• Tussan05

Hur mycket Salt i akvariet?

Köpte ett akvarie på 18 liter till min man i julklapp och försäljaren sa att det ska vara lite sal i men han glömde säga hur mycket och det står inte på paketet. Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig så jag inte har ihjäl de små liven

• Svar på tråden Hur mycket Salt i akvariet?
  • Icna

Det behövs inget salt i sötvattensakvarier (enligt min akvarieexpert till sambo). Alla sötvattensfiskar klarar sig utan men vissa fiskar tål inte salt alls. Vad du dock skall tänka på är att byta vatten varje vecka. Byt ca 25% i veckan. Vattnet skall vara ca 25 grader.

• Nasse liten

det beror på bvilken fisk typ du har, mer än så vågar jag nog inte säga. Men googla så hittar du säkert "akvarie vännerna" eller nåt

• södertälje

Jag hadde ett 250 liters akvarium och blev tillsagd att tillsätta en tsk per liter vatten,men fråga där du köpte akvariet

• God Is A Girl

vissa sötvattens akvarier behöver lite salt i beroende på fisksorter. vet iaf att om man har scalarer (stavas?) och dom blir röda runt ögonen behövs det lite salt. vet dock inte hur mkt.

• Icna

Förresten... Vissa fiskar lever i bräckt vatten t.ex. Black Molly kolla artregistret på zoopet.com så ser du vilka fiskar som lever i bräckt vatten. De brukar dock klara sig utan salt och under "normala" omständigheter så ska du nog klara dig utan salt i akvariet.

• Tussan05

ok tack för svaret, han gav mig saltet och sa att jaqg skulle ha i lite så jag slipper ohyra bland annat. Det vi har är neontetrar, guppies eller om det var slöjstjärt och en "slamsugare"

• majzzan

Vi svätter alltid i salt i våra akvarier.... 375liters....

• Gnista

Salt är bra för att motverka sjukdomar. Et fåtal arter är känsliga för salt, dock inte dom du nämner. Om det är ektozon du har så ska man ha en tesked per 50 liter vatten. Du ska alltså ha knappt en halv tesked.

Svar på tråden Hur mycket Salt i akvariet?