• Jempa Larsson

Löjrom???

Är det någon som vet om det går bra att äta löjrom, är det tillagat eller är det bara saltat och således inte ok för gravida att äta? Har ju naturligvis inte tänkt att äta några mängder med tanke på kilopriset men lite kan väl inte skada, eller vad tror ni?

• Svar på tråden Löjrom???
  • NobodysFool

Jag har ätit det och än sålänge har jag mått bra. om du kollar på livsmedelsvärkets sida kan du titta in vad du får äta och inte men man ska inte ta alla saker på så stort allvar...min läkare sa till mig att du måste vara säker på att du inte äter gravad lax och halvmjuka ostar .....

• Jempa Larsson

Ja nu har jag tittat på den listan men det står ingenting om löjrom utan att stenbitsrom är ok, antar att det är samma sak? Förresten är det någon som vet vad det är för skillnad på stor och lite hälleflundra, har det oxå på menyn ikväll och såg nu på livsmedelsverkets hemsida att det inte är bra med stor hälleflundra men med liten? Jag visste inte att det fanns två olika typer, stor kunde det finnas miljögifter i, men om man tillagar fisken försvinner inte miljögifterna då eller är det bara bakterier som försvinner vid tillagning? Som ni hör så är jag inte direkt insatt i detta så jag vore jätte tacksam för svar så jag kan njuta av nyårsmenyn utan dåligt samvete.

• NobodysFool

jag fick äta allt på julbordet som ett exempel utom ålen och laxen men om det är insjöfisk så är det ej ok... vättern vänern och så vidare det ska stå på paketet...

• Lillpluttens mamma

just hälleflundra ska man inte äta vad jag förstår. Det är gifterna som ej försvinner vid tillagning..

*Mamma till den busigaste busen *
  • NobodysFool

Ät så ofta du vill:
    Fisk
    Fiskbullar, fiskpinnar, inlagd sill
    Kaviar
    Lax (västkusts- och Stilla havs lax)
    Förpackad löjrom
    Odlad fisk, exempelvis regnbågslax
    Röding
    Rökt fisk
    Sik
    Västkustsill
    Kokta skaldjur som hummer, krabba, kräftor och räkor
    Spätta
    Öring

• Jempa Larsson

Men hälleflundra är väl en havsfisk och det ska väl vara ok, alltså inte insjöfisk och inte miljögifter, eller är jag ute och cyklar?

• NobodysFool

Ät aldrig:
    Fisk
    Abborre
    Gravad fisk
    Gädda
    Lake
    Lakelever
    Ostron
    Stor hälleflundra
    Torsklever
    Ål

• NobodysFool

det blir väl pizza istället =( tråkigt att du inte kan äta det om du gillar det...men det är värt det i den stora längden.

• middiz

jag har ätit massor med löjrom! o vi mår bra! går in i vecka 38 imon!

Svar på tråden Löjrom???