Inlägg från: Skärgårdsfru |Visa alla inlägg
  • Skärgårdsfru

Att försäkra en katt

Om man vill försäkra sin katt, vad bör man fråga om när man ringer de olika försäkringsbolagen?

Jag har varit inne på Folksam, If, Agria och Svelands sidor men måste erkänna att detta med självrisker, massor av siffror osv. är en snårig djungel för mig som är lite sifferblind.

Jag vill ha en försäkring som täcker olycksfall och sjukdom. Alltså en försäkring om katten t.ex. skulle bryta en tass eller något sådant samt en försäkring som täcker om katten t.ex. skulle få njurskador eller liknande.

Och jag vill veta vad det kommer att kosta varje år att försäkra mina 7 katter.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Svar på tråden Att försäkra en katt
  • Skärgårdsfru

Jo jag har ju tänkt ringa runt men som jag skrev så vet jag inte vad jag ska fråga om. Och det var därför jag skrev här. Jag vill ha lite tips på vilka frågor som jag bör ta upp

• Skärgårdsfru

Okej ja mina är inte kattungar längre utan är mellan 1½ år och 4 år. 

Jag kan inte ge veterinärintryg på alla mina katter eftersom flera av dom är (före detta) förvildade tamkatter. Dom klarar inte av en veterinärundersökning för dom är inte tillräckligt tama för att handskas av främmande människor sådär. Dom är bara helt tama med mig.

• Skärgårdsfru

Tack allihopa för era svar. Jag ska försöka ringa runt lite och fråga.

• Skärgårdsfru

Tack skorpionen80!

Det var bra hjälpfrågor. Jag ringde Agria nyss och fick svar att med Agria bas så kommer det för mig att kosta 464 kr per år, per katt. Jag får mängdrabatt också då jag har så många katter och alla är id-märkta.

Summan blir 3.248 kr per år och det är inte alls någon farlig summa så som jag har föreställt mig. I alla fall inte när man tänker på hur himla bra det kan vara med försäkring om djuret blir sjukt. 

Jag ska ringa de andra bolagen också men rent spontant känns det tryggast med Agria. Men det är väl för att de verkligen gör reklamer om sina försäkringar och sånt också.  

• Skärgårdsfru

Jag ringde If nyss och dom är dyrare än Agria tydligen. Dom tog 580 kr/katt per år för en "bas"försäkring.

Nu har jag Folksam och Sveland kvar att ringa

• Skärgårdsfru

Jag läste på Folksams hemsida nu att dom inte är aktuella för mig och mina missar. Dom kräver sådant där läkarintyg om katten är över 3 år. Och en av mina katter är över 3 år. Och just den katten är den jag absolut inte kan ta till veterinären

• Skärgårdsfru
    skorpionen80 skrev 2007-01-05 12:27:09 följande:
    De gånger jag hört mig runt har det alltid slutat med att Agria är bäst. De är bland de dyraste - men å andra sidan täcker de mest. De gånger vi (jag och mamma har också Agria) behövt pengar tillbaka, har det bara tagit någon dag att få dem! Alla har ju inte direktreglering...
    Det låter ju jätteskönt att dom är så snabba.
  • Skärgårdsfru
    sakoline skrev 2007-01-05 22:43:57 följande:
    Men någon länkade ju Agrias hemsida. Varför går du inte in och gör en test? Jag fick fram att om jag får en liten kattunge blandras/huskatt kostar det 38kr per månad för mig. Och då valde jag varken livförsäkring utan bara veterinär bas. Det som Munt menar är att de tar hand om katten om man blir sjuk, men har man ett kontaktnät som kan ta hand om katten behöver man ju inte välja det tillägget.Vi funderar på att köpa kisse.
    Jag har redan gjort det testet och jag har även ringt Agria. Det ser du om du läser mina svar i tråden.

Det jag ville ha hjälp med var frågor som jag kunde ställa till Agria för som jag nämner i ts så har jag svårt för siffror och förstår inte riktigt det här med fast och rörlig självrisk osv.
Svar på tråden Att försäkra en katt