• hipezza

Vad plugga för att jobba som administratör?

Jag känner mer och mer för att byta jobb-inriktning helt. Från vård o omsorg till administration/ekonomi/personalfrågor. Jag har redan en högskoleutbildning inom vården så jag hade tänkt mig att försöka läsa kurser på distans, gärna 50% och jobba samtidigt. Vad behöver jag på fötterna för att jobba med administration? Kan jag snickra ihop en egen utbildning eller är det dumt att läsa kurser? Vill arbetsgivarna att man har en hel program-utbildning från högskolan i ekonomi eller? Help me!!

• Svar på tråden Vad plugga för att jobba som administratör?
  • Honey1982

jag tror att växjö uni har någon utbildning som heter internationell administration.

• Sternentier

Göteborgs universitet har personalvetarprogrammet, med en inriktning mot ekonomi.

• Sternentier

(inte på distans eller halvfart dock)

• Karpet

företagsekonomi är ju en fördel om läst, kanske speciellt bokföring och revision.

• hipezza

Tänkte försöka läsa på distans. Bor i norra Dalarna, så Högskolan Dalarna ligger väl närmast till hands. Låter grundläggande ekonomistyrning, marknadsföring, ledarskap o organisationsbeteende och personalekonomi som bra kurser? Juridik kanske man också behöver? Vilka data kunskaper behövs?
    MÅSTE man ha utbildning för att jobba med administration? Dum fråga kanske men ibland hör man att folk blir sekreterare lite hur som helst...

• Sternentier

Ekonomistyrning, personalekonomi och juridik (arbetsrätt och arbetsmiljörätt) är i alla fall obligatoriska kurser på GU:s personalvetarprogram, oavsett inriktning. De övriga obligatoriska kurserna är 10p psykologi, 10p sociologi och en grundkurs i redovisning.
    Datakunskaper vet jag inte riktigt vad som behövs. Men motsvarande ECDL kanske? Företagen har ju olika system för lön och sånt, men det kan kanske vara bra att ha kollat lite på åtminstone ett par av dem?

Om man *måste* ha utbildning vet jag inte.. det beror väl lite på vad man hade tänkt sig för arbetsuppgifter. En sekreterare behöver nog inte lika mycket utbildning som en personalchef, t.ex.

• maFIA

Om du vill jobba med enklare adm. typ ekonomiassistent föreslår jag att du går en KY-kurs med praktik. Det är svårt att komma in direkt från högskolan, men det är inte omöjligt.

• jetifa

läkarsekreterare kanske? Ekonomiassistent? (KY)

• Themis

Alltså, det beror ju på vad du vill hamna på för nivå.

Sekreterare idag kan innebära allt från att mest koka kaffe, öppna posten och svara i telefon till att som VD-sekreterare/chefssekreterare sköta egna utredningar och projekt, remissarbete inom stat och kommun samt att hålla reda på någon höjdares hela schema med allt vad det innebär av resebokningar, presentationsmaterial på engelska, förberedelser inför konferenser och utbildning med mera.

Ekonomi har man alltid nytta av men det är ju ett yrke i sig, ekonomi och personal kan ofta kombineras på mindre företag men är skilda funktioner på de större.

Ska man hålla sig till personalbiten så har åtminstone jag uppfattat att en personalvetarexamen med inriktning arbetsrätt är "hårdare" och kanske mer attraktiv om man vill hamna inom organisationer och förvaltning, medan inriktning psykologi/sociologi kanske är lite "mjukare" men med en bra fördjupning kan öppna vägen för att arbeta med rekrytering och urval/testning på bemanningsföretag samt på andra vanliga företag.

Kvalificerade personalvetarjobb är dock svåra att få utan komplett examen. Jag har läst ca 130 poäng bredvid som ingår i det programmet och hade dessutom jobbat i fem år med rekrytering och personalarbete parallellt men blev ändå bortsorterad de flesta gångerna. Men då sökte jag iofs när det var som jobbigast på arbetsmarknaden 2002-2003 och det var 300-400 sökande på varje sådant jobb, det borde vara lättare nu när företagen anställer igen.

Om du redan har en utbildning inom vård så borde du vara extra intressant som personalare inom vården, eftersom du vet lite hur den biten fungerar. Det personalarjobb som jag precis missade (50-50-chans) innan jag fick annat jobb gränsade till mitt andra kunskapsområde.

Men kolla in personalvetarprogrammen vid Sveriges universitet så ser du vad de innehåller och kan leta upp liknande kurser nära dig. Här börjar du:

www.priks.se/index.php&task=view&id=80&Itemid=151

• hipezza

Jag vill nog lägga mig på en nivå som redovisningskonsult, ekonomiassistent eller ekonomiansvarig. Är inte så intresserad av för hög tjänst m för mycket ansvar. Har funderat på KY-utbildning. Kan jag antas där utan tidigare erfarenhet inom området?
    Vårdadministration skulle jag också kunna tänka mig att läsa men det finns ju inte på distans och inte som reguljär utbildning heller i Dalarna...
    Föresten vad tjänar ni som jobbar med administration???

• Amatea

Jobbar på läkemedelsföretag och här ligger lönerna för administratörer på 25- 26 000. Kan tänka mig att det är ett stort lönespann för adminstratörer allmänt sett, eftersom arbetsuppgifterna kan variera så mkt, precis som Bimsan säger.

Svar på tråden Vad plugga för att jobba som administratör?