Dryck till smörgåstårta?
På vår sons dop tänkte vi ha välkomstskål i något mousserande vin. Därefter blir det smörgåstårta och vanlig tårta. Men, vad dricker man till smörgåstårta? Tips på mousserande vin mottages också tacksamt!
På vår sons dop tänkte vi ha välkomstskål i något mousserande vin. Därefter blir det smörgåstårta och vanlig tårta. Men, vad dricker man till smörgåstårta? Tips på mousserande vin mottages också tacksamt!
Tack för alla tips! Jag tror det bla blir Cider (hade helt glömt bort att det fanns!) :) till smörgåstårtan.
Nej jag tycker ni ska grogga på hembränt,köp en 10 liters dunk,lite whiskey och en platta bärs. (skojar)
Men det är vad jag kallar fyllefest,inte 1eller2 glas cava.
I så fall har vi "fyllefest" här hemma 2 ggr i veckan.
äääääälskar vin!!!!!!!!!!!!!
Lättöl, läsk, mineralvatten!
Då borde det finnas något som passar alla.
Törley är ett jättegott mousserande vin som dessutom inte kostar mycket... 49 kr flaskan tror jag...
Till smörgåstårta skulle jag nog dricka te...
Håller med zoe, sen när blev 1 glas vin "fyllefest"?? Då är toleransen på extremlåg nivå, och halva Sveriges befolkning alkisar.
Av sunlights inlägg fick iaf jag intrycket att hon var ute efter öl/vin/cider-tips och inte kaffe eller the. Men det kanske är jag som har alkishjärna eftersom jag felaktigt antog sådant utan vidare. *ironi*
Hon frågade ju vad man dricker till smörgåstårta och då tror jag nog att det vanligaste är kaffe eller te... Jag har då aldrig varit med om nåt annat!
VA? Te eller kaffe? Har aldrig varit med om annat till smörgåstårta??? Jag har aldrig varit med om te och kaffe till smörgåstårta kan jag säga! Ja, en kopp kaffe efteråt, om det bjuds på nån kaka kanske, men till själva smörgåstårtan är ju klassikern öl eller cider. Eller vitt vin.
Och vill man av nån anledning inte ha starkvaror på sitt dop så kan man ju välja lättöl och alkoholfri cider. Men nån fyllefest har jag aldrig varit med om att det blivit på ett dop, vad det än serverats... Det brukar ju överhuvudtaget vara korta tillställningar, bara en stunds fika efter ceremonin.
Oooppss!! Ser att det är några stycken som har "retat" sig på ordet "fyllefest"... Det var ju inte precis det jag menade när jag skrev det....Men! Hoppas ba att du, Sunlight lyckas hitta nå dryck att bjuda på på dopet.
Mumu
Nä, jag har aldrig varit med om annat men alla familjer har väl sina specialare..... Har aldrig överhuvudtaget varit med om att det skulle drickas vin eller cider eller öl till det... inte bland mina vänner heller!
Men alla får ju komma med sina förslag som dom tycker är bäst det är väl inget att reta upp sej på...
Jag hade dukat upp med en liten dryckesbuffé bestående av öl/lättöl, vin (rött och vitt), mineralvatten, ev läsk och saftcider.
Var och en känner sitt umgänge bäst! I vissa familjer är det absolut NONO med alkohol på ett dop och andra tycker att det är självklart att dricka ett glas vin till maten. För mig blir det lite tårta på tårta att först bjuda på kaffe/te till smörgåstårtan och sedan bjuda på det igen till tårtan.
Vad du än bjuder på glöm inte ICKEsöt dryck! Dvs ha mineralvatten oavsett om ni bjuder vin eller inte. Dels som komplement, dels som alternativ.
Äh, vill inte tjafsa om sånt här småstrunt egentligen, men:
Jag bryr mig inte ett dugg om folk föreslår kaffe eller the eller öl eller vin eller vatten och vad folk tycker är vanligast eller aldrig hört talas om, var och en har sin sed. Det jag reagerar mot är att det faktiskt är rätt så otrevligt med ett inlägg som får en att känna det som om man är en halvalkis som förespråkar värsta fylleslaget bara för att man två inlägg ovanför föreslagit ett lätt vin till smörgåstårtan.
Nog med fånerier.
Jag har absolut inte sagt att man inte kan dricka sånt till smörgåstårta, bara att jag aldrig varit med om det... jag har heller aldrig varit med om att det ska skålas på dop men som sagt var alla familjer har ju sina seder och jag ser inte ner på detta på något sätt... lessen om jag varit oklar så att ni missupfattat... Jag vill inte heller tjafsa och tycker att alla kan göra som dom vill... vi ska ju bara ge tips och inte hoppa på varandra...
Tjohalia,
det var inte ens ditt inlägg som jag reagerade på från början, det var Krulltotts, men Krulltott har sedan skrivit att det inte var riktigt det hon menade.
Sen varför du svarade på mitt inlägg som börjar med "Håller med zoe" förstår jag inte. Jag svarade iaf inte på ditt precis ovanför. Förstår inte alls varför jag fick ett sådant "svar" på det.
Såså, allt bra, hoppas att sunlight har klurat ut vad hon ska bjuda på!
Anledningen till att jag svarade på det var att du skrivit: "Av sunlights inlägg fick iaf jag intrycket att hon var ute efter öl/vin/cider-tips och inte kaffe eller the." Och jag hade tipsat om the, det var nog därför jag tog åt mej...
Lite beroende på hurdan smörgåstårtan är, så skulle jag välja antingen ett torrt vittvin eller en torr champagn/skumvin. Och naturligtvis ett alkoholfritt alternativ, tex mineralvatten med citron.
Kaffe och té tycker jag hör ihop med traktering av det sötare slaget, så gärna efteråt, tillsammans med "efterrätten"!
Hej på er alla! Vi har nu kommit fram till att vi skall ha en blandning av cider/öl/mineralvatten och läsk till smörgåstårtan. Till den "vanliga" tårtan blir det kaffe/thé. Vi kommer att ha en välkomstskål i något mousserande vin (har ännu inte bestämt oss för vilken sort) + alkoholfritt alternativ. Som sagt det är olika från familj till familj om man vill ha alkohol eller inte med. Alla dop vi varit på har dock haft välkomstskål. Tack för all tips!
mousserande vin så rekommenderar jag jordgubbsdvin. Finns både i med och utan alkohol och har fått gått renommé.
Hallå. Till smörgåstårta tycker jag det är godast med kaffe eller läsk, men ditt val cider låter inte så tokigt
Tips på Mousserande vin är Asti Cinzano (varunummer 7711)