• Anonym (My)

Delad barnomsorgsavgift?

Mitt X börjar året med att ringa och diskutera ekonomin.

Nu undrar jag om någon vet hur detta räknas och går till?

Känner att det inte fungerar som det är nu när jag får hela barnbidraget och betalar hela dagisavgiften.

Jag får ut 11000 efter skatt mitt X ligger på 30000 efter skatt.
    Förskolan kostar 950:- i månaden, barnbidraget är på 1050:-
    Så nu vill X att jag ska ge han hälften av den summan som blir kvar när räkningen är betald alltså 50 kr!
    Inget att tjafsa om direkt men egentligen borde det vara så att jag betalar mindre i barnomsorg en han då vi har så olika ekonomi?

Barnomsorgsavgiften grundar sig på våra inkomster tillsmammans som det ser ut idag men eftersom vi inte längre bor i hop borde vi procentuellt dela på avgiften?

Kommer ringa i morgon och dela på barnbidraget hos FK och nästa vecka ringa komunen och be om delad räkning på barnomsorgen.

Eller hur går det till?

• Svar på tråden Delad barnomsorgsavgift?
  • Anonym (My)

ingen som vet??

• Therese6699

Bor barnet hos dig eller varannan vecka hos er?
    Om det är fallet så bör ju barnbidraget delas och avgiften delas. Fast jag har ingen aning om hur det går till.

Kram
    Tess

• Therese6699

Men det är klart om avgiften räknas på er sammanlagda inkomst och hans inkomst "drar" upp barnomsorgsavgiften så borde ju han betala mer.

TEss

• Jasusu

Ingen aning hur det fungerar.

Det vore ju mer rättvist om avgiften kunde delas och sen grundas på era inkomster.
    Fast jag undrar om det går att göra så.
    För övrigt så ska ju barnbidraget inte bara täcka den avgiften utan även mycket annat så hur är boendet för övrigt?
    Har ni vv?
  • Anonym (My)

Vi har VV, alltså delad vårdnad.
    Idag är barnomsorgsavgiften räknad på våran gemensamma ekonomi från när vi levde tillsammans.

Nu har vi ju delad ekonomi och olika hushåll, alltså borde det vara så att vi betalar olika mycket.

Eftersom han tjafsar om 50 kr från barnbidraget känner jag att vi ska göra rätt mellan oss, så att vi delar barnbidraget och även procentuellt barnomsorgsavgiften. Detta kommer ju sluta i att han betalar mer.

• Jasusu

Ja precis.

Givetvis så är det ju inte rätt att du ska betala hälften på en avgift som är grundad på eran gemensamma ekonomi utan din hälften borde grundas på din ekonomi
  • Anonym (My)

Noblesss-nä det är ju andra kostnader med så klart som barnbidraget ska täcka. Men jag har ju inte så mycket inkomst så för mig går min del av barnbidraget till dagisavgift

• getingmidja

Delad vårdnad hör ju inte riktigt till denna fråga att göra, mer om barnen har sin största dygnsvila hemma hos mamma eller pappa.
    Bor barnen hos dig och pappa lika mycket?
    Bor de i huvudsak hos dig räknas barnomsorgsavgiften enbart efter din ekonomi.

Tror på ett liv före döden
  • MERlight

Om barnet är skrivet hos dig så ska barnomsorgsavgiften grundas på din inkomst och inte er gemensamma. Om du träffar en ny man och flyttar ihop med honom så räkans avgiften på er gemensamma inkomst (dig och din nya man). Så lämna in nya ekonomiska inkomstuppgifter om ni separerat och barnen står skriven på din adress så kommer du att få en lägre avgift. I min kommun reglerar det även det 3 månader tillbaka i tiden.

Om ni delar på alla kostnader för barnet så är det ju lämpligt att även dela barnbidraget. Men om barnet bor mesta delen av tiden hos dig så ska ju han betala underhåll och du får också barnbidraget men då får du också stå för dagis avgiften.

• Anonym (My)

vi har han lika mycket var.
    Han står även skriven hos mig.
    tack för era rader

• CissiS

Jag antar att barnet går på dagis även när han är hos sin pappa?? Det ni ska göra är att ringa kommunen o tala om att ni inte bor tillsammans för då får pappan betala sin tids dagis avgift och du betalar din tids dagisavgift, alltså två veckor var per månad baserad på respektive årsinkomst...Då får pappan sin egen räkning på avgiften...Sedan ska ni tycker jag se till så F-kassan delar på barnbidraget så slipper du dessa disskutioner tycker jag... O skulle någon av dessa kommunen eller F-kassan säga att det inte går så ska du stå på dig för det är skitsnack, men de brukar tycka att det är besvärligt...

Lycka till....

• LiBe

Kan man dela på barnomsorgsavgiften???
    Min man och hans ex bråkar konstant om fritidsavgiften då det endast är vi som betalr den då barnet är folkbokfört hos oss.
    Vi har fått höra av kommunen att räkningen inte kan delas....
    Jag vill veta hur det går..

Lycka till!!

• Anonym (My)

Tack cissi! ska kolla upp allt nu i morgon.
    Libe-Har man delad vårdnad varannanvecka så är det inget att bråka om.
    Återkommer så klart och berättar hur det går

• LiBe

Då måste vi kolla upp det imorgon.
    Min man och hon har delad vårdnad, och vv-boende, så det borde vara enkelt.
    Återkom gärna ändå, eftersom vi alltid har fått NEJ av kommunen ända sedan pojken var liten, nu är han 9 och går på fritids.

• CissiS

Min man har en dotter sen tidigare, de har delad vårdnad och varannan vecka... Han och x-et har separata räkningar...Min mans räkning är baserad på hans och min inkomst och våra andra barnomsorgsavgifter (har 2 gemensamma barn) medans x-ets räkning baseras på hennes hemförhållande...Skitsmidigt, slipper alla disskutioner angående avgifter till allt!! Lika med F-klassan, man får flerbarnstillägg baserat även på VV-barnet...

• CissiS

Ps: Ska inte spela nån roll vart barnet är folkbokfört, i vårat fall är barnet skrivet hos sin mamma...

Det är tokfel av kommunen att neka...Hota med att gå vidare med det!!

Svar på tråden Delad barnomsorgsavgift?