• Maliinka

Klädsel vid dop

Hm, har dop av vår son om några veckor och sitter och funderar på klädseln. Vad hade ni, mödrar och fäder, på era barns dop?

Tacksam för svar!

Malin

• Svar på tråden Klädsel vid dop
  • Maliinka

*puffar*

Vill gärna höra vad fler hade på sig på sina barns dop, etikettsenligt eller ej!

• stin a

Kostym , klänning till knäna med stövlar till

• stin a

Mörkgråkostym med en snygg avbrytande slips som matchade min klänning och sidenbanden på dopklänningen...

• AmandaPitkänen

När vi döpte Sixten hade jag svarta byxor, ett snyggt linne och en svart kavaj. sambon hade jeans och kavaj, och skjorta under.

När vi döpte Nils hade jag tajta jeans, mocca/skinnstövlar, linne och en svart kavaj. Sambon hade jeans och skjorta.

• Maliinka

Tack! Skönt att höra att ni haft grått och svart!

Någon mer?

• mammatillpojkar

jag hade svarta byxor, linne och en lila kofta
    min sambo hade en blå skjorta och ett par svarta fin byxor

• Bebben

Vi hade dop på sommaren. Ljusa byxor, linne och en tunika hade jag. Ljusa byxor, skjorta och svart kavaj hade pappan. Hade det varit vinter hade jag nog haft mörkare kläder men kanske brytit av med nåt i färg..

• Anoke

Oj, "får" man inte ha svart på dop?
    Jag har köpt en svart Boob-klänning som jag har tänkt ha, visserligen med lite färgglada accessoarer till (sjal el halsband). Har ganska mycket kvar att gå ner så jag har inte lust att köpa nåt enbart till dopet utan den här klänningen hade jag både jul och nyår och den är klassisk så den kan jag ju ha om vi får fler barn med.

FÖr att svara på TS fråga så struntar jag nog i etiketten och har klänningen ändå Min man ska nog ha mörkgrå el svarta byxor och skjorta med slips. Hans kostymer ligger i en fraktbåt på väg från USA (vi har nyligen flyttat hem till Sverige) så vi får se om den hinner komma innan dopet

• stin a

Anoke...jag är oxå så att jag struntar helt i vett och etikett..då våra vänner gifte sig så bar jag hel-lång svart klänning med ljusa accesoarer till...jag hade nämligen fött barn några månader tidigare och kände mej inte direkt smal ...så då blev det svart...men gissa blickarna Förvånad

• Anoke

Stin a - Ja, jag förstår att du fick blickar Men vad fasen, svart funkar ju alltid och man blir ju lite smalare i det så jag tycker du gjorde helt rätt

• stin a

Anoke.....svart är ju ett säkert kort.....eller hur..struntade i vad andra tänkte då på bröllopet..hi hi ...

• Stora

Jag:Brun manchsterkjol, bruna mockastövlar ljusblå topp. knythalsband med pärlor o bergskristaller.
    Daniel: Svarta snyggjeans o grå skjorta
    Ella. 2½ år: Jeanskjol vit tunika vita strumpbyxor basketkängor
    Kika i galleriet under Edvins dop...

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Maliinka

Tack alla gulliga för svaren! Kul att veta hur andra tänker och hur ni klädde er!

• Trogga

En amnings klänning från boob (svart) och en grön linnekofta. Sambon hade kostym och grön slips.

Beatrice vill upptäcka världen
  • bilpåse

Hej! Med ettan hade jag folkdräkt. (dalkulla) med tvåan nu i januari tror jag det blir svarta byxor, skor och sen en beige klänning över svart polo. Inte så amningsvänligt men...

Det är ju bara reaplagg i butikerna, och inget som känns kul - så då får det bli "gamla trasor".
    Mannen kör kostym. Ettan favvoklänning i brun manchester med snobben.

• Okt06

Jag har en svart kjol med vita blommor som jag ska ha på dopet.
    Jag vet inte jag ska ha till kjolen.Jag måste hitta någon dag att kolla på kläder i lugn och ro.
    Min sambo ska ha sin kostym och slips.

• stin a
    Okt06 skrev 2007-01-02 10:55:07 följande:
    Jag har en svart kjol med vita blommor som jag ska ha på dopet.Jag vet inte jag ska ha till kjolen.Jag måste hitta någon dag att kolla på kläder i lugn och ro.Min sambo ska ha sin kostym och slips.
    Kan du inte ha svart kavaj med en vit top/linne under till kjolen...
  • Thika

Jag ska ha svart klänning till knäna,svarta stövlar & rosa sjal. Vet att många blir förfärade vid svart, men strunt samma! Jag känner mig bara fin i svart just nu & den är smickrande för figuren. Min man ska ha svarta finbyxor & vit skjorta.
    Ha vad du vill! Dags att vi kommer ifrån trista regler vid såna tillställningar. Som trots allt är för barnets skull.

Svar på tråden Klädsel vid dop