• Skrattmås

När tvätta dottern mellan blygdläpparna?

Har fått veta att man inte ska tvätta små flickor mellan blygdläpparna men jag ser att det samlats vitt mellan dem och kanske att det är lite spår av bajs också. (det måste det ju nästan vara eftersom det går ju nästan inte att undgå att komma dit)

Nu till min fråga. När får man börja tvätta dem mellan blygdläpparna? Någon som hört något om det?

• Svar på tråden När tvätta dottern mellan blygdläpparna?
  • minime

till mig sa bvc att man ska tvätta mellan blygisarna efter barnet bajsat oc h inte annars...

• Minimum

Är där bajs så ska du tvätta bort det! Det fräter ju annars på huden.

• Eja

bajs måste du ta bort, ta vatten och en mjuk tvättlapp eller nåt, kan även använda barnolja....men det vita skyddar , det ska du inte tvätta bort

• Skrattmås

Vi fick veta på BB att bajset fräter inte för att slidan renar sig själv..

• Fido

Tar alltid bort bajs, men försöker låta bli det vita. Pillar inte där i onödan.

• Minimum

Ja I slidan rengörs det av den flytning som finns men inte huden på blydläpparna, de renar sig inte själv!

• mamy

Bra fråga! Min lilla flicka på 2 månader har ganska mycket "gegga" mellan blygdläpparna och den är lite gulaktig, inte helt vit, är det normalt? Jag bor i Asien och här säger läkarna att jag ska tvätta därinne och att jag måste ta bort kletet så jag känner mig lite villrådig i frågan.

• Skrattmås

För att klargöra mig lite menar jag alltså mellan de inre blygdläpparna.

• Anne M

Visste inte ens att man inte skulle tvätta mellan de inre blygdläpparna.
    Jag har tvättat Amanda där "inne" sedan födseln, dock inte med tvål, om det inte varit bajs där förstås.

/Anne

• pysis

på bvc sa dom att man ska ta en tops och ta bort gegget mellan dom yttre blydläpparna!

• Miss Missy

Jag tvättar bort bajs om det har hamnat där men det är också enda gången. Det har jag gjort sedan hon föddes (hon är två månader nu) och det ser ut som det ska mellan hennes blygdläppar, ljusrosa och fint. Jag använder Natusans tvättservetter utan parfym och hon är aldrig röd i baken!

• Mama Bean

Tops?? Nej nej det behövs absolut inte...
    Ta bara och rengör med rikligt med vatten o en tvättlapp neråt i skåran.
    Resten sköter slidan o slemhinnorna själv.

//MB

• fågeln

hej
    har 5 men har har 2 filickor och dem har haft detta med.
    men tvättar du i mellan blygdläpparna på små barn kan det svida och göra ont på dem.
    låt det vara det görs rent när du badar henne.
    snälla det kan bli värre istället.
    vi kvinnor har ju bakterie flora där om du kommer med ett främmande föremål dit in kan det bli infektion om inte det görs med försiktighet.
    jag tycker du ska låta det vara som det är och kontakta bvc.

• Skrattmås

Tops ska ju aldrig användas i de känsliga områdena och ALDRIg tvål! Inte om de bajsat heller!
    Det är jag iallafall 100 % säker på!

• mamy

Hahaha, verkar ju råda allmän förvirring angående detta! Inte blev jag särskilt mycket klokare i alla fall... Här säger läkarna också att man ska använda en tops med lite vatten på och försiktigt peta bort kletet. Nu talar jag alltså om det innanför de yttre blygdläpparna, innanför de inre skulle jag aldrig drömma om att gå in och pilla, men det är ju bara jag det!

Svar på tråden När tvätta dottern mellan blygdläpparna?