• Destiny86

INRI

Är kors som det står Inri på bara till för katoliker eller kan protestanter också ha det? Nyfiken på vad ni tycker, håller på med ett arbete om religion och symboler.

Vad förknippar ni för olika symboler med de olika grebnearna inom kristendomen?

• Svar på tråden INRI
  • Mikkel räv

Tack! Fråga gärna mer specifikt om det är något du vill veta! Det är lättare att svara då!

• Destiny86

Jag har ett kors med jesus på korset och på korset står där inri. Där finns även en bild på jesus och en på hans mor (tror det är hon) är det fel av mig att använda det om jag inte är katolik?(är kristen)
    tänkte ta upp det som typ exempel på min redovisning om några veckor.

• Mikkel räv

Enkelt svar - nej. Jesus, hans kors och hans Moder är inget som romerska katoliker har monopol på. Däremot slår det mig nu - är det alltså något som ser ut som ett halssmycke - med pärlor i grupper om tio och så en "emellan"? Då är det en rosenkrans, eller som det slarvigt kallas ibland "radband". De bär man inte runt halsen utan använder inom romersk-katolska kyrkan vid meditation över Jesu liv.
    Alltså ett sånt här:
    images.google.se/images&q=rosary&btnG=S%C3%B6k+bilder

• Mikkel räv

Enkelt svar - nej. Jesus, hans kors och hans Moder är inget som romerska katoliker har monopol på. Däremot slår det mig nu - är det alltså något som ser ut som ett halssmycke - med pärlor i grupper om tio och så en "emellan"? Då är det en rosenkrans, eller som det slarvigt kallas ibland "radband". De bär man inte runt halsen utan använder inom romersk-katolska kyrkan vid meditation över Jesu liv.

• sisterjo

Mikkel räv! Jag har ingenting emot att bli rättad, det är ju så man lär sig eller hur? Jag skrev dessutom att det var så jag hade för mig att det var, ville absolut inte låta självsäker. Kan bara gratulera Destiny86 att du hittade hennes tråd, och nu vet även jag lite mer. Ska läsa på ännu mer. Men ja, jag tycker också du reagerade trist.

Ha det gott!

• sisterjo

Förlåt Destiny om jag lånar din tråd nu, men jag glömde fråga Mikkel om att det där med att det inte finns något som heter Protestantiska kyrkan. Jag har hört det sägas, men kanske fattat fel. Hur är det med den saken? Tycker det här är jätteintressant.

• Mikkel räv

Sisterjo - ursäkta, jag menade inte att vara otrevlig. Jag ville bara rätta dig, så att Destiny fick rätta(re) uppgifter till sitt arbete. Jag satte ju en sån där liten blinkande gubbe efter mitt svar till dig, jag blev bara lite ivrig!

"Protestanter" är ett samlingsnamn, egentligen ett öknamn på de kyrkor som vid 1500-talets reformation skiljde sig från den romersk-katolska kyrkan. Det vill säga, anglikaner, evangelisk-lutherska, calvinister och ett antal andra mindre samfund. Sinsemellan var de väldig olika, och helt olika samfund. De var "protestanter" i den meningen att de protesterade mot olika aspekter av den romerska kyrkan, men tillhörde alltså inte samma kyrka. Det finns alltså inget som heter "den protestantiska kyrkan".

• sisterjo

Mikkel räv - det var ju helt rätt av dig att rätta mina uppgifter. Jag skulle uttryckt mig ännu tydligare om att jag var osäker. Och jag förstår att du blev ivrig, du kan ju jättemycket om detta

Sorry Destiny, det var verkligen inte meningen att ge dig felaktiga fakta.

Hur som helst, tack så mycket för ditt svar Mikkel.

• mosterYster

Jag måste lägga fram en egen teori om detta: kan det inte vara så att det finns fler kors med INRI på inom den ortodoxa samt katplska kyrkan än inom den protestantiska eller vad man nu vill kalla den (Lutheranska?) Jag tycker mig finna även fler krucifix inom dessa läror, kan det vara så att den "protestantiska" kyrkan är mer för symboliken i själva korset medan både den katolska och den ortodoxa kyrkan har mer detaljerade ikoner?

• Mikkel räv

Välkommen kära moster!

Genom historien har den lutherska och den anglikanska kyrkan varit mer vänligt inställd till bilder än t.ex. den calvinistiska, reformerta traditionen. Det man varit mest skeptisk till är avbildandet av utombibliska scener och historier, som helgonens liv eller traditioner kring Maria. Korset och korsfästelsen var dock omhuldad som bild t.o.m. under den strängaste lutherska ortodoxin.
    Under senare tid - 1800-talet och framåt blev det nakna korset - crix nuda - vanligt i många kyrkor, det symboliserade uppståndelsen snarare än döden.
    Inom pingstkyrkan finns ett kors med en genombruten Jessgestalt, kallat seger- eller uppståndelsekorset.

• mosterYster

Intressant - jag är "ex-pingstvän" så det var spännande info för mig!

• Mikkel räv

Jag stavar som en kratta när jag skriver fort, "crux nuda-heter det och det är en Jesusgestalt - inget annat - på uppståndelsekorset.

Svar på tråden INRI