Socker i urin?
Att ha "3" på sockret i ett urinprov, vad betyder det?
(EJ fastande)
Att ha "3" på sockret i ett urinprov, vad betyder det?
(EJ fastande)
Blodsockret är nog ganska högt om det syns på urinsticka...
Är det ej fastande så behöver det inte betyda nåt, speciellt inte om du är gravid!!!!! har oxå haft de...
Be dem kolla blodsockret på dig... o ligger de bra så är det ingen fara... njurarna kan släppa lite av varje ibland... Speciellt om du ätit nåt sött de närmaste timmarna...
När jag väntade min dotter hade jag mycket socker i urinen under några veckor. Blodsockret var dock helt normalt hela tiden, så det behöver inte betyda någonting. Min BM sa att det inte var någon fara så länge blodsockret ligger normalt. Det försvann efter några veckor.
Man kan läcka lite socker och det behöver inte betyda att man har högt blodsocker för det.
Jag är inte orolig faktiskt. :) Har haft bra blodsockervärden hela tiden (v. 32 snart). Ska till BM i morgon igen och då är det ändå dags för nytt urinprov och blodprov. Ska undvika att peta i mig socker till dess. Vi får se!
Hmm... Men NU är jag lite orolig. Hade inget socker i urinen idag, men 8.5 i blodsocker. Lite för högt. :( Och då hade jag under hela dagen ätit: fil med lite Start och linfrön, en grov macka med pastej, skinkstek med sås + potatis+ grönsaker +rivna morötter. 3 klunkar äppeljuice och en mandarin. Och var hos BM på kvällen... Inget sockerintag att tala om. Äter öht knappt godis.
Så nu blir det "diabeteskost" så får vi se om det hjälper.
Har som sagt haft OK värden hela graviditeten, men på hälsokontroll med jobbet för ett par år sen tyckte dr jag låg högt (6,4 - 6,6 fastande 12 h). Har gått och tagit prov var 6:e månad och de har legat på samma. Under en 6-mån period åt/drack jag absolut inget sött alls... Och proverna var desamma! (även långtids sockret)
Tråkigt, varför ska man jämt oroa sig för nåt... :(
Gargamella: Nej, det enda som ser riktigt sött ut är ju Start, och kanske att juicen är för söt. Har du fått fruktförbud?
Jo, Start är ju sött. Får byta det oxå mot nåt trist. Fast det var inte mkt och det var ju kl 9,30 (BM kl 16,30). Och tre klunkar BOB lättdrycksjuice... Känns SÅ futtigt.
Nej inte fruktförbud. Undvik sött sa hon ju iofs. Och äta mkt mer grönsaker...
Blir lite deppig... :(
Gargamella: Ja, tråkigt! Men det varar ju inte för evigt, bäst du tar det försiktigt! Jaså, var det lättdryck, hm.
Jag äter normalt inte socker men nu under grav vräker jag minsann i mig...! Idiotiskt. Och ingen glokosbelastning förrän i v ... eeh, 32 var det va? Jag är bara i v 21...
Ta det lugnt och lycka till nu!
Kusin Knase: Har du grav.diabetes? Högt blodsocker?
Gargamella: Jag har ingen aning, jag har ju inte testat det! Diabetes har jag väl inte iaf, det märker man väl.
Gargamella: Kan ju säga så mycket som att man ska inte ha socker i urinen för det tyder på högt blodsocker, det höga sockervärdet i urinen kommer flera timmar efter att det varit högt i blodet det tar en stund för "systemet" stt gå runt om du förstår vad jag menar Om jag inte minns fel så syns socker i urinen när blodsockret är över 10mmol/L men jag kan minnas fel också men är ganska säker
Hoppas du får klarhet i det iallafall. Lycka till!