Tidiga tecken på tvillinggraviditet?
Lite nyfiken:
Ni som väntartvillingar, :misstänkte ni något innan ultraljudet? Finns det några "typiskt tidiga tecken"? Bli magen större än normalt redan från början?
Lite nyfiken:
Ni som väntartvillingar, :misstänkte ni något innan ultraljudet? Finns det några "typiskt tidiga tecken"? Bli magen större än normalt redan från början?
Jag väntar tvillingar efter IVF (provrörsbefruktning) och misstänkte att det kunde vara 2 eftersom jag blev illamående redan vid testdag. Sedan gjorde vi VUL på IVF-kliniken i v 7+0 så jag fick veta tidigt att det var 2. På rutin-UL i v 19+1 hade jag redan ganska stor mage, och det tror jag är ovanligt om man inte väntar tvillingar. (Men magen blev inte stor direkt, tror att den började växa till runt v 13 ungefär.)
Jag misstänkte att det var tvillingar redan från början v4 pga illamående. När jag var i v7 vart jag så illamående så jag blev sängliggande i ca 6v.....spy spy spy...blev en vardag. Tyckte att magen började växa redan 8-9 veckan...jeansen blev trånga och fick ersättas med mammabyxor. När vi fick besked via vul i vecka 13+0 att det var två kändes det som om att HA det där har jag redan skrivit i min graviditets veckodagbok...för det hade jag! Så här hade jag skrivit: v11. Har haft funderingar på om det bor två underbara barn i magen, det vore lyxigt. Kram
blir man mer illamående med tvillingar (mer hormoner?)?
En till nyfniken som puffar lite
Förresten, många talar om vul. När och varför får man göra det? Känner ingen som gjort det och min bm har inte sagt ett ljud... Fattar inte riktigt hur det funkar ...
Vi fick göra VUL för att det är en IVF-graviditet. Fick alltså göra det på IVF-kliniken innan vi anmälde oss till vanlig MVC. (De vill väl se att allt är ok innan man "skrivs ut".)
Frusandberg
VUL är ett vaginalt ultraljud och jag tror inte man gör det om det inte är något speccielt bakom, så det är inte "rutin" som det som erbjuds senare.
frusandberg- Vi gjorde vul för att jag fick en pytteliten blödning i v 13. Enl läkaren så sa han att man kan få det framförallt vid tvilling graviditet pga att livmodern växer så fort att moderkakan inte hinner med....
Tror inte det går att säga, jag är gravid med tvåäggstvillingar i v 11, har haft turen att inte må illa alls denna gång. Däremot vääääldigt trött, men det var jag med min dotter med. Sen v 10 har jag inte kunnat ha mina vanliga byxor dock. (kan vara julmat också
Jag kände rörelser mycket tidigare än med sonen, redan i v9 kände jag dem. Sen var jag mycket tröttare och har fortfarande ingen känsla för tjej eller kille. Med sonen visste jag redan i v6. illamåendet var nytt för mig denna gång men det är ju inget ovanligt att ha så det gav ju inga tips. Det som fick mig att undra mest var att det sparkades och buffades tidigt åt alla håll. Jag sa till min sambo att jag trodde att den hade tre ben. På rutin-UL i v 20 fick jag se att de var två! och blev tillbakaflyttad två v.
Är i V 21 nu.
får ja fråga en sak bara, känner ni mycket mer rörelser??
jag har en dotter sen tidigare men nu väntar vi syskon har inte vart på nå vul eller ul än så vet inte om d bara är en eller två
Jag är v.14 nu och jag känner rörelser flera ggr om dagen nu..
därför jag undrar känns det mer med tvillingar?
Det är nog mycket individuellt.
Vi fick veta på UL i v 19+0 att det var tvillingar och vi anade ingenting! Bm som gjorde UL blev förvånad över att det var två eftersom jag var så liten. Min mage kom sent och blev heller aldrig så jättestor, alla varnade (även min bm) att jag skulle bli jättestor....det hände aldrig! Det finns bilder i mitt galleri från v 15-39.
Hej! Jag upprepar mitt inlägg från en tidigare tråd: Redan i vecka 8 så sa jag till min man att jag tyckte det kändes på två ställen, både nere till vänster och uppe till höger i livmodern, "tänk om det är tvillingar - farfar var ju tvilling" och då sa han "SKÄMTA inte om det!"... Men jag trodde inte att 2-äggstvillingar gav ärftliga anlag (vilket det gör) så när jag skulle på inskrivning och träffade läkaren och hon ville göra ultraljud eftersom vi bestämt oss för fostervattensprov och det var viktigt att det blev rätt vecka, DÅ fick jag en överraskning. två små liv där inne! Så då gick jag hem till min man och sa: "jag har en glad nyhet älskling - det blev inte trillingar!" och det tog ett tag innan han insåg vad jag syftade på... Men sen blev han så stolt så att HAN (!) hade fixat två på en gång.....
Och när vi var på NUPP och KUB (ist för FVP) så visade det sig att ena tvillingens moderkaka hade fäst sig nere till vänster och den andra uppe till höger, precis där det känts! Men man blir ju känsligare i livmodern oxå när den ska utvidgas dubbelt så fort. Sen blev ju jag förlamande trött i vecka 7, det var mitt första tecken, innan illamåendet, och jag haar inget att jämföra med men dubbla mängden hormoner ger ju starkare reaktioner på alla sätt...
Jag kände inte så mycket för jag hade moderkakan i framvägg och sen i slutet låg de vända mot varandra så de sparkade väl mest på varann :)
Jag led faktiskt inte av särskilt mycket illamående. Var oerhört trött i början (kunde aldrig se färdigt en film kvällstid), men det drabbar ju också de som inte väntar två. Men magen växte snabbt och tidigt! Vecka 12 syntes det även fullt påklädd. Att hålla det hemligt speciellt länge på jobbet var uteslutet.
Det finns inga säkra graviditetstecken för tvillinggraviditet. Det är olika från mamma till mamma hur man mår osv.
Jag har lite om tvillinggrav i min pres.