Klädsel vid dop
Hm, har dop av vår son om några veckor och sitter och funderar på klädseln. Vad hade ni, mödrar och fäder, på era barns dop?
Tacksam för svar!
Malin
Hm, har dop av vår son om några veckor och sitter och funderar på klädseln. Vad hade ni, mödrar och fäder, på era barns dop?
Tacksam för svar!
Malin
Jag hade en svart knälång kjol och en lila blus.
Tack! Vad hade din man?
Ljusa byxor och lila skjorta med en lila/grå/svart tröja över.
Svårt att beskriva kläder. Min blus var mer som en tröja med en blus under (kragen och längst ut på ärmarna var det vitt).
Min sambo hade svart kostym, blå skjorta och slips.
Jag hade blommig kjol, svart topp och svart kavaj.
Enligt etiketten ska man inte ha svart på dop, men vad gör man? var ute och sprang på stan och hittade ingenting, så det fick bli gamla paltor, fast fina!
Ja, det var just det där med etiketten. Sambon har en jättefin nyköpt svart kavaj som han funderar på att ha ihop med ett par svarta kostymbyxor, och så ljuslila skjorta och lila slips till, men vet inte om det funkar med tanke på färgen (etiketten...)
Själv tänkte jag ha en lila kjol med något vitt (ev. svart för att matcha) upptill.
Trots etikettregler tycker jag att man borde kunna göra som man själv vill! Vi var jättestressade över det där med svarta kläder. Vi hade dop med 2 andra par och den ena pappan hade jeans... det var fint det med!
Jag trodde att man inte skulle ha svart vid dop men det kan man tydligen ha numera.
Heranell - Jag tycker också att man borde kunna göra som man vill, och jeans låter också fint!
Nenne - man "kan" alltså det?
Är det bättre att ha svarta kostymbyxor med ljus skjorta och slips UTAN svart kavaj över kanske? Åh, svårt det där!
I Magdalena Ribbings "Nya Stora Etikettboken" står följande:
Klädseln till dop är finare än vardag. Den får gärna vara diskret, men inte alltför mörk, detta är en ljus högtid. Vid ett kyrkdop har kvinnor dräkt eller klänning, helst inte svart, inte urringad eller ärmlös, inte alltför kort, inte utpräglat festglittrig. Byxdress går bra om den inte är aftonbetonad. Barbent ska man egentligen inte vara i kyrkan. Hatt har de kvinnor som vill ha det, men bara till ett stort traditionellt dop och i så fall även handledskorta tunna handskar. Män har till ett stort dop mörk kostym och vit skjorta, till ett mindre dop kavaj eller fin blazer och uddabyxor, vit skjorta.
Tack olympia!