Inlägg från: hönapöna2 |Visa alla inlägg
  • hönapöna2

Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)

Jag har också beställt champix och ska börja med dom snart...(längtar och är livrädd samtidigt:) Läkaren undrade om jag provat att sluta förut och eftersom jag provat det mesta (div nikotinläkemedel, sluta-röka-grupp, akupunktur mmmm....) så fick jag dom utskrivna direkt. Jag tror att det var därför det gick lätt i alla fall. Det är ju starka tabletter och man ska väl ta till dom som en sista utväg, när inget annat hjälper, det är så dom menar tror jag.
    Är nyfiken hur det går för dig! Det låter som att det går bra och att du redan har tappat röksuget, är det så? Eller kämpar du? Är det svårt?
    Förresten, frågade du aldrig om zyban? Dom har ju har ju funnits längre.
    Lycka till! Berätta hur det går!

• hönapöna2

Låter ganska positivt, eller väldigt positivt att röksuget nästan är helt borta! Så snabb! Hoppas det funkar lika bra för mig. Är biverkningarna borta nu? Är det första gången du slutar?
    Har du läst allan carrs bok? Jag läste och slutade med hjälp av den för ca ett år sen, började dock igen efter 2 månader tyvärr av olika anledningar. Jag tycker ändå att han skriver mycket bra saker om den mentala biten. Han får en att inse att det verkligen inte finns något positivt med rökningen. Jag insåg tex att icke-rökare faktiskt inte går och lider och är röksugna hela tiden...som jag på något konstigt sätt hade fått för mig. Dock fick jag aldrig den där "totala insiket och upplevelsen" som han pratade om skulle komma. Vissa måste läsa boken många gånger för att helt fatta. Tex jag. men jag ska inte prata mer om den boken ifall du inte läst den.
    Jag läser dina inlägg med stort intresse! Skriv av dig! Jag lyssnar.
    Förresten den här kommentaren du skrev är underbar: "Man blir nästan lite irreterad över att inte vara röksugen". Den låter nog högst märklig för en icke-rökare, men jag förstår vad du menar! tror jag:)

• hönapöna2

hm, vad är det som är jobbigt? Tankarna? Det var dom som jag tyckte var värst. Att jag aldrig kunde sluta tänka på ciggen...vad tänker du?
    Ett av allen carrs råd: börja aldrig tvivla när du ändå vet att du fattat rätt beslut. Det var nog det jag föll på. "kanske var det fel tillfälle just nu när allt i min omgivning inte är perfekt", "kanske det är bättre att sluta nån annan gång", "kanske kan jag ändå ta en enda liten cigg" - jag letade febrilt och hittade till slut en person som hade fått ett återfall men ändå klarade sig...och det använde jag som argument till att ta en cigg och sen blev det svårare igen och jag fick liksom börja om från början och sen var det kört. förrädiskt...
    Försök tänk på det positiva när det blir svårt. Det jag ser som mest positivt är att få vara fri. fri från beroendet och att slippa vara trött jämt och känna mig som en inrökt sill.

• hönapöna2

3 barnsmamman: Hur går det?
    red chilli: Bra gjort! Grattis! Fick du den där upplevelsen som allen talade om "uppenbarelsens ögonblick" :) eller vad det var..? Jag fick ju aldrig det och gick hela tiden och väntade på det (fast man inte skulle, försökte låta bli). Även om jag tyckte boken var väldigt bra och vill rekommendera den så tror jag inte att poletten helt föll ner för mig. Bl a det du skriver: "Det som gjorde störst intryck på mig var när han skrev att "varje gång du fimpar en cigarett är du rökfri". " Jag får inget direkt intryck alls av det. Kan du förklara? Jag borde kanske läsa boken några gånger till (har läst den 2 gånger) men nu är min plan att ta champix-medicinen och ha boken som stöd. Jag vet att det egentligen går emot hela iden med boken. Om man verkligen har fattat den så förstår man att man verkligen inte behöver något. Att det kanske bara gör det svårare när man tror att man behöver något. Jag förstår det men ändå inte...

• hönapöna2

*avundsjuk* :) lyckliga du som är rökfri!!
    Det där med drömmarna, det stod att man kunde konstiga drömmar som biverkningar.
    Hur har du gjort de andra gångerna du slutat? hjälpmedel? hur länge har du lyckats?

• hönapöna2

och du, det där med "bästis"...vad är det egentligen för en kompis som gör att man mår dåligt och sakta men säkert försöker ta livet av en...? en skitkompis skulle jag säja :)

• hönapöna2

red: ja nu kommer jag ihåg det där resonemanget om att man inte behöver vänta på att bli rökfri och undra över det ja, ja det var bra! Tycker det var mycket intressant det där med att ciggen hjälper både mot stress och leda, att det både är uppiggande och lugnande...såklart inte. Men det trodde jag innan på något sätt *pinsamt*

• hönapöna2

grattis kennel! hur gör du? metoder? tips?

• hönapöna2

ja, det är ett bra tips! Har du alltså mycket sug? Vad jobbigt att det är så. kämpa på! för varje cigg du inte tar så rensar du ur kroppen all skit och gifter och blir friskare och vitalare!

• hönapöna2

Hur går det 3 barnsmamman? Mycket kaffe?

• hönapöna2

3: ajdå! aja baja! nä..skojar. var den god ciggen? Eller vi glömmer den.
    Jag håller på att bli galen här på mitt bredband som går ner ca en timma, nyss, ofta, flera gånger i veckan. ska det vara så??
    och hur klarar man sådana trauman utan cigg?

Bra ppa! Vill också köpa dyra skor :)

• hönapöna2

"traumat" var bara just det att datorn strulade, grrr
    Jag ska snart börja med tabletterna. Är lite orolig..hur ska det gå...ska jag klara det.
    Det jag hört och till viss del erfarit ang hur länge suget håller i sig är att
    efter t r e dagar har nikotinet gått ur och det allra värsta är över
    efter t r e veckor minskar abstinensen och kommer nu mer sällan
    efter t r e månader känner man sig som en icke-rökare men ska vara lite på sin vakt så man inte lurar sig själv att börja igen
    efter t r e år är man fri!
    men det varierar väl från person till person hur man upplever

• hönapöna2

oj, vad tråkigt. Det verkar inte vara några mirakelpiller. Du är inte svag men rökning är ett väldigt starkt beroende fysiskt och mentalt. Jag tror att det mentala är det svåraste egentligen, det där att man tror att ciggen hjälper en på olika sätt. Du får prova igen. Om det inte går kan du prova allen carrs metod. Hjälper mot det mentala beroendet. han har kurser också som är ännu mer effektiva än böckerna.

Svar på tråden Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)