Hmm...fundering ang. högpastoriserad yoghurt
Hejsan!
Har köpt hem lite yoghurt som är högpastoriserad. Undrar nu ifall det är desamma som pastoriserad yoghurt. Hittar ingen info om det på nätet. Någon här som vet?
Hejsan!
Har köpt hem lite yoghurt som är högpastoriserad. Undrar nu ifall det är desamma som pastoriserad yoghurt. Hittar ingen info om det på nätet. Någon här som vet?
Ingen som vet?
Det är nog detsamma. Tror att det är OK så länge det är pastöriserat över huvudtaget. Såg på nån annan produkt att den var lågpastöriserad...
Jag undrar jag med , är laktos intolerant och då står det ultra hög pastoriserad mjölk m.m ! Men jag tror inte att det är nån fara med sånn mjölk den e ju tydligen pastoriserad iallafall. det står nog tydligt om den är opstoriserad.
Tackar för hjälpen!
Fil o youghurt är högpastöriserat. Mjölk m.m. lågpastöriserat. Bara olika temperaturer o spelar ingen roll för oss med magar
Glad info: man får inte sälja opastöriserad mjölk eller yoghurt som människoföda i Sverige, det måste märkas som djurmat.
Det enda som säljs opastöriserat är dessertost (viss brie etc).
Praktiskt va?
Jo, ny "lag" kom i våras tror jag angående youghurt. Den får säljas opastörierad, MEN bara direkt till konsumenten. Man kan alltså ej få opastöriserat på restauranger m.m.
Oj, vet inte varför jag trodde det var i våras, var redan 1999. Här är klipp från slv.se. Vet bara för att jag fick panik efter en smoothie i somras o var tvungen att kolla upp
SLV.se skriver:
I dag finns pastöriseringskravet fortfarande kvar i Sverige. En liten förändring skedde 1999 då det blev tillåtet att göra ost, smör, mesost och mjölkprodukter som filmjölk och yoghurt av opastöriserad mjölk. Det gäller under förutsättning att produkterna säljs direkt till konsumenten. Produkterna ska vara märkta med uppgiften "av opastöriserad mjölk".