• m3ssy

Ev mycoplasma, resa eller inte resa?

Har haft hosta i ett par veckor som dom senaste dagarna har blivit otroligt jobbig, ibland så djup att det känns som om jag ska kräkas. Hade en läkare på mitt jobb i dag som tyckte att jag borde gå till doktorn och odla för mycoplasma då hostan låter så illa. Har provat både receptfritt samt Cocillana-etyfin och Mollipect utan resultat. Nu har min lilla 5½-månaders börjat hosta också och till saken hör att vi ska resa till Spanien på semester om en vecka. Ringde till sjukvårdsupplysningen som sa att det finns inget att göra, akuten tar inte emot då det inte är "akut" och för övrigt tar odlingssvar 10-14 dagar. Så, vad ska man göra? Resa ändå och hoppas på det bästa eller stanna hemma för att invänta svar på odling (om man nu någonsin får en läkartid för att ta en odling vilket verkar svårt och i stort sett omöjligt). Känns olustigt att resa om det skulle visa sig vara en lunginflammation. Nån som har nåt att rekommendera?

• Svar på tråden Ev mycoplasma, resa eller inte resa?
  • Meeri K

Jag sa till akuten att jag skulle resa iväg och då fick jag komma in direkt, eftersom det då räknades som akut... Annars blir det jättetjorvigt med apotek och ev läkarbesök utomlands så det borde de själva lista ut... Jag fick recept och när jag kom hem visade det sig att jag hade mycoplasmabakterierna...

Meeri *stolt mamma till Mattis född 13/9 -06 och Fredriks fru*
  • Meeri K

Jaa, så mitt råd blir alltså: ring igen och säg att du ska åka iväg så borde du få komma in... Jag hade nog INTE rest om jag hade lunginflammation, men jag var j-ligt klen också, så det får du ju avgöra själv...

• Krikiz

Jag skulle gå till vårdcentralen och be att de tog ett prov för mycoplasma.....om inte annat så kan man ju faktiskt nås på mobiltelefon och på hotell (via fax) om provsvaret är positivt.

Själv hostade jag mig igenom en mycoplasma innan läkarna tog några prover och bekräftade det......så man överlever ju även utan medicinering. Trots allt så finns det ju sjukvård i Spanien också om det skulle bli kris..........men med tanke på bäbisen så kanske ni skall höra med barnläkare/barnakuten för säkerhets skull. Om inte annat så lär ni väl behöva ett läkarintyg för att få igen pengar för resan om ni bestämmer er för att stanna hemma?

Förlåt om det blev lite svamligt, men jag får skylla på gravidhjärnan

Lycka till och hoppas att ni kryar på er snart!!!

Nosce te ipsum.
  • m3ssy

Meeri

jag talade om att jag skulle resa och att jag inte har lust att släpa i väg min dotter om vi skulle bli sjuka och det förstod hon på upplysningen men kunde inte hjälpa oss då hon inte ansåg det vara akut. Hon tyckte jag kunde ringa i morgon, på nyårsafton, till en massa privatläkare för att kolla om någon av dom kunde ta emot. Får se om jag har ork nog till det, ska jobba på dagen också.

• Teskedsmamman

Personligen skulle jag dra mig för att flyga med mycoplasma och särskilt på en bebis, det blir lätt lunginflammation av mycoplasma och då är det definitivt mindre bra att flyga.

Försök komma in på akuten i alla fall...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.11) BF - 070724
  • Krikiz

Åh, såg inte att andra hann före........men jag håller fullständigt med om att du skall testa akuten igen!!!  

Nosce te ipsum.
  • Meeri K

Jaa, jag läste om ditt inlägg igen och såg att du ska inte resa förrän om en vecka, så då kan du ju alltid ringa på måndag...

• m3ssy

Måndag är ju en röd dag, så det blir nog på tisdag i så fall. Vi reser klockan 5 på fredag morgon så vi får se hur det blir.

Tack alla för alla svar, får fundera på hur jag ska göra tills i morgon.

• moje

Sitter själv uppe nu här i natten för att min lilla kille är så fruktansvärt täppt i näsan och inte kan sova liggandes......

Men..jag hade mycoplasma när jag senast var gravid.
    För att bekräfta det tog vårdcentralen ett blodprov och efter ett par dagar kom svaret att det var mycoplasma.

Be om det så har du svaret snabbt.

Svar på tråden Ev mycoplasma, resa eller inte resa?