• Kirsten

PPM råd

Nu skall jag äntligen ta tag i mina PPM fonder (nyårslöfte)!
    Läste på Dagens Industri om gratistjänsterna ppmdoktorn.se samt twoship.com. Någon som har provat dessa? Finns det fler?
    Hinner inte göra egna fondval. Det är ju lite lättare att komma igång om man följer någon annans "portfölj" som går bra...

Tänkte även fixa månadssparande i fonder till barnen. Kanske går att använda sig av dessa sajter till detta också.

• Svar på tråden PPM råd
  • menu

är det inte säkrare för din egen del att du funderar hur stora risker du vill ta å väljer fonder utifrån det?

det tar inte länge att lära sig grunderna i hur fonderna fungerar å är upp byggda, om det var de du menade med att du inte har tid? beställ tid till din bank be dem förklara skillnaderna i kort, lång ränte fonder, aktie å blandfonder, men ett råd är att aldrig lyssna för mycket på bankens rekommendation av fondval! utan just lyssna på vad du själv vill å vad du tror på, sedan kan du fråga uti just de fonder du funderar mest på så har du en bollplank med någon som är mer innsatt.

samma saker gäller ju för all fondsparande.

• glidan

Hej här kommer tips på 5 st fonder jag kommer att köra iår med
    jag kollar aktivt och har fått ut en hygglig uppgång på dessa förra året eller en del av dem
    mina ryssland kommer jag nog inte att sälja på minst 5 år
    jag är 35 år och satsar hårt och har dubblat mitt innehav sen jag tog tag i detta

334409 Baring Hong Kong China Fund
    834788 East Capital Rysslandsfonden
    220186 FIM India Placeringsfond
    313742 Länsförsäkringar Fastighetsfond
    752204 Robur Rysslandsfond

• Flizan30

Sg att glidan mest har högriskfonder..rätt? Det beror ju på hur mycket man har råd att riskera ocks. Ett annat tips ar ju att köra en blandfond, en sverigefond och en högriskfond som tex indien elelr fastigheter. Hller med om att det är jättesvrt att välja. tex om man gr in udner indien så kan det ju finnsa runt 50 fonder. Hur väljer man ut en bra fond där?

• Redbit

Jag får utskick av en fondmäklare varje månad med vilka 4 PPM-fonder som gick bäst månaden innan. Sannolikheten att de fortsätter gå åtminstone hyfsat bra även nästa månad är hög, så jag brukar byta till just dem!
    Hittills har det varit bra avkastning - utom när börsen "dök" i maj, då höll definitivt inte förra månadens raketer.

• Redbit

Nej, det gör den inte. Jag var på en informationsträff hos dem och fick erbjudandet. Direktmäklarna tror jag de heter... men det borde gå att hitta samma info på börssidor och så tycker jag!

Svar på tråden PPM råd