• Skärgårdsfru

Att försäkra en katt

Om man vill försäkra sin katt, vad bör man fråga om när man ringer de olika försäkringsbolagen?

Jag har varit inne på Folksam, If, Agria och Svelands sidor men måste erkänna att detta med självrisker, massor av siffror osv. är en snårig djungel för mig som är lite sifferblind.

Jag vill ha en försäkring som täcker olycksfall och sjukdom. Alltså en försäkring om katten t.ex. skulle bryta en tass eller något sådant samt en försäkring som täcker om katten t.ex. skulle få njurskador eller liknande.

Och jag vill veta vad det kommer att kosta varje år att försäkra mina 7 katter.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Svar på tråden Att försäkra en katt
  • Tinuskan

Har agria, inga problem vid olycksfall.
    Ring runt, men vad jag har förstått så e agria den "riktiga" djurförsäkringen.

• Skärgårdsfru

Jo jag har ju tänkt ringa runt men som jag skrev så vet jag inte vad jag ska fråga om. Och det var därför jag skrev här. Jag vill ha lite tips på vilka frågor som jag bör ta upp

• Tinuskan

Säg det som du skriver.
    Vad kosta?
    Rabatt 7st?

Jag ringde bara så frågade de mig, tex vilket sort skydd osv..

• 201201232

Agria är lite dyrare, men tjafsade minst när jag skulle försäkra min katt. Andra bolag ville ha friskintyg bara för att han inte var kattunge. Det kostar ju en del att få katten konstaterad frisk av veterinären också.. Vissa sjukdomar fick jag karens på, men det gjorde inte så mycket tyckte jag.

• Skärgårdsfru

Okej ja mina är inte kattungar längre utan är mellan 1½ år och 4 år. 

Jag kan inte ge veterinärintryg på alla mina katter eftersom flera av dom är (före detta) förvildade tamkatter. Dom klarar inte av en veterinärundersökning för dom är inte tillräckligt tama för att handskas av främmande människor sådär. Dom är bara helt tama med mig.

• Lizard19

Jag har folksam och de förklarade för mig vad som gällde när jag ringde och försäkrade mina 3 katter =)

Så ring runt och fråga =)

• Skärgårdsfru

Tack allihopa för era svar. Jag ska försöka ringa runt lite och fråga.

• skorpionen80

Agria är de som ger mest när katten råkar ut för något (när jag frågade iaf). Är supernöjd med dem!

Det du kan fråga om är:
    Självrisk, hur mycket?
    Hur mycket ersätter dem? (alla har ett tak)
    Ersätter de medicin?
    Ersätter de om DU blir sjuk och katten måste in på pensionat? (om du bor själv kan det vara bra)
    När börjar de dra ner på ersättningen, dvs vid vilken ålder?
    Och hur mycket drar de ner?

Det är de jag kommer på nu...

Svar på tråden Att försäkra en katt