• Beatrize74

Danitras orientaliska sovrum

Danitra tröttnade på sitt stökiga liv och ville reda upp i oredan, vilket hon gjorde med besked. Se själv resultatet!

www.familjeliv.se/Forum-5-166/m15707706.html

I min tråd

www.familjeliv.se/Forum-5-87/m15661944.html

bad Danitra om hjälp med att omvandla sitt sovrum till ett sovrum som skulle bli i orientalisk stil.

Det här är mina förslag till dig D.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-02 00:24:41:
    Och här är sovrummet som det ser ut i dag

blogg.passagen.se/minnia/Weblog%2FSovrummet

• Svar på tråden Danitras orientaliska sovrum
  • Beatrize74

Ramarna var "Budget" och "Genomförbart i hyresrätt)

Möbleringen: Allt undanröjt från de ursprunliga bilderna frånsett placeringen av sängen. Där klädesförvaringen i hörnet står är i stället en kombinerad bok/byrå/prydnadsmöbel och ovanför den är teven monterad på en TV-konsol uppe i hörnet.

Förslaget är att låta tapetsera samtliga väggar i en tapet som är nästan identisk med den vinröda färgen som du har i den här panelgardinen som du fastnat för (nästan Fakirröd):
     ("Vepa, INDISKA, 199

Gardinen hänger du på en svart gardinstång:
    (Gardinstång, Index, IKEA, 120-210 cm, 39 kr)

och lägger till beslagen
    (Gardinstång (väggbeslag), Index, 9 kr)

......................................................................................................................................

I fönstret hänger du:

(Ljuslyktor, Bead T light, Indiska, 49,50 kr)

I fönster kan du ställa ett träfat med valfritt potpurri:

(Potpurri, Tindra, IKEA, 19 kr)
    De sprider väldoft i rummet och värmen från elementet hjälper till att lyfta dofterna ut till resten av sovrummet.

Du belyser fönstret genom denna vackra lykta:

(Lykta, Lilla tomten, Indiska 49,50 kr)

Sedan ställer du dessa tre herrar i fönstret:

(Tre gudar, hopp och tur, rikedom och lycka, hälsa och långt liv, 135 kr Amuletten)

Bredvid fönstret, till höger och även till vänster om sängen, finns det en mängd garderober. Du anpassar garderobsutrymmet inut med ELFA förvaringsbackar som du monterar direkt i innersidorna på garderoberna, samt kompletterar med förvaringsserier utifrån PAX-garderobsserie från IKEA. (Bland annat bältesförvaringen och annat.)

Garderoberna är bländvita. I en hyresrätt vill man inte måla om garderobsfronter, men du har möjlgiheten att drapera dem med genomskinlig shintz i rosa-röda nyanser (inköpta på antingen Ohlssons tyger eller Calletex vid Stortorget i Örebro), eller så köper du dessa och fäster med självhäftande kardborrband på utsidan upptill:

(Trådpanel, Halens, 42x220 cm, 149 kr)

Samtliga garderober får dessa mjuka rörliga linjer

• Beatrize74

Vidare fortsätter vi med sängen. Mitt förslag är detta:

(Överkast, Indira, IKEA, 220x250 cm, 159 kr)

Det är en fin bas för mer orientaliska toner. Den här smälter fint in med den gröna nyans som är på gardinen dessutom.

Ovanpå denna lägger du:

(Andrea, IKEA, 129 kr)

(Kudde, Sari, Indiska, 40x40 cm, 99,50 kr)

(Kudde, Indian Moti, Indiska, 40x40 cm, 99,50 kr)

Guldfärgad kudde och ev. vinröd kudde av denna (Kudde, Rusta, 43x43 cm, 69 kr)

En pläd kan även vara fint att drapera med. Jag förslår:

(Pläd, Polarvide, IKEA, 170x130 cm, 39 kr)

Fler överkast som skulle fungera har jag lagt i bildgalleriet

• Beatrize74

Ovanför sängen hänger ni ett potpurri av utskrivna bilder av Världens Religioner.

Det finns kanonmånga fina bilder som illustrera det mest vackra och meditativa med varje religion. Jag har tagit med några exempel som jag hittat på nätet utifrån Hinduismen, Kristendomen, Buddismen och Islam. Grundtanken är att binda samman dessa relgioner med den oranga och turkosa och röda tonen som är i varje bild.

Sätt dessa i rustika svarta ramar. (Finns billigt på IKEA). Hittar du inget på nätet kan du kika in på Örebro Stadsbibliotek och låna böcker från de olika relgionerna och sedan scanna in valfri bild på datorn och skriva ut.

Kristendomen
     Hinduismen

Buddismen
     Islam

• danitra

Skitbra! Verkligen!

Att du kom med en lösning till garderoberna är toppen. Det har jag funderat en hel del på faktiskt.

Kommer förmodligen under veckan välja tapet efter gardinen och innan veckan är slut ska rummet vara tapetserat och inredningen kan inledas.

Tycker du att jag ska ha samma färg på tapeten i hela rummet?

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • Beatrize74

På glashyllor monterar du sedan vackra värmeljus, både ovanför sängen under och över Världstavlorna och mitt emot sängen, mot väggen vid fotändan för att få något vackert att titta på under mysiga stunder i sängen då ni tittar på teve och kramas. De reflekterar vackert ljuset från värmelyktorna och får den vinröda nyansen på tapeten att glöda.

(Ljusdal, glashylla, IKEA, 79x19x0,6 cm, 89 kr)

På dem ställer du:

(Ljuslyktor, Ellos, 5-pack, 62,50 kr)

• Beatrize74

Tillägg till gardinerna. Till vepan och gardinstången kan det med fördel vara dessa ändknoppar:

(Gardinstång (ändknopp), Index, 69 kr)

• Beatrize74

Roligt att du tycker om det så här långt. Har funderat en hel del och är faktiskt mycket nöjd med slutresultatet! (Funderar på att inreda mitt "Vita hem" så här jag med i sovrummet)

Jag tycker absolut att du ska ha vinrött på alla väggarna. Är den orientaliskt så är det. Inga fjuttiga fondväggar här inte!

• danitra

Ååå, nu är jag så taggad på att sätta igång!

Uppdaterar här kontinuerligt när det börjar hända saker.

Har du några spontana idéer om möblering till det andra rummet (om du har tid och lust alltså!)

• Beatrize74

Nu till den ohållbara förvaringen vid garderoberna - de där kassarna som blir med kläder som NÄSTAN är oanvända och de som behöver tvättas och de som ska någon annanstans.

Införskaffa två rottingtvättkorgar. Den ena för riktig tvätt, den andra för sånt som ska döljas för stunden (kan vara mindre i storleken). Jag har inte hittat någon bild på dem eftersom dessa otympliga större korgar oftast inte säljs över nätet, men du vet nog vilken sort jag tänker på.

Nu till det finurliga....på väggen.....skruvar du upp dessa

(Klädförvaring, IKEA, 38 cm fotdiameter, 9 kr)
    Här lägger du det som är "nästan rent, men som kan användas en gång till). De är även perfekt för halsdukar, skärp, scarves och annat "plock" som gärna blir liggande

Och...checka priiiset! Du kan ju ha både den röda och den blå i olika mängder i ditt orientaliska rum. (Jag tänker att de, tillsammans med de båda rottingkorgarna, ska ersätta STOLEN så du får upp allt från golvet)

• danitra

Bea: Gah! Hur smart är inte du!

Jag har mycket att fixa i mitt hem och jag skulle ha skitkul med dig om du fortsatte ge tips.

Du sitter och surfar fram bilder och kommer på idéer och jag bränner lite kalorier och stålar på att genomföra det!

Svar på tråden Danitras orientaliska sovrum