Inlägg från: skorpionen80 |Visa alla inlägg
  • skorpionen80

Ritplatta i photoshop??

Jag har en Wacom Intuos 3 i A5, en rätt lagom storlek. Det jag använder den till är främst Photoshop (går även att använda iställer för mus, såklart). Det blir mycket lättare att markera, färglägga, rita osv än med en mus. Mycket bättre precision.Jag sitter gärna med brädan i knät, och så har jag kopplat en rad kortkommandom till både den och pennan, så jag behöver inte använda mus och tangentbord. Detta ger en avslappnad arbetsställning.

Vissa som har problem med musarm använder ritbräda istället.

Tyvärr är ju Wacom dyra, men de är värda sitt pris! Hade en Trust innan, och herregud vilken skillnad! Det är även stor skillnad mellan Intuos och tex Graphire..

• skorpionen80

Ja, absolut, det går att ha papper på den.
    Det ang tjockare liner går att ställa in. Själv har jag ställt in tryckkänsliheten på opacitet, dvs om du inte trycker så blir det ett svagt streck, och ju mer du trycker desto mer färg blir det. Det går att ställa in i massor. Tex kan du få penseln att rotera när du vrider på pennan, få färgen att skifta beroende på hur mycket du trycker osv. Detta har jag testat i Photoshop, med de flesta seriösare program bode ju ha stöd för ritbord.

• skorpionen80

Glömde.. Min kostar 4000-5000kr.

• skorpionen80

Dels i ett program som styr hela platta och penna (finns på hemsidan), och dels i PS under inställningarna för penseln.

JennyHI Den är ju inget för oss vanliga dödliga *muttrar en avis student* ;)

• skorpionen80

Nackdelen med Guslagerans modell är att den har mindre tryckkänslighet, en helt annan känsla än Wacom och den känner inte av pennans lutning. Sedan har den inga smarta knappar vid sidan om som man kan programmera ;)

Men jag hade en sådan som första, utmärkt eftersom den inte kostar så mycket. Jag ville inte lägga ut några tusenlappar på något jag inte visste jag skulle använda...

• skorpionen80

Uppe i högra hörnet står det "Brusches" på en flik. Klicka på den. Då får du ner.. tja.. Meny (?) med penslar. Välj en.
    Sedan kollar du i vänstersidan på rutan. Där klickar du i Other Dynamics.
    Markera det om det inte är markerat.

Då ändras penslarna och iställer får du upp en massa inställningar. Överst står det Opacity Jitter.
    Under det finns en rullmeny. Där väljer du Pen Pressure.

Kika runt lite och se allt man kan ändra =D

• skorpionen80

Mm, jag var helt lyrisk i början!! Finns till och med en hel skiva i hur du kan ställa in PS och Wacomen. Fick låna den av en kompis =)

• skorpionen80

Vad har du för ritbord?
    Kolla så Jitter Opacity är på 0% (precis ovanför där du valde Pen Pressure).

• skorpionen80

Ahh, det förklarar ju saken =) Skönt att det löste sig!

• skorpionen80

Skulle aldrig tipsa om en Trust. Den jag hade sög verkligen. Rätt vad det var så förstod den inte att jag lyfte på pennan, så den fortsatte rita. Man förstör lätt en bild så =/ Sedan var ju inte känsligheten den bästa, ritade man snabbt kunde en cirkel bli en trekant.. Men å andra sidan, är man osäker på om man kommer använda den så kan det ju vara bra att testa, den kostar ju inte många hundralappar! (det finns Wacoms i den prisklassen också;) )

bäbistokig:
    Iställer för att gå till Other Dynamics, så väljer du Shape Dynamics. Längst upp där har du size ;)

Svar på tråden Ritplatta i photoshop??