• Melle

Tina oxfilé??

Finns det någon som vet hur lång tid det tar att tina 1,8 kg oxfilé? Vi ska bjuda på det imorgon kväll och jag såg nu att den inte tinat det minsta under de 12 timmar den legat i kylen. Jag har lagt ut den i rumstemperatur nu, men är ändå lite orolig. Kommer den att hinna tina till senast kl. 17 imorgon då jag måste börja tillaga den?

• Svar på tråden Tina oxfilé??
  • Melle

Tänkte faktiskt också på det där med vattenkokaren.... Inte för att jag är nån expert, men det är väl inte direkt nån toppenidé?

• Pikku Enkeli

I panikfall när jag måste ha något tinat NU så tar jag och lägger i varmvatten eller kör i mocron. Föredrar varmvatten.

Winners never quit. Quitters never win.
  • Melle

Hahahah! 1,8 kilo oxfilé i micron! Det skulle se ut det!! Förlåt, men jag tror att det blir lite "platsbrist" om man säger så
    Dessutom känns det sådär fräscht att micra en oxfilé... men det är kankse jag som är petig?

• Melle

Ja varmvatten funkar ju i värsta fall... eller åtminstone lite ljummet vatten.

• Pikku Enkeli

Nä i det fallet skulle jag definitivt lagt den i varmvatten om det krisar.

• AnnaGBG

Tja, den hade fått plats i våran, du får låna den om du vill Själv föredrar jag micron framför varmvatten för köttet blir så sliskigt på ytan av vattnet.

• Melle

Tack så mkt för alla svar! Hoppas att den blir god nu bara... Det är nästa problem...

• Pikku Enkeli
    AnnaGBG skrev 2006-12-31 01:56:37 följande:
    Tja, den hade fått plats i våran, du får låna den om du vill Själv föredrar jag micron framför varmvatten för köttet blir så sliskigt på ytan av vattnet.
    Men lägger du köttet direkt i vattnet?!? Det har jag aldrig gjort.. Jag packar in det i plast..
  • AnnaGBG

Nej, jag lägger det inte rätt i vattnet.  Men det kan nog kvitta nu för TS verkar nöjd

• Melle

Ja, TS är nöjd! Men hon undrar fortfarande hur stor micro Anna i Göteborg har, som får in en 1 meter lång oxfilé?...

Svar på tråden Tina oxfilé??