• Tant Groda

Katten förstoppad!

Vår katt är förstoppad och har inte bajsat på två dagar, han har försökt men det går inte!
    Han är lite öm och slickar sig hela tiden...nu har han börjat skvätta lite här och var!
    (Tror dock har han inte ont då kan utan problem kan hoppa upp till sin favoritsovplats, på min garbrob)

Någon som har tips på vad jag han göra för honom?
    Han har inte ätit något annorlunda den sista tiden utan det enda är att han fick en sheba 8eller vad de nu heter) på julafton och inte kattgodis...

• Svar på tråden Katten förstoppad!
  • Tant Groda

han dricker än...vet inte hur han äter (han har fri tillgång till mat) och dricker gör han...

• Jenny 1976

Trissan, det har våran kisse också, struvitsten, usch det är inte kul!

• ylledylle

Min katt blev också sådär knepig och verkade sedan ha ont när man kom åt henne i rumptrakten, typ när jag lyfte henne. Hon bajsade inte och kissade utanför lådan. Det visade sig vara stopp i analsäckarna och blev opererat. Nu är hon helt bra igen.

• LPW

Jag rekommenderar dig att ta kissen till en veterinär omgående!

• Tant Groda

öm är han i magen då han gnäller när vi tar på magen, ont tror jag inte då han hoppar upp till höga hjöder utan några som helst problem dessutom är han en liten gnällis (i vanligafall).
    han har gått in till lådan efter att han har försökt på andra ställen, men han förknippar säker lådan med smärta (låter ganska logiskt...

Men kan sheban påverkar hans magen så länge efter?? han fick den på julafton och vi upptänkte problemen igår...kan dock tillägga att han kräktes en gång i natt!

• Molle72

var precis inne och googlade på katter men förstoppning. Det är väldigt ovanligt, fast vanligare bland äldre katter då ska man ge tonfisk i olja. Gå in och googla lite på kattsjukdomar.

• Tjohalia

Man kan ju ge microlax till katter, tror det står i bipacksedeln hur man ska göra.

Joline ska få ett syskon i februari
  • Jenny 1976

Ja det kan vara det 5-6 dagar efter, när vet du senast att han gick? Det är mycket viktigt för om det tar för lång tid kan det istället bli farligt och det kan börja släppa ut gifter i kroppen.

Men att kan kräktes kan jag säga att våran katt också gjorde i samband med förstoppningen.

• Tant Groda

hmm...då är det nog förstoppning!

Katten börjar tigga lite mat, så jag tänkte prova att ge lite matolja...vad kan jag ge det med?? har ingen tonfisk hemma!

• Tant Groda

vad typiskt att jag varken har messsmör eller tonfisk hemma!

Tittade i lådan nyss och då har det kommit lite diarrélikande bajs...han bajsade igår dimorse det vet vi iaf...

• Tant Groda

matade han nyss med lite matolja...det gillade han absolut inte, men vi får se om det har någon verkan!

• Tant Groda

Tänkte berätta lite hur det gick våran lille katt!

För några dagar sen var han hos vetrenären och fick konstaterat att han hade en urinvägsinf. fick reda på att han har en liten urinblåsa än normalt men det stode inte mycket i blåsan fast att han inte kissat på flera dagar...trodde ju först att han hade prob med bajset, men det kom igång efter lite olja och annat smått och gått...och nu mår han prima och är lika busig som vanligt...dock mer kelen!

• Skärgårdsfru

Vad bra att du åkte till veterinären och vad skönt att din katt mår mycket bättre nu

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • LPW

Skönt att höra att katten mår bra- tur att du åkte in till veterinären.

Svar på tråden Katten förstoppad!