsikter ska ju aldrig gå så långt att hon kanske blir mobbad..
    så om vi säger så.. jag hoppas ju att aldrig kiss o bajs grejerna blir "trendiga".
    Jag tycker de e så äckliga.
  • Rokka Jill

Sen är det ju skillnad på en döskalle tröja o tex napp..

Tröjan "skulle jag kunna leva med" o jag hade använt den på henne beroende på trycket om hon hade FÅTT den.

Nappar o herregud.. ALDRIG..
    o inte på nappflaskor iheller..

• TheDyingBride

Japp. Hon är så stor nu äldsta tjejen att hon kan välja själv. Och hon älskar både döskallar och prinsessgrejer och superhjältegrejer så det blir lite av varje.

• morriis

Sonen har massa kläder med döskallar. Mössor, strumpor, kalsonger, byxor och tröjor. Hittar jag något som passar honom så köper jag det om jag har möjlighet till det. Han älskar döskallar och eld. Så blir det när ens pappa och alla hans kompisar är hårdrockare Räcka ut tungan  Han ska sluta med nappen nu, annars hade jag köpt en sådan också med döskalle

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen
  • Maddevg10

Köper vad jag tycker e fint till sonen...har pyjamasar i alla färger me döskallar på från dunnis..för att de e fina!
    Erkänner att jag fasar för den dagen han vill välja själv...just för att JAG tycker det e hur fult som helst med tex spindelmannen o en massa stökiga tryck...
    Men vill han ha det så får han...men gillar det inte!

Vill ha stilrena o fräscha kläder så att barnen syns!

Mina ♥ ♥ J & V
  • Bill

megalomania
    but still, min unge får inga dödskallar och han gillar tjusiga kläder. så låt det så vara. vi gillar tjusigt ni gillar dödskallar. så enkelt är det. men det är långsökt att tro att jag hämmar vår sons utveckling och styr honom dit jag vill. det är sant, folk och fä är snabba på att tolka och tänka som de vill. låt gå! vi ses ju ändå inte i riktiga livet och jag antar att er vardag fungerar lika fint som vår!

och jag tycker att dödskallar är vansinnigt fult och trist. för mig är de en symbol för döden och jag klär inte min sockertopp i det. mer än så är det inte.

• AasaC

Ja, eftersom min son älskar sådana kläder. Han är 6 år, har svart som favoritfärg och vill gärna ha eld eller dödskallar på kläderna. Jag köpte inte sådana kläder tidigare ... innan han själv visade intresse för det. När han var i 4-års åldern så började han ju vägra ha på sig vissa kläder, t ex med nallar, Kalle Anka och ibland Musse Pigg. Även vissa färger vägrade han. Dinosaurier gillade han dock och svarta kläder och så dödskallar. Så därför började jag köpa sådana kläder ... som han tycker om.

• Mizuki

Ja, jag älskar döskallar och ahr alltid gjort. Hela våran lägenhet är också full med döskallar.

• Megalomania

1.) men det är långsökt att tro att jag hämmar vår sons utveckling och styr honom dit jag vill.

2.) jag tycker att dödskallar är vansinnigt fult och trist. för mig är de en symbol för döden och jag klär inte min sockertopp i det.

I rest my case...

• Bill

nä harreligen vilken omöjlig diskussion, det är banne mig inte klokt. nåväl, sånt händer men det är ju sant -jag är inte förvånad!

• Molnet

Det är skitsnyggt med svarta kläder till bebisar och små barn! Jag såg en body i storlek nyföding med gullig dödeskalle på, ångrar att jag inte köpte den! SKitfin var den!

• Orkiden80

Om alla klär sina barn i dom kläder som dom sjelva tycker bäst om, så blir det bra sen...

*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena
Svar på tråden Döskallar på barnens kläder?