• Anonym

Någon som tagit bort akneärr?

Jag har ärr i hela ansiktet pga att jag haft akne problem under mina tonår och jag lider så mycket av detta. Är det någon som har erfarenhet av att ta bort ärr med laser eller liknande. Var har ni gjort det? Hur mycket har det kostat? Hur har det gått till? Hur har resultatet blivit? Har ärren försvunnit helt? Gör det ont? Snälla berätta. Behöver bli peppad för att ta tag i detta så jag slipper må dåligt och försöka dölja mitt ärrade ansikte livet ut!

• Svar på tråden Någon som tagit bort akneärr?
  • Anonym (Någon?)

Puffar för detta jag oxå. Ser tyvärr för jävlig ut i ansiktet. Trist.

• Anonym

hmm ja jag hoppas att någon kan berätta, men jag har sökt också på detta men ingen verkar ha svarat på det, är det verkligen så ovanligt? jag har dock sett laserkliniker som tar bort ärr men det är jättedyrt och jag vet inte hur resultatet blir. Om man bara måste göra en gång kan jag kanske skrapa ihop 20.000, men om man måste göra många gånger då vet jag inte om jag någonsin kommer ha råd. Sambon tycker det är jätteonödigt han älskar mig trots att jag har massa ärr men jag älskar inte mig men jag tror han skulle bli fly förbannad om jag tog våra gemensamma pengar till detta eftersom han inte förstår hur jag kan må dåligt över detta. Men det är inte han som alltid har gått runt med 100 kg puder i hopp om att det inte ska synas och sen i alla fall får svara på frågor som "varför har du ärr i ansiktet? vad har hänt???", eller varje gång solen lyser, istället för att bli glad går man runt och mår dåligt för man vet att groparna och ärren syns ännu tydligare, samma om man går i gallerior eller affärer som är upplysta mår man skitdåligt för då seralla ens ärr även fast man är sminkad o allt. hela ens liv har kretsat kring att dölja ärr och sen må skitdåligt när nån har kommenterat dom..

• Emster

Jag har använt A-vitaminkräm, som i princip bränner bort huden i ansiktet, och sen kommer det fram fin hud under. Men det kanske du redan har provat? Det tar inte bort precis allt men det blir mycket bättre! Tar dessutom bort rynkor. Tyvärr ser man ju ut som skit under tiden innan huden hunnit återhämta sig, men det är ju övergående.

• Anonym

Lancome har en peeling som heter Resurface C som funkar väldigt bra på acne ärr. det är en hudpolerare somanvänds hos hudterapeufter (inte just lancomes men liknande). jag fick jätte fula ärr av acne under min graviditet(som tyvärr slutade med MA i v.16), ärren är helt borta.

• skorpan99

Jag har tagit bort akneärr hos en plastikkirurg! Jag vet en hel del om hur du kan gå tillväga och vad man kan göra så skriv gärna till min inbox- vill inte namnge läkarnamn etc här offentligt...

• Anonym (Någon?)

Emster: Var får man tag på den A-vitaminkräm du skriver om? Kanske är det värt att prova.

• Anonym

Hmm vet inte om jag skulle våga ta bort med krämer även om jag börjar bli smått desperat, men när jag var yngre blev jag hela tiden tipsad om en massa saker som skulle rädda min dåliga hy, aloe vera, tea tree, olika produkter som fanns på marknaden, spenderade timmar o pengar på olika ansiktsmasker, allt från ägg till ost till hemprodukter till köpta saker, en av de värsta var att jag skulle ligga med en ansiktsmask gjord på något i 4 timmar varje dag. och det gjorde jag. jag stod i duschen i timmar o gnugga med teatree, allt gjorde min hud ännu värre, om jag vetat de jag vet idag att min hy blev sån här pga hormonrubbning som jag fick i tonåren hade jag aldrig behövt gå igenom detta helvete utan kunnat medicinera o hålla hormonerna i schack hela tiden. Ärren är en ständig påminelse om dessa år och de påverkar mitt liv hela tiden. När jag mötte min sambo kunde jag inte ens gå ut i dagsljus tillsammans med honom för jag var livrädd att han skulle se ärren (vilket han säkert såg ändå), försökte jämt hålla släkt där jag satt, inte sitta nära/under en lampa osv.. Vilken mardröm!

• Emster

A-vitaminkrämen heter Aberela och den får man utskriven hos hudläkaren. Hudläkaren är första anhalten tycker jag, att hålla på med andra krämer kan ju vara lite riskabelt.

Aberela gör som sagt att huden blir röd och sen flagnar bort, som efter en brännskada. Under tiden detta sker ser man också brännskadad ut i ansiktet och det kliar och svider rejält. Huden som kommer under är mycket känslig i början, men efter ett tag ser man mycket bättre ut. Det är inte smärtfritt och det tar lite tid, men jag skulle prova det innan jag betalade massor av pengar hos en plastikkirurg, för en laserslipning funkar ju i princip likadant.

Kolla upp krämen i FASS om du vill, och fixa tid hos hudläkaren! Med remiss från husläkare kostar det inte mer än ett vanligt läkarbesök.

• skorpan99

Emster: den krämen låter intressant - ska fråga min läkare om den. DOck så undrar jag hur djupt den går... i mitt fall handlar det om rätt djupa ärr och inte bara små ojämnheter. Vet du om den här nyligen har registrerats i Sverige; detta ämne är även relaterat till mitt yrke och jag har hört namnet på krämen förut men visste inte att den verkade mot akneärr trodde att det var en behandling när man har en inflammation.

• Emster

Nej, jag fick Aberela för många år sedan, men min pappa fick den i somras.

Om du kollar på www.fass så finns den där, och samma kräm hette också Retinova tror jag, fast det har de bytt nu. Jag tycker iaf att det är alltid är värt att prova innan man går till plastikkirurgen, funkar det inte så har det ju iaf inte blvit värre. Men för mig funkade det jättebra!

• Anonym (tjohoo)

Coolt...jag har kommit över en tub Aberela. MEN jag är gravid. Vet ni om man kan använda den då????

• Anonym (FASS)

Kolla FASS!!! A-vitamin i för höga doser är fosterskadande

• Anonym

Men enligt fass är krämen mot akne, jag har ju ingen akne längre utan jag har ärr efter aknen, går ärren verkligen bort med krämen?

• Anonym (FASS)

Jag skulle inte prova bara sådär. Ta kontakt med en hudläkare

Svar på tråden Någon som tagit bort akneärr?