• ezzy

Får man som kommunanställd söka tjänstledigt för att prova annat yrke?

Vantrivs på mitt nuvarande yrke (lärare) och har nu hittat ett annat arbete som verkar intressant. Vet ni om man får ansöka om tjänstledighet för att prova på detta yrke? Hur länge får man vara tjänstledig i så fall? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Får man som kommunanställd söka tjänstledigt för att prova annat yrke?
  • getingmidja

Visst får man det, men det är väl upp till din arbetsgivare att godkänna samt bestämma hur länge du får vara tjänstledig...har jag för mig. Cool

Tror på ett liv före döden
  • Mickis74

Det är helt upp till arbetsgivaren...skulle tro att normalt är 6 månader om man får ledigt.

• Mickis74

Det är helt upp till arbetsgivaren...skulle tro att normalt är 6 månader om man får ledigt.

• Nallemajatjejen

Det finns så vitt jag vet ingen lag som reglerar det däremot tror jag att de flesta arbetsgivare idag nog tillåter det. Speciellt om du vantrivs på ditt nuvarande arbete.
    Det är ju inte värre än att du går in och pratar med personalansvarig och frågar om det är ok.

• MSI

Är väl bara statligt anställda som har den rätten.

• Mickis74

Enligt Kommunals avtal så är det upp till arbetsgivaren att bestämma iallafall.

• Tulpanisa

Kolla med facket. Jag ville ha tjänstledigt för annan tjänst men fick det inte pga att arbetsuppgifterna var samma som mina nuvarande. Hade det varit för att prova något annat arbete så hade jag fått men det kanske skiljer sig mellan kommunerna. Om man ansöker i god tid så borde det inte vara några större problem egentligen.

• menilla

Jag är kommunalanställd( i en månad till)
    Ville vara tjänstledig för att prova på annat jobb, men fick nej.
    Chefen tyckte inte att jag skulle vara tjänstledig för en tjänst som jag ville ha, på rätt ställe och inom det som jag pluggat till. Att det var vad jag ville.
    Samt att det är en fast tjänst.

Så jag sa upp mig.

• Maria70

Jag är kommunalt anställd, men tjänstledig för studier nu. På min arbetsplats fick man tjänstledig för att pröva på nytt jobb OM det inte var ett fast jobb. Vi hade som praxis att en person inte får uppta två fasta tjänster samtidigt. Men senaste tiden har vi haft övertalighet och då har det blivit svårare att få tjänstledigt för att prova annat jobb. Svårt att hantera en övertalighetssituation med flera tjänstlediga personer, vikarier mm.

• MSI

Maria70; "Men senaste tiden har vi haft övertalighet och då har det blivit svårare att få tjänstledigt för att prova annat jobb"

Borde väl vara tvärtom? Är man för många så är det väl bra om man ge folk tjänstledigt.

Svar på tråden Får man som kommunanställd söka tjänstledigt för att prova annat yrke?