• Äldre 22 Mar 10:49
    11436 visningar
    13 svar
    13
    11436

    efterlysning!!

    frítz76 skrev 2006-12-31 14:25:21 följande:
    Hej på Er.

    Jag är adopterad och adopterades av mina föräldrar från barnemmet Vitmåragården någonstans i Västerås 1967.
    Undrar om det finns någon/några som vet något om detta ställe? Jag skulle vilja ha bilder från tiden 1966-67 eller annan information om Vitmåragården. Jag har på äldre dagar fått en bra kontakt med båda mina biologiska föräldrar vilket jag är oerhört tacksam för. Men då de bägge var väldigt unga när jag kom till världen så finns inga saker dokumenterade av dem.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-31 14:26:23:
    OBS! Det är min fru cajsalisa här på FL det gäller, hon skrev bara från min sida.

    Hej!

    Nu är det länge sedan du skrev ditt inlägg men vem vet, du kanske läser emellanåt ändå.

    Jag är själv adopterad och bodde på Vitmåragården 1965 och har sökt lite info. Det jag fick fram är att det var ett barnhem för blivande barnskötare dvs. det var inte mammorna som bodde där med oss barn utan elever från skolan.

    Dessa elever hade, dagtid, hand om oss barn (ett barn/elev) under den 13 veckor långa utbildningstiden. Efter dessa 13 veckor kom en ny elev som fick hand om dig/mig. Under icke skoltid (tidig morgon/sen kväll & natt) sköttes vi om av övrig personal som jobbade på Vitmåragården.

    Så...det var inte så lätt att knyta an till någon speciell.

    Det är allt jag vet fn. om Vitmåragården.
    // Niklas              
  • Äldre 27 Mar 07:44
    #11
    en glad skrev 2013-03-23 23:01:46 följande:
    Sök info via dina journaler i socialtjänsten. Och barnavårdsmannahandlingar som helt säkert finns kvar om din mamma var ogift då du föddes!

    Och varför skulle det kunna finnas journaler hos socialtjänsten?
    Hade de hand om adoptioner på 60-talet?

    Idag har de ju ingenting med adoption att göra, så vitt jag förstått det hela rätt. 
Svar på tråden efterlysning!!