• Gladhannapanna

Kladdiga ögon?

Hej!
    Vår dotter föddes 16/11. hon hade en del gult kladd i ögonen i början, men vi fick rådet att tvätta med ljummet vatten vid varje blöjbyte så det försvann. Nu har hon massa gult kladd i högra ögat, det klistrar igen hela tiden, trots att vi tvättar med ljummet vatten. Någon som har något bra tips på vad man kan göra? Känns ju inte som om man vill åka till sjukhuset för lite kladd, men samtidigt känns det inte bra att inte få ordning på det.

• Svar på tråden Kladdiga ögon?
  • m00min

vår dotter har haft kladigt öga från och till sedan on föddes.. är nu 5 månader. Vi har fått råd att droppa bröstmjölk i ögat, tvätta med uppkokat vatten som svalnat så ort det kommer kladd vi har även fått receptbelagda ögondoppar som hjälpt lite men nu har hon bara varit "kladdfri" en vecka så börjar det igen....

vet inte själv hur jag skall få det att sluta.... men att tvätta,tvätta och tvätta lindrar lite.

• BaraPyssel

Min son hade och har fortfarande lite problem med ögonen. Det verkar som om han är väldigt känslig för drag och får lätt kladdiga ögon. Vet inte hur många gånger jag varit nere på vårdcentralen och trott att det varit ögoninflammation. Jag och min morfar har precis samma problem. Läkarna har aldig gett mig någon annan förklaring. Men jag tycker dock att du ska prata med en läkare om det, ögonen är inget man leker med jue.

Jag har tvättat Philip ögon med sådandär ögontvätt som finns att köpa i affären...istället för vatten. Vi har "eget" vatten och litar inte riktigt på att det är rent.

//Joanna

• Triste

Alla våra barn hade det första månaderna. En av tjejerna har det precis nu försvunnit på. Dom är 10 månader. Om barnet lider av det går det att få droppar men för oss hjälpte det inte. Det ska växa bort innan 1 år. Om inte så spolas tårkanalen ren när barnet är sövt. Men ingreppet görs oftast inte under ett år.
    Hoppas det löser sig snar för er det är inte roligt att behöva förklara för alla att det INTE är ögonfluss.

• morre

gör koksaltlösning o badda med!

• sailormoon81

Min son tog dom ett prov på i ögat för att sen ta en odlig på det på BVC och det var bakterier i dom, så nu får han droppar och är mycket finare. Fråga om dom kan ta ett prov på det på BVC för att säkert veta..

• Benet

vår son hade så när han va nyfödd, trånga tårkanaler sa mitt bvc. Man kan massera lite försiktigt i ögonvrån vid näsroten och lite ut, under ögat lixom.
    Hoppas  du förstår vad jag menar.
    Här funkade det och efter några dagar var det borta!
    Han hade det dock i ca 2 månader innan jag fick rådet att massera, skulle vart skönt att få reda på det en gång...

Mamma till världens bästa Wilmer - född 25/7-06
  • Gladhannapanna

Tack för alla råd! jag ska ringa BVC på tisdag och fråga. En läkare kollade på det när hon var elva dagar, han sa också att jag skulle massera vid näsroten, vi gjorde det och det försvann. Hon har varit kladdfri några veckor men nu kom det tillbaka mycket värre än innan. Ett problem är att hon blir arg när jag tvättar och gråter massor, då bildas massa nytt kladd... *suckar* Har tvättat med koksaltlösning idag, droppat i lite bröstmjölk förut med. Ska massera, tvätta och mjölka över helgen så kanske det ger sig!

• Gladhannapanna

Nu har kladdet nästan försvunnit! Har tvättat med renässans på bomullsrondeller flera gånger per dag. har även droppat lite bröstmjölk i ögat vid några tillfällen. Så skönt att det blev bättre så fort!

• JennieLee

Vi använda ljummet vatten eller koksaltlösning och baddade hela tiden i stort sätt. Glöm inte heller att byte örngott varje natt. Fick det tipset av en vän, och då gick det fortare...

• Bosselina

Tribeca hade oxå kladd i sitt ena öga. Jag fick ett riktigt husmoderstips av min mamma; badda med ljummet kamomillte. Det gjorde hon alltid på mig när jag hade ögoninflammationer som liten. Jag gjorde det på Bäckis och kladdet var borta på ett dygn. Superbra!!

• thesa2

min son hade också kladdiga ögon och det hjälpte inte hur mycket vi än tvättade det så vi fick en salva att droppa i ögonen på han och de försvann med en gång

Svar på tråden Kladdiga ögon?