• Animon

Alkohol på nyår?

Ni som ska i väg på fest på nyår och har barnen med er, hur gör ni med det här med alkohol? Skippar ni alkoholen helt? Han menar att det är väl okej att dricka lite bara man inte blir full. Men jag känner att för barnens skull borde en av föräldrarna hålla sig nykter. Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Alkohol på nyår?
  • Razzla

Vi kommer nog dricka båda två men jag iaf kommer att hålla de på en väldigt låg nivå just för att Anton ska vara med. Jag personligen skulle aldrig kunna bli riktigt full när han är med.

• Sarah å Leia

Jag resonerar som så att alkohol och barn hör inte i hop, och därför skippar jag festen och håller mig hos Leias morfar då det ev blir ett glas champagne vid tolvslaget som max.
    (missar festen med svärisarna och fruktansvärt god mat pga min inställning)

Mamma till världens bästa Leia
  • Mickis74

Vi ska vara hemma och får matgäster, vi blir 4 vuxna, 2 barn och en bebis.

Vi kommer att ha vin till maten, ta nån grogg senare och så lite bubbel vid 12-slaget.

Jag tycker visst att man kan dricka fast man har barnen hemma eller med sig bort. Det innebär ju inte att man behöver toksupa för det.

• jungfu

Man kan dricka ett glas vin till maten och ett glas champagne vid tolvslaget utan att bli full. Sen om det är en "röjig" fest med massa folk och hög musik och stök-varning, så kanske man inte behöver stanna så himla länge? Kanske till och med sticka hem till tolvslaget... Jag tror att allt runtomkring spelar större roll än om ens mamma eller pappa druckit ett eller två glas alkohol.

• Pärlan81

Alkohol i sig är väl inget så sätt om man dricker nåt glas till maten eller så. Att dock festa med barnen tycker jag inte.

• Svartfot

Sambon kommer dricka lite jag dricker inget när barnen är med.

♥♥Malte & Wilma♥♥
  • Sarah å Leia

Jag har inget emot att man tar ett glas själv, utan jag är mer emot andra människors drickande när mitt barn är med då det lätt kan hände en olycka.
    För självklart kan jag ta ett glas vin då å då.

Mamma till världens bästa Leia
  • Maria70

Vi kommer att vara hemma och dricka vin till maten samt champangne till tolvslaget.

• septbebis

Dricka till mat plus/eller dricka nån öl, vin eller så, anser jag vara helt ok. Men det är däremot _inte_ ok att bli FULL i barns närvaro!

• sturen

för oss är det självklart att vara nyktra. pöersonligen så dricker jag över huvud taget inte alkohol då det ej är bra för min kropp.

• TessaS

Eftersom jag är med barn, så var det helnyktert för mig. Inte för de andra ogravida på festen dock. Och barn var med.
    Att dricka är inte lika med att bli askalas dretpackad, så jag ser inte problemet med att dricka vin till maten/mousserande till tolvslaget.

• Jennie med ie

Nej alkohol och barn hör inte ihop, barn ska absolut inte dricka alkohol ;) Men vuxna och alkohol kan göra det...

Måttlgt drickande när barnen är med ser jag inget problem med. Fylleri är en annan sak, och tyvärr verkar många dra likhetstecken mellan alkoholintag och fylleri och missa eller inte förstå att det finns olika grader av alkoholintag och påverkan.

På nyårsafton fick vi köra hem med en sjuk son redan vid niotiden. Då hade maken, dvs sonens pappa druckit en öl och en halv snaps tror jag. Jag hadfe inte druckit nån alkohol alls eftersom jag körde. Hade vi varit hemma hade jag nog fått i mig lite vin vid det laget.

~Skjut inte upp till morgondagen vad du kan göra i övermorgon~
  • rismalt

Jag tycker det är självklart att BÅDA föräldrarna håller sig nyktra om man gemensamt är någonstans med sitt/sina barn. Det tycker jag gäller alltid, vill man ta nåt lite starkare kan man vänta tills barnen lagt sig och då naturligtvis ändå inte dricka särskilt mycket eftersom man ju måste vara kapabel att ta hand om barnen även nattetid. Vill man supa skallen av sig nån gång är det väl inte svårare än att man skaffar barnvakt en kväll/låter barnen bo hos far- eller morföräldrar.

Svar på tråden Alkohol på nyår?