Inlägg från: Netriosa |Visa alla inlägg
  • Netriosa

Hjälp med apelsinris!

Nån som är duktig på att göra apelsinris här? Tänkte göra det imorgon men är lite tveksam på hur man ska göra trots olika recept här hemma där alla egentligen skriver samma sak.
    Det står att man ska koka riset som det står på förpackningen. Men då blir det väl gröt? (ris, vatten och mjölk som får koka ca. 40-50 min) Ska man sen spola gröten i kallt vatten? Tycker det hela låter mkt märkligt!

Nån som vet? Ska ha det imorgon så jag uppskattar verkligen snabba svar

Gott nytt år på er!

• Svar på tråden Hjälp med apelsinris!
  • Netriosa

Ja det är det fast den stora skillnaden är väl att man har i apelsiner i apelsinris?

• Netriosa

trodde det var grötris som kokat i vatten först...alltså, bara vatten. Skölja det och sen tillsätta med vispad grädde, vaniljsocker och sånt...

Men man ska alltså göra vanlig gröt av riset och sen blanda?

• Netriosa

mickis74:
    tackar för svaret! Men nu har jag köpt grötris, hur gör jag med den isåfall? I alla mina recept står det "grötris som ska kokas enligt förpackningen". Det är bara det att det finns bara ett grötrecept på denna förpackning...

• Netriosa

maj 2007:
    Men man ska tydligen skölja riset...hur blir det då egentligen när det är en klibbig gröt?

mammutten:
    ska man isåfall koka riset i endast vatten? Alltså ersätta mjölken som egentligen skulle vara i med vatten?
    tror det var 2 dl grötris som kokar med 2 dl vatten i 2-3 minuter. Sen tillsätter man 1 1/4 l mjölk och kokar sakta i ca. 40-50 min.

• Netriosa

Tråddödare i sin egen tråd...? Det var inte illa

Men aja, får väl testa mig fram. Tack ni som svarat iaf! Gott nytt år på er

• Netriosa

crazymama:
    På förpackningen står det bara hur man gör vanlig gröt. I dem recepten jag har står det "koka så som det står på förpackningen". Men jag tycker det hela låter väldigt skumt att koka gröt för att sedan spola gröten...? För det är det som står i dem recept jag har.
    Vet att min mormor kokar sitt grötris i vatten men hur mkt vatten ska det vara och hur länge?

• Netriosa

ja, spola gröten/riset i vatten.

• Netriosa

Vad alla gör på olika sätt! Jag blir helt snurrig.

Jag får helt enkelt testa mig fram Tack så mkt för era svar.

• Netriosa

Fast...köp vanlig gröt säger vissa av er. Men man ska ju spola riset i vatten. Hur ska man göra då om man köper färdigt ris? Inte för att jag ska göra det för jag har ingen möjlighet att köpa sånt idag. Det känns lika mysko som spola gröt man gjort hemma...

Ja, kalla mig dum som inte fattar...men mest föredrar jag att bli kallad graviditetsförvirrad

• Netriosa

Apelsinriset blev helt oki. Kokade grötris med enbart vatten, spolade i kallt vatten och blandade det sedan i vispad grädde med socker & vaniljsocker.
    Eftersom jag var förkyld kände jag inte mkt av smaken men enligt maken var den helt oki, men inte lika god som min mormors...attans

• Netriosa

ijacarina:
    Nej hon gjorde som jag gjorde faktiskt, frågade mor min Det är jag som inte fått kläm på hur mkt/lite av varje det ska vara bara

• Netriosa

ijacarina:
    Det verkar som om man kan göra apelsinris på många olika sätt Huvudsaken är att det blir gott, hur man gör spelar ingen roll.

Svar på tråden Hjälp med apelsinris!