• MansonDust

Oöppnad mjölk som går ut idag !

Har TRE stora paket mjölk i kylen (svärmor köpte med sig utan att kolla utgångsdatum) som allihop går ut just idag. Men de är ju oöppnade.. hur länge håller dom ? Man borde ju kunna dricka i morgon med, eller måste vi klunka mjölk som galningar idag ?

• Svar på tråden Oöppnad mjölk som går ut idag !
  • lövet2

De borde gå att dricka även i morgon. Det beror mest på hur de hanterats under transporter, på affären och hemma. Lukta och smaka!

• Sunflower

Är den oöppnad så håller den ytterligare några dagar.

• MansonDust

Hehe, ja jag får lukta Risken är väl att man inbillar sig att det luktar illa fast det inte gör det.

• micha68

Du kan lungt dricka mjölken,den brukar gå att dricka 2-3 dagar efter utgången.
    Du känner även på smaken om den är drickbar.Annars kan du ju alltid göra plättar på den ifall den är sur.

• giz den allsmäktige

kasta in dom i frysen (funkar att baka, göra pankakor m.m på smakar fan att dricka )
    gör gröt, stuva makisar, baka bullar, m.m idag.

mjölk klarar sej ca 3 dagar efter utgångsdatumet sen börjar det smaka tetra.
    (5 dagar innan mjölken blir dålig...... )
    har en kompis som jobbar på milko (å nej det e inte joel i spännarhyttan )

jag hade nog gjort bullar eller ngt och låtit familjen parta på nybakade bullar å mjölk (fan så gött efter all julmat )

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • Sefyria

För mig har mjölken hållt i ett par dagar när de gått ut bäst-före-datum oöppnade.
    Men du har ju minst 3 liter, varför inte fixa våfflor, pannkakor, chokladpudding, eller pasta carbonarasås? Eller Bersamelsås till lasagne?

♥ Sebastians mamma! ♥
  • millann

jag brukar köpa åtta liter för 50 kr och jag fryser alltid in några liter,det är bara låta den stå i rumstemperatur under natten.
    Lycka till med mjölken!=)

• MansonDust

Ja baka kan man ju göra, men jag har ingen jäst hemma. Äääh i värsta fall får man hälla ut en del. Får göra massa pannkakor idag.

• MansonDust

Men har inga ägg.. åh, orkar inte gå ut.

• Tangled up in blue

Haha... använd dina sinnen!
    Har du sett "värsta språket" eller "världens modernaste land"? Jag tror att det var typ 52% av svenskarna som inte ens vågade smaka på mjölken en dag efter att den gått ut enligt bäst före datum! Vi litar mycket till överheten och mindre på våra egna sinnen.. Man borde ju känna på både smak och lukt om mjölken är dålig!? Fast jag är likadan...

• TheReLe

Den röda mjölken håller några dagar efter utgångsdatum även om den är öppnad. Så är den oöppnad så borde det ju inte alls vara problem.

• xxmeyaxx

Jag klarar inte av att dricka mjölk som bäst före-datumet har gått förbi.
    Även om det inte är fel på det. Psyket skriker att det inte går. Haha.

Sambon tycker att jag är fjantig och öppnar det "nya" paketet och dricker.
    Men jag pallar det bara inte.

En rörelse i ögonvrån.
  • Peand

Häll mjölken i kaffe.
    Om den inte blandar sig med kaffet är den "dålig" annars är det inga problem. Så gjorde alltid en av mina gammla chefer på ett hotell där jag jobbade. Ibland hade vi mängder med mjölk över som passerat datumet med några dagar. Sedan hälldes mjölken upp i en tillbringare och serverades till frukost Skrattande
    Har testat hemma också och det funkar kanon.... Den håller sig bra längre än man tror!

• Puss och Kram

Håller med Peand

Är man någonsin orolig över hur mjölken "mår så ska man slå den i het vätska, vatten, kaffe, te eller vad som är lättast. Om mjölken inte skär sig är den helt OK. Den brukar nämligen skära sig innan den börjar lukta också... Bäst före datum är bara en vägledning...

Ett idiotsäkert tips från ytterligare en från restaurangbranchen...

• idalin

vi har senast idag druckit mellanmjölk med utg.datum 29/12, som varit öppen i nån dag redan. konstigt nog smakade den bra. ju fetare, destor snabbare blir den dålig. har fortfarande en oöppnad mjölk kvar på 1,5 lit! vi har strävat och gjort pannkakor, omelett och stuvade makaroner. men vi är bara 2 vuxna och en 5-åring, så det tar inte så bra...

• Mrs Moneybags

Luktar det gott och bra så är det inga problem. Jag har läst att kvinnors näsa för rutten/skämd mat överstiger t om hundars! Så jag litar på min snok

Svar på tråden Oöppnad mjölk som går ut idag !