• oOoJOYoOo

Kaffe latte recept?

Hej på er!

Nu ska jag höra med er som gillar kaffe hur ni gör er lattes och andra kaffe.

Jag fick en expressomaskin av min man när jag fyllde år här i dagarna.

Har alltid trott att latten ska vara 50/50 med mjölk och kaffe...men har också sett recept med 3 delar mjölk och en del kaffe.

Vilken är "rätt" och vad blir bäst?

Jag har just nu zoega kaffebönor...men tycker dom är lite skarpa i smaken...vad för några nadra kan man använda?

Nybörjare på denna maskinen så lite tips tar jag gärna. Hur gör ni när ni skummar mjölken? Vi har en ångskummare.

Tacksam för svar.

Lycklig fyrbarnsmamma
  • Svar på tråden Kaffe latte recept?
  • elims

fetare mjölk ger tjockare mjölkskum (ex röd mjölk) även om de andra oxå fungerar.

Skumma mjölken i en liten kanna. Slå den sedan mot bordet lite så att skummet lägger sig på toppen. Häll espressokaffet i ett latteglas, häll på mjöken (men håll tillbaka skummet med en sked) och lägg på skummet sist. Toppa med malen kanel/kardemumma!

Tycker ni om smaksatta latte så kan man ju köpa hem kaffesirap i olika smaker och ha i nn matsked i varje glas.

• rubygirl

Att skumma mjölk är en konst. Har själv inte blivit en mästare än, men här är tipsen som min kaffegalning till vän gett mig och som definitivt gjort mig bättre:

- Hitta ett läge som gör att ångaren får mjölken att snurra. Du ska alltså hålla kannan still.
    - Ångarens "spets" ska hållas strax under ytan. Tanken är att det ska bildas det som kallas "mikroskum" - något som mer liknar en tjock kräm än storbubbligt skum. Helst ska det inte vara någon störe skillnad på mjölken under och skummet ovanpå.
    - Det ska inte bubbla och väsa en massa. Enligt experterna ska det idealiska ångandet låta som att riva sönder ett tidningsblad sakta och stadigt.
    - Håll inte på för länge. Då bränner du mjölken.
    - Häll upp långsamt.

Själv brukar jag köra en dubbel espresso på ca 2 dl mjölk.

• oOoJOYoOo

Woow tack för tipsen tjejer!

Fick till en riktigt god latte med tjockt skum här i morse det var riktigt lyxigt!

Lycklig fyrbarnsmamma
  • Millans hustru

O allra bäst är om man köper hem kaffemjölken, som jag aldrig minns vad den heter. den finns bara i 1 1/2 liters förpackning tror jag, vit med brunt på. Bravisto? Nä nåt annat. den är toppen till latte! (men försök inte göra omelett med den!

• oOoJOYoOo

Millanshustru-----> Den har jag köpt! Flört

Lycklig fyrbarnsmamma
  • Morren

Cafe Au Lait (franska) - I frankrike använder man klassisk bryggkaffe som vi i Sverige.
    Här är det 50/50 blandning av varm mjölk & kaffe som gäller.

Cafe Latte (Italienska) - Italienare vet inte ens vad bryggkaffe är. Enbart espresso som bas. En Latte har ALLTID espresso som bas. Fördelningen här är ca 20% kaffe 80 % mjölk.

En klassisk latte har dessutom inget skum över huvud taget. Det är bara Cappucinon som ska ha det. Det är de senare årens trend med mästerskap av olika slag för baristorna som har tvingat fram sk "Latteart" - där man skummar mjölken så att man kan få fram de sk microbubblorna som man sedan ritar figurer av i kaffets crema.
    Bara att träna. Ganska kul faktiskt.

Gli Azzurri 2006 - CAMPIONI DEL MONDO! (Italien Världsmästare i Fotboll 2006)
  • oOoJOYoOo

Morren--> Tack för infot!  Skrattande javisst är det kul....tränar för fullt o ett bra skum är inte helt lätt att få till.

Lycklig fyrbarnsmamma
Svar på tråden Kaffe latte recept?