• 3 hjärtan

Skulle du anställa mig? Vill ha kritik på personligt brev!

Har skrivit ett kort brev som jag har i min CV, som jag skickar ut tillsammans med meriter och mer exakta uppgifter om vad jag gjort. Så detta är mitt personliga brev. Står det tillräckligt mycket om mig? Får man en bra bild av mig? Vad kan jag skriva mera? Bör jag ta bort något? All kritik tas emot!

"Jag heter Frida XXX, jag är 22 år och bor i Linköping med min man.
    Vi flyttade hit i april 2006, då min man fick arbete här.

Jag är uppvuxen i XXX och flyttade därifrån till XXX 2003 för musikstudier. Jag studerade där till våren 2005.

Just nu arbetar jag på XXX i Linköping, jag är extraanställd, vilket betyder att jag får jobba när någon i personalen är sjuk eller har semester. Jag hoppar oftast in med kort varsel.

Jag trivs mycket bra på det jobb jag har nu, men skulle vilja ha mera fasta tider. Jag vill ha en anställning hos någon som kan erbjuda mig en tjänst på minst 20 timmar i veckan eller mera.

Sommaren 2006 arbetade jag på Coop Konsum, i XXX. Jag trivdes bra och tycker om att arbeta i butik. Under sommaren pendlade jag mellan Linköping och XXX.

Hösten 2005 läste jag och blev färdig massageterapeut hos Bergqvist Massage och Friskvård i Linköping. Jag bodde då kvar i XXX och pendlade till skolan.

2000-2005 arbetade jag extra på Konditori i XXX. Under musikstudierna i XXX pendlade jag då och då upp till XXX för att arbeta på konditoriet."

• Svar på tråden Skulle du anställa mig? Vill ha kritik på personligt brev!
  • Fidelis ad urnam

Som jag har förstått det ska det personliga brevet innehålla personlig fakta om dig, hur du är som person, ditt privatliv, fritidsintressen osv. Du ska undvika att återberätta det du skrivit i din meritlista, så jag hade inte gillat, som arbetsgivare, att du skriver om vad du arbetat med i ditt personliga brev.

• Fidelis ad urnam

Jag hittade en sida där man får tips om hur ett personligt brev kan se ut och där stod det;

"Innehåll i brevet

Det personliga brevet syftar till att marknadsföra dig själv. Skriv i jag-form, men undvik att påbörja varje mening med "jag". Inled med varför du söker jobbet och berätta varför just du är rätt person att anställa.

Koncentrera även resten av innehållet kring varför just du är lämpad för den aktuella tjänsten. Berätta om vad du lärt dig av dina erfarenheter och hämta exempel från utbildningar och tidigare anställningar, men upprepa inte ditt CV! Försök återknyta till ord som nämns i annonsen, står det att de söker en "social person" som kan "ta egna initiativ" så försök ha med de formuleringarna i brevet.

Det är alltid bättre att sammanfatta det du vill få fram än att göra det personliga brevet för långt. Håll dig till maximalt en sida! Det gör absolut inget om du är kort i dina beskrivningar, längre utläggningar kan du spara till anställningsintervjun.

Avslutningsvis kan du kort skriva något om ditt privatliv, fritidsintressen, familjesituation och liknande. Skriv också att du gärna berättar mer om dig själv vid en anställningsintervju."

• Tant Groda

Tror att du ska utveckla dig lite mer i ditt CV och ha lite längre stycken...känns lite uppstaplat som det ser ut nu!
    Sen har jag lärt mig att ett CV ska "följa tiden" det som händer 2000 ska stå först!

Fast nu är jag absolut ingen expert utan går på min känsla.

"anställning hos någon" gör detta lite mer personligt så att det inte märks att du söker en massa olika jobb!

• listo

Nja alltså jag skulle nog vilja skriva om presentationen helt och hållet

Om du skickar med en meritförteckning där det står mer detaljerat var och när du har jobbat (gärna även en kort beskrivning av arbetsuppgifterna på varje jobb) så finns INGEN anledning att ta upp så mycket om tidigare jobb som du gör i presentationen. Allt det står ju redan i meritförteckningen.

"Står det tillräckligt mycket om mig?"
    Nej, det står ju nästan ingenting om dig som person, bara om vilka jobb du har haft och det är jättesvårt att få en bild av dig som person då.

Nu finns det naturligtvis många olika "skolor" när det gäller att skriva ansökningar, men rent allmänt kan man säga att en presentation ska tala om vem du är, vad du är bra på och ge arbetsgivaren en bild av varför just DU skulle vara bra för det aktuella jobbet.

Du har haft arbeten där man träffar många människor, då kan det vara på sin plats att tala om att du tycker om att arbeta med människor.
    Du har arbetat i butik och trivts med det. Kanske kan du skriva något om att du är serviceinriktad?
    Du kan nämna att du är flexibel, med tanke på att du kan hoppa in med kort varsel på din nuvarande anställning
    o.s.v. o.s.v

Fundera på hur vänner och kollegor skulle beskriva dig, och använd dig av det. Skippa uppradningen av jobb och berätta om DIG istället

• misslobaloba

jag instämmer m förra... mer personligt. varför är en bra tjej som de vill anställa.

• listo

Nu arbetar vi inom olika branscher, men jag klipper in presentationen från ett jobb som jag sökte alldeles nyligen, och även har varit på intervju för. Vid intervjun fick jag beröm för min presentation, rekryterarna sa att den väckte deras intresse direkt.

Brevet åtföljs av en mer heltäckande meritförteckning.

------------------------------------------------
    Med detta brev amäler jag mitt intresse för tjänsten som xxx.

Mitt namn är xxx. Jag är 32 år gammal, född och uppvuxen i xxx, utflyttad och sedan hemflyttad igen för ett par år sedan.

Jag är utbildad yyy, och har bland annat arbetat som handläggare vid två länsstyrelser, som utbildare inom yyy, som yyy-konsult samt med supportfrågor inom xxx och yyy.
    Min logisk/tekniska ådra gör att jag tror att denna tjänst skulle passa mig bra, eftersom jag är en person som stortrivs med att handlägga, organisera och sammanställa information för att kunna dra slutsatser och fatta beslut.

Jag har en stark servicekänsla och under mitt arbete med xxx/yyy-support och utbildning är det också något som jag ofta fått beröm för.
    Jag har lätt för att uttrycka mig både skriftligt och muntligt, har stor dator- och telefonvana efter mina tidigare arbeten och brukar uppfattas som kompetent, pedagogisk, glad, positiv och rolig.
    Jag arbetar lika bra ensam som i grupp, omväxling förnöjer.

Med det sagt så hoppas jag på ett tillfälle att träffas så att jag kan ge en utförligare bild av mig själv och även få en utförligare bild av Er som arbetsgivare.

Med vänlig hälsning
    xxx

-----------------------------------------------

• Fidelis ad urnam

Du kan använda dina tidigare anställningar i ditt personliga brev så länge du gör en anknytning mellan dessa och vad detta tillför jobbet du nu söker.
    Om du tex söker ett yrke där de kräver att man är van vid att arbeta med en viss sak, då kan du skriva att du har arbetat med XXXXX på XXXX och att detta gav dig dittan och dattan i erfarenhet och hur detta fick dig att växa som person. Detta gör att du kan tillföra detta företag det och det och det.

• 3 hjärtan

åh, jättebra! tack för alla svar! uppskattar det mer än ni anar! ska skriva om personliga brevet helt och så lägger jag ut det här igen sen, så får ni ge mera kritik på det =)

• 3 hjärtan

men ett personligt brev.. är inte det meningen att det ska vara lite kortare?? eftersom man skickar med cv och så? det ska fånga arbetsgivarens intresse? jag vill ha ett brev som jag kan ge ut till många olika företag, altlså inte binda mig till ett visst yrke. Jag vill ha ett brev som jag kan ha med mig och dela ut på olika ställen eller skicka iväg via internet till företag. Blir krångligt om jag skriver olika brev för olika företag, då måste man hålla isär dom så man lämnar rätt brev på rätt ställe.

naturligtvis så skriver jag ju mer exakt om att jag är bra för ett visst yrke om det är ett specifikt jobb jag söker, men det här vill jag ha så jag kan langa ut till höger och vänster... förstår ni hur jag menar??

• Fidelis ad urnam

Mrs FTM: Det personliga brevet ska vara max en A4 sida. Ska den vara allmän får du skriva generellt vad som är bra med dig, men undvik upprepningar från din meritlista.
    Är det ett jobb du VERKLIGEN vill ha rekommenderar jag dig att skriva ett personligt brec direkt riktat till det företaget,

• 3 hjärtan

Fidelis: ja, jag vet att om det är ett specifikt jobb jag söker hos ett specifikt företag så ser ju brevet naturligtvis annorlunda ut! då vänder jag mig såklart direkt till det.
    Kanske skulle varit tydligare med att detta är ett brev som jag vill kunna ha med mig lite varstans.
    Med upprepningen av cv:t tänkte jag mig att man kan lämna fram det och arbetsgivaren kan läsa det och sedan titta vidare på cv och så när de bestämt sig om jag är intressant över huvud taget.. men det kanske är fel tänkt?

Men jag ska skriva om det hela =)
    Återkommer förhoppningsvis senare ikväll med ett nytt personligt brev.

• listo

Jag håller helt med Fidelis ad urnam, max en A4 och undvik upprepningar från meritförteckningen.
    Enda undantaget är i de fall där du kan säga att dina erfarenheter från det eller det jobbet har visat att du har den eller den egenskapen. Men det kan man ju ha med även i ett generellt presentationsbrev, tex:

Jag arbetar bra under stress, vilket bland annat visade sig när jag arbetade som xxx och vi hade kontinuerligt arbetade under tidspress

o.s.v

Om du söker jobb inom en speciell bransch, t.ex. inom handeln, så ska du ta upp egenskaper som du tror/vet kan uppskattas i sådana jobb.
    Om du söker jobb inom många olika branscher så rekommenderar jag INTE att du har ETT brev som ser likadant ut till alla, eftersom olika jobb kräver olika egenskaper. Jag tror att det ofta märks på en presentation om den är massproducerad eller unik, och jag tror att de flesta arbetsgivare (även om de inte annonserar efter folk just då) ändå uppskattar en ansökan/intresseanmälan som har känslan av att den sökande faktiskt ÄR intresserad av företaget/arbetsplatsen, istället för att det känns som "jag söker hundra jobb och ni råkar stå på min lista, här har ni".

Förstår du hur jag menar? Jag tror det lönar sig att fundera genom sin presentation noga.

• Fidelis ad urnam

DU gör bäst i att skriva om det.
    Om en arbetsgivare är nyfiken på dina arbetslivserfarenheter kommer denne kolla genom din meritförteckning.
    Det är med brevet du ska sälja dig själv, du ska visa fram alla BRA sidor med dig själv och verkligen få fram varför DU är PERFEKT för dem att anställa.

Svar på tråden Skulle du anställa mig? Vill ha kritik på personligt brev!