• Tant Groda

Katten förstoppad!

Vår katt är förstoppad och har inte bajsat på två dagar, han har försökt men det går inte!
    Han är lite öm och slickar sig hela tiden...nu har han börjat skvätta lite här och var!
    (Tror dock har han inte ont då kan utan problem kan hoppa upp till sin favoritsovplats, på min garbrob)

Någon som har tips på vad jag han göra för honom?
    Han har inte ätit något annorlunda den sista tiden utan det enda är att han fick en sheba 8eller vad de nu heter) på julafton och inte kattgodis...

• Svar på tråden Katten förstoppad!
  • Molle72

Blanda i matolja i maten om han äter.

• Jenny 1976

Vi har en katt som varit förstoppad ordentligt 2ggr nu. Vui började med att ge honom paraffinolja, det ska smörja tarmarna och låter det komma ut lättare, enligt veterinärs rekommendation, nu minns jag inte exakt hur mycket man ska ge men det kan ju apoteket tala om. När inte det hjälper så funkade mikrolax (OBS använd inte hela, rådgör med apoteket) Jätteläskigt att ge men det hjälpte ialafall.

Lycka till!

• Tant Groda

Det ska jag prova!

ja han kan kissa men han kissar på ställen han inte brukar kissa på och innan satte han sig sin låda men satte sig utanför och kissade på golvet!

De smäller ganska mycket raketer här nu...och har gjort det några dagar...kan det bero på det??...han verkar inte vara så rädd för det annars!

• Tant Groda

tack för alla svar!

Provar att ge lite matolja i maten först...sen provar jag de andra....

• Jenny 1976

Sheban kan ha gjort sitt, jag tvivlar på att smällarna påverkar på det sättet, snarare tvärtom

Men båda gångerna våran katt blivit förstoppad var det i samband med byte av mat. Samma märke till och med, bara att vi gick från normal mat till senior. Så sheban kan definitivt påverkat.

• trissan78

ibland så blandar man ihop förstoppning med urinsten och då kan inte katten tömma blåsan. Jättefarligt för katten och behöver omedelbar vård. Hade en hankatt som åkte på urinsten några gånger fatänn vi hade specialfoder.

• Rigmor Mortis

Han kan ha ont i magen (även om han inte visar det), och därför förknippa lådan med smärta. Då gör de gärna sina behov utanför lådan..
    Paraffinolja brukar hjälpa vid förstoppning - men är du absolut säker på att han inte fått i sig något olämpligt? Jag tänker på snören och liknande.. då kan nämligen paraffinoljan ställa till mer skada än nytta.

Svar på tråden Katten förstoppad!