• penapöna

Någon som vill hjälpa mej med middagsförslag? Är totalt fantasilös.

Imorgon har jag bjudit hem några på middag, vi kommer vara 6 st, varav 2 st som liksom måste ha ordentlig mat för att tycka att de ätit, typ kötträtter, varav den ena vägrar pasta och 2 vegetarianer. Vill gärna att de blir nöjda allihop men vad ska jag laga?

Är duktig på att laga mat *känner mej skrytig* men vägrar laga fisk och skaldjur, ej heller bjuder jag på svamp.

Vill gärna att det iallafall kan vara en gemensam delrätt och ett köttig alternativ till samt ett vegetariskt alternativ till.

Taco bjöd jag dem på sist och vill inte göra det imorgon igen.

Hoppas någon vill ge mej lite förslag, jag känner mej totalt fantasilös.

• Svar på tråden Någon som vill hjälpa mej med middagsförslag? Är totalt fantasilös.
  • CTS

Svårt fall!

Till köttätarna har jag ett bra recept:

Stek fläskfilé (el. något annat kött), klicka på det här kryddsmöret & in i ugnen en stund. Servera med klyftpotatis & sallad.

2 pressade vitlöksklyftor
    1/2 kruka fint hackad persilja
    100 g smör/margarin
    1 äggula
    1 msk tomatpuré
    2 msk mango chutney
    1 krm cayenne peppar
    1/2 tsk dragon
    1/2 task timjan
    Salt & peppar efter smak

Kryddsmöret är verkligen jätte gott. Vet inte om detta var till någon hjälp eftersom jag inte vet vad vegeterianerna ska äta. Hoppas du hittar på något bra!

• Åke Vilse

Jag ska göra en 80-tals klassiker i morgon och bjuda våra gäster på:
    Flygande jakob.

Annars kan du ju göra paj. En med köttfärs eller kyckling och en med bara grönsaker eller med lax i. Lax oxh spenatpaj är mums.
    Broccolipaj är oxå smaskens.

• My 2

Jag skulle gjort en fylld kycklingfile, t.ex. skinka och nån god ost, till vegarianerna gör du istället en quorn-filé, servera både ris och potatis till (som de gör utomlands *s*), pressad potatis kanske? En matig och härlig sallad. Sås, mmmm basilikasås kanske? *kurrar i magen*

/my

• CTS

Fyllda lövbiffar är jätte gott, fast inte till veggisarna då !

Hacka 1 rödlök, blanda med Bonjourost (vitlökssmak), senap, salt & svartpeppar. Blanda allt & lägg en klick på varje lövbiff, vik ihop, fäst med tandpetare el. spaghetti. Smeten räcker till 6 st biffar ungefär.

Stek på båda sidor, servera med klyftpotatis & sallad (pasta går också bra fast dina gäster tycker väl inte det!)

• Alsephine

Curry? Vegetarisk sådan men med kyckling/lamm/vad nu för slags kött kan tänkas behaga vid sidan av? Naanbröd och poppadums + chutneys och saken är... eh... biff.

• penapöna

Vilka goda förslag ni kommer mej, fyllda lövbiffar hade jag faktiskt funderat på själv. De är inte lätta att bjuda på middag och ändå bjuder jag hit dem gång på gång på gång. Kycklingfile hade jag också funderat på (brukar fylla med fetaost, gräslök och citron). Quorn äter inte vegetarianerna så gärna.

De ringde nu på morgonen och önskade att jag gjorde hemgjord pizza. Det är ju lätt att ha både till veg och köttätare.

Paj, måste ju bara berätta om en otroligt god paj nämligen med broccoli och soltorkade tomater (helst de i olja). Så himla gott!

• CTS

Låter mumsigt! Lämna gärna hela receptet tack! Hoppas pizzan blev god att gäserna blev nöjda!

• penapöna

Gästerna blev jättenöjda, vi hade jättetrevligt och alla blev mätta.
    Jag gjorde pizza med sconesbotten och la på köttfärssås (ej till veg), purjolök, soltorkade tomater, ananas och ost. Underst hade jag tomatpure. Till efterrätt gjorde jag hallonpaj med kokostäcke, så mumsigt (receptet finns bak på paketet på Ica´s frysta hallon).

Broccolipaj
    3 dl mjöl och 125 g margarin hackas ihop i en bunke och blandas med ½ dl kallt vatten. Ställ i kylen 30 min. Tryck ut i pajform.
    Fyll med broccoli och soltorkade tomater.
    Vispa ihop 3 ägg och 3 dl mjölk. Häll över riven ost, svartpeppar och salt. Grädda i 200°c ca 30-45 min.

• CTS

Tack för receptet, det ska jag prova!

Svar på tråden Någon som vill hjälpa mej med middagsförslag? Är totalt fantasilös.