• Anonym (sträng?)

Är jag sån värdelös tonårsmorsa????

hu, har precis haft en superdiskussion med min tonårige son (15 år) angående tider och sova över hos kompisar.
    Just nu känns det som han har rätt...att jag är precis dum i huvudet....varför??
    Jo, för att jag är så sträng..
    För att han måste vara inne kl 0.00 på helger och 22.00 på vardagar och för att jag vill att han ska sova hemma på nätterna ist för hemma hos sina kompisar.

Mina argument är att jag inte litar ett dugg på hans kompisar eller deras föräldrar, då jag tycker deras "ungar" springer ute vind för våg. Alkohol är tydligen helt okej för en del av dem, så länge de håller det på en normal nivå.
    När jag frågar "ungarna2 om de inte borde vara hemma så svarar dom att deras föräldrar ändå sover etc etc...

Jag kan inte ens ta ett glas vin så länge min son är ute och far för jag vill ha möjlighet att köra bil om det behvs, än mindre kan jag gå och lägga mig innan han kommit hem.

Min son säger att jag är sjuk som har ett sånt kontrollbehov...bla så köpte jag en alkomätare för ett år sedan då han kom hem onykter....jag brukar inte använda den, men han vet att den finns där och skulle det visa positivt vid misstanke så ryker hans älskade moped....

så, får jag höra nu....är jag precis dum i huvudet???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-05 14:44:54:
    nu har tråden funnits i ett halvt dygn och jag har förstått att en del tror att jag står med piskan och alkomätaren i hand varje kväll när han kommer hem....så är inte fallet!
    Igår när jag skrev tråden så var både han och jag superledsna och arga och vi sa nog saker både han och jag som vi pratat ut om idag...han förstår varför jag är orolig och jg förstår att han vill känna att jag litar p honom även fast hans kompisar strular...
    Vi har mkt arbete kvar för tt mötas...men det kommer väl...

ikväll är det ju fredag så jag får väl testa mig själv lite....

• Svar på tråden Är jag sån värdelös tonårsmorsa????
  • Maritk

Nä, jag tycker att du låter som en helt normal mamma!!!

• Anonym (sträng?)

hoppas ju på att vara det...men ibland när jag ser mig omkring så undrar tom jag....

• Schweizernöt

Jag är 20 år och min mamma var precis likadan för 5-6 år sen som du är nu..

Det var skitjobbigt för mig att alla andra fick vara ute längre och att de fick sova över hos varandra när inte jag fick det.
    Jag struntade ofta i vad hon sa och var ute och drack mig full med mina kompisar istället för att komma hem.

Jag hittade på lögner som min mamma snart genomskådade..
    Håll gärna i din son, men håll honom inte för hårt.

Låt honom göra saker, men håll lite koll på honom.

Låt hans kompisar sova över hos er då?
    Så slipper du att han är ute och ränner..

Det är mitt tips och mina erfarenheter..

• Anonym

Jag har inga tonårsbarn, men det var inte alltför länge sen jag själv var 15.

Nej, du är inte dum i huvudet.

Jag förstår hans reaktion, precis som jag förstår vart du vill komma med det du säger. Kan ni inte kompromissa på något sätt? Han vet ju om att han blir av med mopeden om han gör något han inte får. Våga lita lite mer på honom, ge honom en chans att visa att du kan lita på honom. Han behöver ju inte nödvändigtvis vara ute längre än han är nu, men kanske vid något speciellt tillfälle att han får komma hem senare, eller att han får sova hos någon kompis någon helg.

Och du, sitt inte uppe och vaka. Det är säkert jättesvårt, men gör det åtminstone inte så att han märker det. Det känns bara konstigt att vara övervakad jämt.

• Mibe

Ja, du är precis helt dum i huvudet...om du frågar en tonåring.

Men frågar du någon som är lite äldre än så, så tycker jag att du är en helt normalt orolig mamma som bara vill din son det bästa. Jag har två små barn och fasar för den dagen dom är tonåringar och tror att dom klarar sig helt själva utan vare sig råd eller hjälp från mig.

Stå på dig - en vacker dag så kommer han att förstå att du inte vill honom något illa! Han kanske rent av kommer att tacka dig, men det är nog många år dit...

• biina

han kanske inte uppskattar det men han kommer att uppskatta din omtanke efter några år. då han förstår att du bara vill väl?!
    ja hade också en överbeskyddande mamam då jag var yngre å så där som jag då hatade över allt annat på jorden, men nu skulle jag int kunna ha en bättre vän.
    tycker du låter som en helt normal mamma!
    styrkekramar

• Schweizernöt

Kan tillägga att jag är glad över att min mamma hade sån koll på mig.

Idag dricker jag väldigt väldigt sällan och jag är ännu mer sällan ute längre än till 00.00 när jag väl är ute.
    Jag har gått och blivit en "mysa-hemma-i-soffan-människa :)

• eisa

Jag hade inte sådana här regler när jag växte upp... vad är du rädd ska hända?

• timberhochmandie

Sätt dig och lyssna på Ikaros (Björn Afzelius) och fundera sedan på en eventuell kompromiss. Kanske har ni rätt båda två? Eller fel båda två?

• VärstaGrymmaTjejen

Tycker också att du låter som en helt normal mamma! Nu är ju mina barn små fortfarande (6 och 1) men jag kan tänka mig att jag inte kommer att handla så speciellt annorlunda än vad du gör när de blir 15...

Han förstår inte nu, men han kommer att förstå sen. Håll ut! Kännde det rätt så ÄR det rätt!

Jag är inte dum... Jag har bara otur när jag tänker!
Svar på tråden Är jag sån värdelös tonårsmorsa????