• Destiny86

INRI

Är kors som det står Inri på bara till för katoliker eller kan protestanter också ha det? Nyfiken på vad ni tycker, håller på med ett arbete om religion och symboler.

Vad förknippar ni för olika symboler med de olika grebnearna inom kristendomen?

• Svar på tråden INRI
  • KatjaMarina

Det är väl från Johannes evangeliet, förkortningen. Läses av alla kristna.

• sisterjo

Så här har jag för mig att det är;
    INRI står för Jesus från Nasaret judarnas konung, Iesu Nasareth Rex Iudae, helt galet stavat säkert. Gäller nog för alla kristna, har aldrig hört något annat. Det stod väl inristat i korset han avrättades på.

Katoliker har mer symboler i sin religionsutövan, ikoner, rökelser mm. Gudstjänsterna går olika till. Bikten hör endast till katolicismen. Protestantiska kyrkan är mer "avskalad".

Lycka till med ditt arbete

• Destiny86

Jo det stämmer att det står för det Men dessa bokstäver ser man ändå mest på katolska kors och symboler?

• Mikkel räv

Sisterjo!
    Bikt finns i ALLA kristna samfund, inklusive Svenska kyrkan - titta i en psalmbok - kyrkohandboksdelen får du se.
    Det finns inget som heter "protestantiska kyrkan".
    Ikoner är mer vanligt förekommande i ortodoxa och orientaliska kyrkor än i de romersk katolska.
    Huvudstrukturen i en gudstjänst i den romersk-katolska kyrkan och i t.ex. svenska kyrkan är i stort sett identisk.
    Läs på lite mer!

Destiny - på jesu kors fanns ett anslag med texten "Jesus från Nasaret, judarnas konung". Texten var skriven på hebreiska, grekiska och latin, dvs de tres stora språken i det heliga landet vid Jesu tid. Begynnelsebokstäverna på latin blir I.N.R.I.
    Det hela är alltså bibliskt, och har inget att göra med den romerska katolska kyrkan. Att det skulle vara mer förekommande där har jag aldrg märkt!

• Destiny86

Nä men det har jag märkt Du behöver inte svara med så otrevlig ton.

• nabs

INRI är en akronym för Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum, lat. "Jesus från Nasaret, judarnas konung". Dessa fyra bokstäver utgör begynnelsebokstäverna i inskriptionen på Jesu kors och pryder även krucifix.

I Johannesevangeliet 19:19-20 står det:

"Pilatus hade också låtit skriva ett anslag som sattes upp på korset, och där stod: Jesus från Nasaret, judarnas konung. Detta lästes av många judar, eftersom platsen där Jesus korsfästes låg strax utanför staden, och texten var på hebreiska, latin och grekiska."

• Mikkel räv

Förlåt om du upplevde mig som otrevlig - det var inte min mening - uppriktigt! Däremot blev jag kanske lite väl brysk mot Sisterjo som jag upplevde uttalade sig väldigt självsäkert om saker som hon hade väldigt dimmiga begrepp om. Om du upplevde att det "spillde över" på dig är jag ledsen.

Jag tycker bara att jag inte har upplevet det du har upplevt. Jag är säker på att i de flesta svenkkyrkliga kyrkor finns ett eller flera krucifix med överskriften I.N.R.I. Det har ingenting med samfundstillhörighet att göra, som flera här i tråden har velat visa.

• Mikkel räv

Annars vad gäller symboler för olika kyrkor och samfund - ortodoxa kyrkan avbildar oftast korset med tre "bjälkar" (namnskylten, tvärbjälken och en fotbjälke) se t. ex. sidan med ortodox clipart www.ocf.org/OrthodoxPage/icons/clip_in.html.

Specifikt romersk-katolsk symbolism är det som har att göra med påven, t.ex. tiaran, de korslagda nycklarna osv, kardinalshattar , ordenssymbolik m.m.

Rent lutherska symboler är få, men lutherrosen är en.

Googla lite på de olika samfunden så får du säkert upp intressanta bilder. Problemet är ju att så mycket av symboliken, som tex I.N.R.I. är kristet allmängods.
    Lycka till!

• Destiny86

Gör inget tyckte vara lite synd om sisterjo=) Tack för era svar=)Ni verkar kunna mycket om ämnet

Svar på tråden INRI