Inlägg från: 3 barnsmamman |Visa alla inlägg
  • 3 barnsmamman

Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)

Tja, det går upp och ner...
    Men det går allt!!
    Jag drömde imorse, innan jag vaknade att jag hittade en cigg och att jag rökte, haha...precis då kom min sambo å väckte mig. Shit, vad grinig jag blev.
    Gött att han har sånt överseende.

Men jag tycker allt att det går bra, jätte bra. Det är ju inte så att jag inte är röksugen. För det är jag. Men det griper bara tag om mig små kora stunder. Jag har lyckats avleda tankarna och jag är framför allt på gott humör.
    Det är nog helt och hållet champix förtjänst. Har haft lite smått huvudvärk idag också, inte så farligt. Lite grann bara.
    Det är väl abstinensen.

Jag kan säga så här att tabletterna gör att man orkar leva, står ut. Jag tror mitt rökstopp hade vart bra mycket tyngre och ett sjuhelvetiskt humör utan tabletterna. Jag tror ärligt talat att jag hade rökt igen inom kort. För det går verkligen bra även om det inte är helt smärtfritt.
    Nu slutade jag innan man ska sluta enligt förpackningens bikapsedel. Dag 6.
    Egentligen e jag uppe på högsta dosen imorgon, dag 8 och det är då man ska sluta, hade kanske underlättat om jag inte vore så ivrig. Jag hade kanske sluppit dom här slängarna av röksug som jag får nu..
    Men men..jag överlever.
    Jag börjar bli lite stolt över mig själv - JAG HAR SLUTAT RÖKA!!!

Jag har druckit kaffe och jag har pratat lääänge i telefon UTAN att röka!!
    E sååå stolt!!

• 3 barnsmamman

Tja, nikotintuggummi, plåster, eller bara försökt att dra ut på nästa cigg... Det har inte gått helt bra...*skäms*

Tja, jag har också läst om dessa konstiga drömmarna, det hade jag första natten. Em helskum dröm. Jag brujar inte drömma så ofta. Men det va bara den natten. Sen dess har jag sovit som en stock.
    Och imorse då när jag drömde att jag tog en god cigg...hehehe...

Under tiden jag har ätit dom här tabletterna så har ju inga cigg varit goda, jag har mest rökt för att köra slut dom.
    Men den sista jag tog igår vid 15-tiden. DEN VA GOOD!
    Och den minns jag, alltför väl!
    Snacka om att hjärnan spelar en massa spratt! hehehe
    Måste tänka på nåt annat.... Nu... Ska städa, å duscha hämta barnen på dagis. Fokusera på nåt som inte har med ciggen att göra!!

Förresten!! Snart e ju du med rökfri!!
    Ska bli intressant att följa dig i det och ge dig en massa stöd!!

• 3 barnsmamman

*skrattar*

En falsk kompis!!

• 3 barnsmamman

Grattis Kennel!!

Tja, hur har du gjort??

• 3 barnsmamman

Hmmm...idag på eftermiddagen har jag börjat dricka kaffe, gud vad gött det har varit. Det har verkligen dämpat suget efter cigg. Det trodde inte jag. Men min kompis som också har lagt av övertygade mig om det.
    Och , vad det funkar!! *ett tips*

Jag trodde att jag skulle hålla mig borta från kaffet, men-ack!

• 3 barnsmamman

Idag har jag inte mycket sug alls. Bara stötvis... Korta sådana.
    Jag är på dag 8 idag å nu ger medicinen en full effekt. Det känner jag.
    Och det hjälper. Det går så himla bra! *stolt*

Alltså, sen jag slutade röka, för hela 2 1/2 dag sen så har jag blivit sååå aktiv. Jag sysselsätter mig med nåt hela tiden. Man får så himla mycket gjort.
    Ännu en positiv anledning till att ge fan i ciggisen.
    När jag rökte, pausa jag ganska ofta, å så fort telefonen ringde la jag av med det jag höll på med, parkerade mig därute med ciggisen... Å rökte, å tjöta...
    Så telefonräkningen kommer också att se bra mycket bättre ut för min del nu när jag inte röker...

• 3 barnsmamman

Kennel:
    Ok!!
    Gud vad skönt att det går så bra för dig! Men det här med kaffe.
    Jag tänkte att nu, nu får jag lägga ner kaffet om jag slutar röka. Nä, inget kaffe utan cigg.. Det skulle aldrig gå, resonerade jag... När jag slutade så hade jag inget kaffe sug så det va ju bra.
    Men så sa en kompis att PROVA!! Det dämpar faktiskt röksuget, tro det eller ej! Det gjorde det!!
    Det är helt underbart! Det dämpar faktiskt + att jag kunde behålla MITT KAFFE utan att lida alla helvetes kval.
    Nä, jag hade precis ett röksug här, satte på en kopp...å nu så känns det bättre!

Man vet ju själv vad man klarar av och inte, men jag resonerade precis som du. Lycka till och hoppas det går lika bra heeela vägen!

• 3 barnsmamman

Japp, mycket kaffe!!
    Men jag tog en cigg igår...

Jag va hos en kompis, vi fikade.
    Jag va nedrans röksugen hos henne.(trots att hon inte rökte nåt när jag va där för att vara snäll så led jag verkligen) Vi tog en långpromenad med hundarna.. Men röksuget hade tagit plats i huvet å mig.
    Men jag rökte aldrig hos henne.
    Utan först när jag kommit hem och min dotters pappas flickvän va här å lämna av min dotter, som jag fullkomligt flög på hennes cigg Å RÖKTE.
    Efter 5 1/2 dag kunde jag inte stå emot. Men jag rökte bara den och inget mer idag. Och det blir ingen annan dag heller.
    Idag har jag inte ens haft ett röksug, det blev väldigt mycket enklare efter den ciggen.

Så jag har kommit på en ny taktik inför mig själv nu.
    Jag har sagt till mig själv att jag "tar en pause" från ciggen istället för att ha slutat för gott. Det blir inte så defenitivt då. Och det känns lite lättare.
    Jag ska inte börja röka igen, det är inte det. Bara ändrat mitt tänk lite.
    Egentligen har det gått bra hela vägen med 1 återfall.
    Jag är ändå stolt och känner mig rökfri fortfarande.
    Jag är på gott humör, men tabletterna tar inte bort allt röksug. Det är tufft.
    Men man gör det ändå med gott mod.

Jag tror jag ställer för höga krav på mig själv. Det tar den tiden det tar och jag är på god väg... Mycket god väg...

• 3 barnsmamman

Tja, eftersom jag rökte ute när jag rökte så hade jag en så kallad "snusk-burk" att fimpa i.
    Den omvandlar jag till "motivationsburk" nu istället.
    Jag ska fylla den med pengar.
    Jag kommer att börja lägga undan kostnaden för 1 pakets cigg i den varje dag.Jag rökte i snitt 1 pkt om dagen. Det är pengar jag aldrig hade innan när jag rökte. Det va helt enkelt pengar som man bara "kunde se röken av". Så nu lägger jag undan den kostnade till mig själv. På 1 år är det nästan 19 000 spänn. Man kan göra en hel del för dom pengarna.
    Och eftersom min sambo snusar får han inte ta del av dessa.
    Men OM han slutar (när han e redo.*viktigt*),då får han vara med att planera hur vi ska sätta sprätt på dom. (såvida han bidrar med kassan)
    Han har redan börjat prata om att lägga ner snuset. Så lite motiverad är han allt... Motivations burken lockar....Så tillsammans,så har man sparat ihop på 1 år ca 30 000 spänn. Det är INTE illa. Tänk att det är pengar man lägger ner på nikotin och på att ge sig själv en jävlig död. Det är för jävligt.

Men det här sparandet startar jag först när jag inte äter tabletterna. Jag börjar spara den dagen jag inte har några rökrelaterade utlägg.

JAAA ciggen va jätte god. Men är ändå inte sugen på att röka igen.

• 3 barnsmamman

Jag har såna sömnproblem som har kommit smygande.
    Från att vara den som däckar på soffan i halva filmen, varje kväll till att vara svin pigg klockan 01.00 å framåt.
    Inatt va jag vaken till klockan 05.00 innan jag somnade.
    Så här har det väl hållit på i några nätter,4 kanske. Jag e vansinnigt irriterad över endast 2 timmars sömn, så jag vet inte vad som är värst. Röksug eller sömnlöshet.
    Jag vet att man kan få problem med sömnen när man slutat röka, har jag hört någonstans tidigare. Men jag kollade ändå in bruksanvsningen (eller vad det heter) inatt för att kolla in biverkningarna på medicinen igen.
    Och där står det att FLER än 1 person av 10 får sömnbesvär.
    Imorse halverade jag min medicin och planerar att trappa ner och sedan sluta med den.
    Jag får fixa det här utan mitt goda humör. Jag fixar inte att ha en sån här natt till. Jag va gråtfärdig! Idag har jag vart som en död sill.
    Sikket projekt bara för att man ska sluta röka.
    Jag har haft väldiga problem med min mage. Har inte kunnat gå på dass och har fått ta lavemang, vilket bara har hjälpt tillfälligt.
    Såna besvär får man också av att sluta röka, men tabletterna har det här som en biverkning också. Så nu trappar jag ner på dom och tar tag i det här med egna krafter.

• 3 barnsmamman

ALEXIX:
    HÅLL UT!!
    Det blir lättare och lättare för varje dag och jag tror det kommer att vara lättare för dig imorgon redan. Efter 4 dygn är nikotinet ur kroppen så då blir det l i t e lättare.
    Men man går igenom svåra stunder varje dag,fast dom blir färre och färre. Om du förstår vad jag menar.

När jag slutade nu så hade jag ambitionen att ladrig mer ta en en cigg. Vilket gjorde det hela svårare tror jag. Det slutade med att jag tog en cigg i förrgår och nu har jag sänkt ambitionen, ställt mindre krav på mig själv. Så nu känns det lättare igen.
    Men visst e det förbannat tufft. Jag har vridits av saknad efter en cigg och då går jag ändå på tabletter som ska underlätta det här suget. Så jag förstår att det är tufft för dig!
    Men håll ut! Lycka till!!

• 3 barnsmamman

Hönapöna:
    Har du slutat röka ännu?
    Tänkte på ditt inlägg med din krångliga dator å nånting om trauman utan cigg.
    Hmmm...berätta!

• 3 barnsmamman

Ja, dom har hjälpt en hel del får jag säga. Men dom har en hel del biverkningar.
    Jag trodde jag hade tagit mig igenom dom men nu har jag inte sovit på 4 nätter. Och inatt va värst. Jag va uppe till 5 och gick upp klockan 7. Nä, jag pallar inte med det,
    Om du läser hela tråden så ser du mina upp och ner gångar på vägen.
    Ena dagen känns bra för att i nästa kännas mindre bra.
    I början fick jag ett väldigt ostabilt humör och va väldigt trött. Men detta vände och jag har blivt på ett väldigt bra humör, jämnt humör å så glad. Trots röksuget. För det kom, när mina cigg väl va slut. Men humöret va allt på topp.
    Och överpigg. Jag kan inte sova! Blir ju alldeles tokig.
    Förstoppning har jag också problem med.
    Vet du, jag tycker tabletterna är bra. Dom har hjälpt mig. Men nu tänker jag avbryta behandlingen genom att trappa ner på dom och ändå klara det här på egen hand. Jag har ju gjort det värsta. Jag kan säga att dom 4 första dagarna har varit värst!

• 3 barnsmamman

Klart man måste ha nåt att hugga tag i när man slutat med nikotinet. Så känner jag med. Dessvärre har jag lätt för att öka i vikt å jag får akta mig ordentligt från det med. Tyvärr.
    Men du Kennel gör ju allt rätt-dessutom promenerar du!
    Det är bara att gratulera och jag blir inspererad att fortsätta när jag hör er som det går så bra för.

• 3 barnsmamman

Det kommer att gå bra.. I slutändan så är det viljan som gör att man kommer att fixa det. Och det har ju du. Eller hur??

Hmmm....min kompis pappa och hans fru slutade röka för 17 år sedan och har fortfarande röksug.
    Jag tror det är nåt vi rökare får lära oss att leva med. Det är väl när äckelkänslorna sätter in som man kanske slipper det där suget. Kan jag tänka mig.

Men det är nog som du säger, det varierar från person till person hur man upplever det!

• 3 barnsmamman

Jag trillade dit idag igen. Jag fick ett oerhört chockartat besked och kunde inte stå emot ciggen som fanns till hands då. En dag som den här va jobbig nog att stå emot dom j-a ciggen. Jag får börja om igen.
    Det är inte det att jag vill börja röka, vara en rökare.
    Kan inte förklara bort min svaghet. Detta är bara ett faktum.
    Imorgon börjar jag om-på nytt. Jag får la traggla det här om och om igen tills jag lyckas helt enkelt.
    Fan vad svag jag e...
    För det är väl egentligen bara det som det handlar om, helt enkelt-svaghet.

Jag hade inga skuldkänslor för några dgr sen, när jag bara tog 1 cigg. men idag har jag rökt fler. Trots att dom inte ens va goa.
    Usch, vad jag skäms.
    Imorgon är 1 ny dag!! Å det är bara att fortsätta...traggla. Varje cigg jag INTE tar är väl positivt... Men det känns så dumt. Alla som har vart aktiva i den här tråden har inte trillat dit som jag, så här tidigt.
    Helt sjukt.

• 3 barnsmamman

Nä, det är inga mirakelpiller det där...
    Det funkar kanske inte likadant på alla. Det som funkar på den ena kanske inte funkar på den andra.. Jag håller på att trappa ner på dom pillrerna med nu. Och så blir det inga mer cigg.
    Jag har inte rökt nåt mer. Men börjar om imorn, med nya tag. Men det är som du säger, det är den mentala biten som är svårast. Som idag, att kunna hantera olika situationer utan att ta till ciggen. Det är ett djupt rotat beteende hos en rökare. I mer än halva mitt liv har jag betett mig så... Det beteendet måste bort.
    Det finns dom som lyckas sluta röka på 1 dag från att ha rökt 40 cigg om dagen i 30 år, jag fattar inte hur dom bär sig åt. Men 1 dag ska jag hitta den hemligheten.

Jag ska allt ta och kolla upp den där boken du pratat om. Den kanske är nåt för mig. Tror du man kan hitta den på adlibris eller nåt?
    Får kolla det imorn...

• 3 barnsmamman

Hmmm...här har det inte gått alls*skäms*
    Jag ska ta nya tag, men när vet jag inte.

Men fy sjutton vad grymt duktig du e Kennel!!!
    Eloge till dig!!

Svar på tråden Vill sluta röka. Varför ifrågasätta? (långt)