• Miim

Viktväktar-tråden!

Är det någon som vet om man kan "hoppa" in i jämnviktsprogramet utan att varit medlem tidigare?
    Har tidigare lyckats gå ned 30 kg på egen hand men släppte kontrolle för snabbt och nu står jag här två år senare med 10 kg + på vågen.
    Denna gång tänkte jag dock inte göra samma misstag men vill samtidigt inte lägga ut pengar på att vara full medlem när jag vet att jag fixar det på egen hand.

• Miim

Pirajamaja; Hur jag gjorde? - jag bestämde mig att nu var det nog!!
    Räknade points med sällan skådad beslutsamhet och valde att göra en sak i taget, dvs försökte inte ändra på hela livet på en gång.
    Jag tränade inte en sekund det första halvåret och de första 15 kg, utan koncentrerade mig på att få in "mat tänket" först. När det sedan gick på rutin började jag rida två gånger i veckan. För mig gick det inte att göra detta halvdant och jag stoppade inget godis i munnen under det första halvåret. Resultatet blev att mina tänder ilade jättemycket när jag väl smakade en godis och det gjorde att upplevensen inte alls blev så njutningsfull som jag trott. Varje gång jag stog inför möjligheten att ifrån gå programet och äta fel, tog jag en stund och fundera på om det verkligen var värt det, om jag verkligen behövde den där bullen eller godisen. Svaret var mycket enkelt och istället för att bara stoppa saker i munnen fick jag en chans att avstå.

• Miim

jo det var tider det...
    Tyvär orkade jag inte riktigt hela vägen och måste börja om nu, inte med 30 kg övervikt men likväl 10. Så det är bara att ta nya beslut och spotta fram lite djävlar anamma. Som min mormor sa när hon levde ; "tänk så mycket skönhet som gömmer sig där bland valkarna"

• Miim

Tror inte att någon har lagt ut pointberäkningar i någon större utsträckning på nätet - VV´s affäridé faller ju om man inte "tvingas" köpa butiksguiden o övriga produkter från dem..
    Däremot finns några sidor med recept som är pointberäknade - sök på google!

• Miim

I morgon är det vägning för mig (väger mig en gång i veckan) och trots PMS, förkylning och hårda salta karameller, känns det som om det borde stå minus på vågen. Med tanke på att det ta en stund för min kropp att ställa om sig och fatta att den ska gå ned i vikt, får jag vara lite försiktig så jag inte blir för besviken om jag inte tappat jättemycket första veckan.

Jag försöker inte väga mig oftare en på utsatt dag - mycket för att inte bli besviken eller för fixerad. Det är ganska troligt att vikten under veckans dagar är olika (inte bara ned alltså), beroende på vad du ätit under dagen, gjort dina toalett besök osv. Skulle det råka stå + dag tre, är det lätt att man känner sig misslyckad även om man skött sig. Vågen ska vara ett positivt verktyg men om man använder det för ofta tror jag att man kan få motsatt effekt...

• Miim

Libragirl; Way to go!!!
    Helt riktigt att utmana sötsuget - du ska se att det försvinner efter ett tag.
    Om man inte ger efter vill säga
    Det finns inget som ger en sådan skön känsla som när man vinner över begäret!

• Miim

Mitt bästa tips när det gäller att hantera sötsug är inte att ersätta "det goda" med någonting annat... Visst ska man kunna ta en frukt istället för godis och det gör jag oxå, men som oftast blir jag inte alls tillfredställd och det slutar med att jag fortsätter stoppa saker som absolut inte hör dit i munnen.. Så, jag har som Soleil säger tänkt att det jag inte äter inte heller hamnar runt midjan. Genom att inte tänka på sötsuget, eller helt sonika försöka (och lyckas) tänka på någonting annat, jagar jag sötsuget på flykten!

• Miim

Så har man ställt sig på vågen, efter en vecka av sitt ny/gamla liv....
    Måste bara säga att jag är super nöjd! Minus 2,2 kg!!!!!!!
    Utan att jag tränat en sekund, utan att jag varit hungrig eller helt slavisk.
    Jag var helt övertygad att kroppen inte skulle reagera så snabbt - den brukar ju inte göra det men så fel hade jag. Jag har på en vecka nått mitt första delmål, dvs - 2 kg och har nu bara 6 kg kvar till del mål 2 som jag har räknat med att jag ska nå först om 12 veckor. Nu planerar jag inte att tappa vikt i den här takten hela tiden utan satsar på ett halv kilo i veckan men denna start var den bästa motivatorn jag kunnat få
    *glad och lite smalare miim*

• Miim

*kollar restaurang guiden*
    Ett snabbt urval av olika maträtter:
    Soppa med grädde (grönsaks) 6,5 p
    Redd soppa med champinoner 1 tallrik 3,5 p
    Fiskgratäng med skaldjur 9 p
    Köttfärssås 1 dl 3 p
    pasta napolitana 7p
    risotto 8 p
    het wok med rimmad fläsk 5,5 p
    Bakad potatis med keso 7,5 p (med andra röror 8-14,5 p)

Hoppas att du fått lite uppslag i alla fall

• Miim

Sagogryn;
    Tänk så här; Ja det blev för mycket i går, nej jag ska inte fortsätta med det i dag. Bara för att man "misslyckats" en dag innebär det inte att man ska misslyckas alla dagar. Jag tror inte att kroppen kommer att ta upp så himmla mycket av det du har ätit och att du kommer att smälla upp som en ballong! Det är de små misstagen, varje dag, som man går upp i vikt av..

• Miim

Grattis libra!
    du har fått en lysande start - helt på egen hand!!

• Miim

gud vad jag är hungrig i dag!!
    Inte på godis och snask, utan på riktig mat.
    Trots att jag åt en bra frukost (havregrynsgröt, thé och hårdmacka med keso), vrålar min mage efter mer!
    Kan inte förstå hur jag ska klara mig till lunch på lite frukt bara, men om jag äter för tidigt nu, kommer timmarna fram till middagen bli jättelånga.
    Har druckit massor av vatten och ätit morötter, men kroppen vill ha mat...
    Well, nu har jag fått gnälla av mig - tillbaka till skolböckerna och försöka ignorera magens kurrande.

• Miim

så har magen tystas en aning....
    Ett tips på en mycket billig (både i pengar och poäng) lunch för den som gillar vita bönor:

Snabb böngryta, 4,5 p för två portioner

1 burk vita bönor i tomatsås
    1 burk krossade tomater
    Champinjoner
    1 Lök
    1 tsk olja
    Salt, peppar och timjan (välj de kryddor du gillar)

Bryn hackad lök med oljan i en panna
    tillsätt övriga ingridienser
    Smaka av men salt och kryddor
    låt koka samman tills allt är varmt.
    Vill man ha mer poäng, ät lätt korv till - super gott!!

• Miim

*suck*
    Jag har varit duktigt, inte fallit för frestelsen att äta fet och söt mat...
    Endå står vågen still, trots att jag ätit väldigt smalt. Kanske det är det som är felet? Ska på lilla julafton hos min pappa i kväll och har haft lite ångest över det. Därför har jag "sparat" mer än de fyra poäng man får per dag... Jag som ska äta 22 p/dag har nu i backspegeln ätit kanske 14 p i snitt o dag. vad tror ni, har jag ställt in kroppen på svält?

• Miim

Millface; självklart kan du klara det!!
    Om jag som i vanliga fall inte har ett helt motivationsben i kroppen, lyckades gå ned 30 kg på egen hand med programet och en bra våg, så kan vem som helst göra det! Mitt problem har aldrig varit att gå ned i vikt, utan hålla vikten borta. Därför planerar jag nu att köra ensam fram tills jag har några kilon kvar och sedan gå med i VV för att köra jämnviktsprogramet tills jag är säker att kilona är borta "för alltid".
    Lycka till och välkommen!!

• Miim

så skönt!!
    Har just vägt mig och efter en vecka med stillastående, har jag tappat 0,5 kg den här veckan.
    Hoppas ni alla får en god jul, även om man inte äter ihjäl sig på godis och snask !!

• Miim

Julen har inte varit helt katastrofaktig men visst har jag gått upp lite i vikt... Dock känns inte mätvärdet riktigt rättvist eftersom jag väger mig dagarna innan mens (+1-1,5 kg i vanliga fall) men vågen visar endå "bara" +0,4 kg så jag deppar inte ihop helt.

I kväll tänker jag njuta!
    Om några timmar går vi in i ett nytt år.
    Året ligger som ett oskrivet papper framför oss.
    Det kan vi fylla med vad vi vill
    med skratt
    med glädje och lycka
    med nya mål och utmaningar

Jag hoppas att ni får ett bra slut på ett år som de senaste dagarna chockerat oss alla. Jag hoppas att vi tillsammans kan göra 2005 till året där alla våra förhoppningar slår in...

• Miim

...jag bara orkar inte tänka just nu....
    Jobbar heltid, pluggat heltid inför en tenta + flyttpackning...
    Äter tre bra mål om dagen och hoppas att jag inte ska få en chock nästa vecka när mitt liv kan sättas på play igen.
    Så just nu tar jag en paus. Inte så att jag vräker i mig onyttigheter, men jag vet att jag mest troligen äter för lite.
    Men vad ska man göra när man är så trött att allt smakar papp??
    *miim hasar sig vidare till flyttkartongernas underbara värld*

Svar på tråden Viktväktar-tråden!