Alltså, det beror ju på vad du vill hamna på för nivå.
Sekreterare idag kan innebära allt från att mest koka kaffe, öppna posten och svara i telefon till att som VD-sekreterare/chefssekreterare sköta egna utredningar och projekt, remissarbete inom stat och kommun samt att hålla reda på någon höjdares hela schema med allt vad det innebär av resebokningar, presentationsmaterial på engelska, förberedelser inför konferenser och utbildning med mera.
Ekonomi har man alltid nytta av men det är ju ett yrke i sig, ekonomi och personal kan ofta kombineras på mindre företag men är skilda funktioner på de större.
Ska man hålla sig till personalbiten så har åtminstone jag uppfattat att en personalvetarexamen med inriktning arbetsrätt är "hårdare" och kanske mer attraktiv om man vill hamna inom organisationer och förvaltning, medan inriktning psykologi/sociologi kanske är lite "mjukare" men med en bra fördjupning kan öppna vägen för att arbeta med rekrytering och urval/testning på bemanningsföretag samt på andra vanliga företag.
Kvalificerade personalvetarjobb är dock svåra att få utan komplett examen. Jag har läst ca 130 poäng bredvid som ingår i det programmet och hade dessutom jobbat i fem år med rekrytering och personalarbete parallellt men blev ändå bortsorterad de flesta gångerna. Men då sökte jag iofs när det var som jobbigast på arbetsmarknaden 2002-2003 och det var 300-400 sökande på varje sådant jobb, det borde vara lättare nu när företagen anställer igen.
Om du redan har en utbildning inom vård så borde du vara extra intressant som personalare inom vården, eftersom du vet lite hur den biten fungerar. Det personalarjobb som jag precis missade (50-50-chans) innan jag fick annat jobb gränsade till mitt andra kunskapsområde.
Men kolla in personalvetarprogrammen vid Sveriges universitet så ser du vad de innehåller och kan leta upp liknande kurser nära dig. Här börjar du:
www.priks.se/index.php&task=view&id=80&Itemid=151