• Mitsuko

torkade aprikoser!!JÄRN???

Är det järn i torkade aprikoser verkligen???

har läst att de ska inehålla mycket järn men på påsen står det inte att den innehåller en gnutta järn ens. Ska det inte stå med isåfall på inehållslistan???

• Svar på tråden torkade aprikoser!!JÄRN???
  • Kajee

Jo det finns bra med järn i dom. Dessutom är dom goda.
    Kam ju hända att det är lite järn i dom i förhållande till annat som finns där i - men visst finns det järn i dom som sagt.

• VilkenLycka

Det är järn i aprikoser men inte tillsatt så därför står det väl inte på påsen. Det är järn i många torkade frukter russin tex.

• Cilota

Torkade aprikoser innehåller 1,4 mg järn per 100 g.

Källa: www.fineli.fi/food.php&lang=sv

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Olzon

Man måste inte deklarera innehåll av vitaminer och mineraler. Normalt deklarerar man bara ingredienser(torkade aprikoser) och kanske näringsvärden (energi, kolhydrater, fett...)

• Olzon

Man måste inte deklarera innehåll av vitaminer och mineraler. Normalt deklarerar man bara ingredienser(torkade aprikoser) och kanske näringsvärden (energi, kolhydrater, fett...)

• Kajee
    Cilota skrev 2007-01-03 20:01:13 följande:
    Torkade aprikoser innehåller 1,4 mg järn per 100 g.Källa: www.fineli.fi/food.php 'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
    Då finns det tydligen mer i Salta kvarns aprikoser än genomsnittet...
  • Cilota
    Kajee - det var ju viss skillnad på din källa och min
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Kajee
    Cilota skrev 2007-01-03 20:02:12 följande:
    Kajee - det var ju viss skillnad på din källa och min 'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
    japp - dom kanske sprutar in lite järn i sina hos "salta"...
  • storkatta

Hej!

På Livsmedelsverkets hemsida (www.lsv.se) kan man kolla näringsvärden på de flesta livsmedel, och torkade aprikoser har 6 mg järn per 100 g, vilket verkar vara ganska mycket, kalvlever t ex har 8,7 mg, medans det mesta annat verkar ligga under 1 mg per 100 g.

• Mitsuko

ja tyckte också det var konstigt det var sån skillnad på olika aprikoser. skumt. ja ja jag knaprar väl på, de är ju goda om inte annat=)

• Mitsuko

har ni några andra tips på vad jag ska knapra för att få i mig järn?

• Axxa

Persilja innehåller också mkt järn... och blodpudding och kött.... och spenat som Cilota nämnde :)

• Hsundman

Gammal tråd, men om nån läser så får man inte glömma att c-vitamin hjälper till med järnupptaget. Lite syrliga bär eller citrus funkar ju bra

Svar på tråden torkade aprikoser!!JÄRN???