Att ta av eller inte ta av skorna innomhus?
Är det bara jag som tycker det är en jättebra "sed" vi har i sverige att vi tar av oss skorna innomhus?
Har läst två insändare i gp som beskriver hur ouppfostrad och fel "jag" gör som tar av mig skorna.
Själv skulle jag bli väldigt irriterad om folk gick in med skor hemma hos oss. Fy vad smutsigt det skulle bli på mattor och golv. Är väl ok om folk har med sig inneskor men ofta har de ju i så fall vanliga skor som de inte går utomhus med och de lämnar sedan svarta märken på golvet... Låg i en timme och försökte skrubba bort svara märken från min svärmor förra julen. Dessutom på vårat nypolerade golv.
Bara för att det anses fult att ta av sig skorna i andra länder så kan väl man ha en annan sed i sverige eller?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-03 07:57:55:
Här är den senaste insändaren från gp (idag).
" Gäster ska inte tvningas ta av sig skorna innomhus
Gerda skrev förnuftigt om skor inomhus. Hos oss här i Ljurhalla gäller regeln att inte gå i strumplästen - det är fult och tavligt och absolut förbjudet. Sverige är nog det enda land i världen där man tar av sig skorna när man kommer hem till någon. Vi har bott utomlands i flera år och vet vilka sociala regler som gäller.
Det kännslite genant att behöva skriva om detta; man kan lika gärna skriva om krav att dra av sig byxorna och sedan kalsongerna. Sverige är inte bara fantastiskt, det är unikt vad gäller avtagning av skor! Ta av dig skorna, är en skön Ramelmelodi, men ta inte av dem när du går på besök! Gör det hemma, i fåtöljen kanske."
Har svårt att tänka mig att Sverige är det ENDA LANDET I VÄLRDEN där man tar av sig skorna innomhus. Någon som vet hur det är i våra grannländer tex?