• Lieb

illaluktande urin

Har en dotter som snart är ett år. När hon var runt 8-9 månader så luktade hennes urin jätte illa en morgon. Lämnade ner ett urinprov som visade växt av våra vanliga tarmbakterier. Fick aldrig klarhet i om det var en förorening eller att hon hade en infektion. Hon fick ingen behandling för det då hon var helt opåverkad och hennes crp var normalt. Senare fick vi en antibiotikakur mot öroninflammation och skulle i samband med denna lämna in ett kontrollurinprov för att se att bakterierna var borta. Det var de och vi kan ju inte veta om det fanns bakterier som antibiotikan tog eller om hon var fri från dem.

Nu har hennes morgonblöja luktat jätte illa två dagar. Inte i rad. Igår kväll var hon så trött efter att ha lekt och stojjat hela dagen så när vi skulle lägga henne var hon mer eller mindre sovande. Vi bytte bara blöja på henne utan att tvätta henne och lade henne sedan direkt. Hon hade nog inte druckit så mycket heller under dagen. Kan det ha gjort att hennes blöja luktat illa igen? Har aldrig känt att den har gjort det under dagen när jag bytt på henne.

Pratade med bvc om detta i fredags och de trodde inte att jag behövde oroa mig. De sa att barn kan ha illaluktande urin utan att det behöver vara något. Och får de urinvägsinfektion så blir de oftast VÄLDIGT påverkade med febertoppar och leker inte som vanligt. Min dotter är precis som vanligt. Har sovit lite oroligare på nätterna men det gör de ju ibland.

Hoppas någon kan lugna mig lite där ute. Är så rädd att hon ska ha uvi nu.

• Svar på tråden illaluktande urin
  • ako

Min son som iofs är äldre än din dotter, 4 år, hade illaluktande urin under en månads period ung, vi var till vårdcentralen med ett urniprov men det var ok- inga bakterier. Tydligen så kan urin bli och lukta illa utan att det behöver vara något.

• Plippi

Jag kan ju bara tala om mina erfarenheter.
    Morgonurin är mkt mer koncentrerad och givetvis ännu mer om man druckit lite. Min ettåriga sons kiss luktar mkt skarpare på morgonen. Iof inte illa, men skarpare. Har även arbetat som undersköterska och jag har samma erfarenhet från vården.
    Man byter ju oftast inte blöjan lika ofta på natten som man gör på dagen, vilket säkert oxå bidrar till att det börjar lukta mer.

Men! Min 8-åriga flicka har haft mkt problem med uvi. Första gången(då var hon tre) upptäcktes det inte förrens hon hade fått njurbäckeninfl. Då hade hon fruktansvärt ont i magen. Hon måste ha gått med uvi ett tag, trodde läkarna på sjukhuset. Läkare kan ibland vara väldigt dåliga på att upptäcka sådant. Jag fick själv be om att de skulle ta ett urinprov på henne, när den första läkaren viftade bort hennes magont med att "det kan små barn ha". Men då hade jag fått berättat för mig av en annan att man alltid ska ta ett urinprov på barn med oförklaig feber och smärta.

Detta blev ju en hel roman . Men om din dotters urin bara luktar skarpare, så behöver det nog inte vara ngn fara. Men är du orolig, så gör ett nytt prov på henne. Då kan du ju iallafall ha gott samvete och veta att du tagit bra hand om din dotter.

• Skakis

Fast å andra sidan kan dom också ha urinvägsinfektion utan att vara påverkade. Det hade vår dotter.... och hon fick njurbäckeninfammation och blev jättesjuk Bättre att kolla en gång för mycket!

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • rebecca271

Låter som det kan vara en liten tillväxt av bakterier igen
    Blåskatarr är vanligast och berör enbart urinblåsa och urinrör.
    Stark, lite frän lukt från urinen. Lukten kan tyda på att man har bakterier i urinen, men kan också bero på att man har druckit så lite så att urinen har blivit starkt koncentrerad. Viss mat kan också ge upphov till stark lukt, exempelvis olika sorters bönor.
    Njurbäckeninflammation innebär att infektionen har spridit sig uppåt till njurarna, det är inte förrän då man får febern men innan det ska behöva gå så lång så gå och ta en urinsticka på vårdcentralen och skicka urinen sedan på odling då sticka inte alltid är pålitlig.
    Kram//Sjuksköterskan

Svar på tråden illaluktande urin