• falken

Matsedel för hungriga mammor

Här är den flickor!

Eftersom jag ser att fler duktiga mammor har knåpat ihop lite veckomatsedlar, så tänkte jag att man kan få publicera sin fina lista här, så kan vi sno från varann när man tröttnat på sin egen gamla mat .

Då börjar jag:

Vecka 1

Måndag: Falukorv, pasta o ketchup, tomater o rödlök till

Tisdag: Stekta lax-filéer m pasta o haricoverts

Onsdag: Pannbiff m potatis, lökringar o kokt broccoli, lingon, skysås

Torsdag: Grön ärtsoppa m chevre (har recept hemma)

Fredag: Kyckling m wokmix o creme fraiche, pasta Sallad: sallad, avokado, purjo, pinjenötter

Lördag: Fläskfilé m grönpepparsås o klyftpotatis

Söndag: Linsgryta m ris, tomat o lök-sallad (se recept nedan)

Vecka 2

Måndag: Falukorv i ugn med äpple alt. bacon o ost. Morötter o körsbärstomater i ugn o makaroner till.

Tisdag: Ugnsstekt fisk med citron och tahini (Se recept nedan)

Onsdag: Biff a la Lindström m potatis o kokt broccoli, skysås.

Torsdag: Sellerisoppa med ost (Arlas kokbok)

Fredag: Kyckling m champinjoner, äpple, vitlök, creme fraiche, ris Sallad: sallad, avokado, purjo, pinjenötter (har recept hemma)

Lördag: Fiskgryta med gröna oliver från Marocko (se recept nedan)

Söndag: Mexikansk falukorvsgryta m ris (se recept  nedan)

Vecka 3

Måndag: Pannkakor

Tisdag: Spätta i foliepaket m citron o lagerblad salt peppar, potatis, yoghurt med lime, senap o honung. Sallad o rödlök.

Onsdag: Spagetti o köttfärssås, tomat till.

Torsdag: Ärtsoppa (köpt) m plättar

Fredag: Olivkyckling (Arlas kokbok) m ris Sallad: sallad, avokado, purjo, pinjenötter

Lördag: Fläskkarré, potatis o sås el ugnsrostade grönsaker

Söndag: Fisksoppa med saffran och chili (se recept  nedan)

Vecka 4

Måndag: Böngryta m fetaost o pitabröd (se recept nedan)

Tisdag: Linssoppa m  potatis o purjo (Se recept nedan)

Onsdag: Oriantalisk köttfärsgryta m potatis o augergine (har recept hemma)

Torsdag: Linssoppa, röd (har recept hemma)

Fredag: Citronkyckling (Kärlek oliver o timjan)(har recept hemma) Sallad: sallad, avokado, purjo, pinjenötter

Lördag: Rotmos m fläskkotlett

Söndag: Lammgryta med torkade aprikoser (se recept  nedan)

Recepten kan jag lägga in som inlägg, om ni är intresserade.

Signes mamsing
  • Svar på tråden Matsedel för hungriga mammor
  • falken

Men Lovis - vi åt faktiskt ärtsoppa igår (torsdag)!!!
    Och lilla hemmamannen gjord i ordning så fin matlåda till sin lilla Fru, ärtsopa, pannkakor brdvid, och jordgubbsylt i en liten påse. Gulligt Kyss
    Sen sa han att "vi borde ha fler goda fiskrecept" - så då går vi bara till tråden o plockar lite, perfekt. (min man har blivit hemmapappa och genomgår nån slags hemmafru-förvandling )

Shangri la, goda biffar!! Börjar gissa att du kanske är vegetarian, eller kör du kötträtter också? Jag gillar veg-mat jättemycket, käkar det iaf någon gång i veckan.

Signes mamsing
  • gammeltacka

Ett litet bidrag till middagstipsen:

Pasta med räkor i saffransås.

Fräs 1 finhackad gul lök.
    Tillsätt 1 pkt saffran, 1 pkt matlagningsgrädde, lite salt o lite cayennepeppar.
    Låt såsen gotta till sig en stund.
    Häll i 4hg skalade räkor som får bli genomvarma.
    Servera med bandpasta.

Snabbt, enkelt och gott Glad

• shangri la
    falken- aah sjysst du provade på biffarna alltså?! kul att du gillar
    nej, jag är faktiskt inte inte vegetarian, men vi har som måste att äta MINST två veg rätter i veckan.. dessutom gillar jag inte rött kött speciellt mkt, kyckling o fisk är mums! (var vegetarian i ca 5 år, därför kan jag mkt veggie recept )

pollys mamma, oooh den där pastan låter som en smarrig sak! men jag byter ut grädden mot 2% grädde, blir så mastigt med vanlig grädde tycker jag! men ibland är det ju gott!
  • fruV

Fick tips på ica idag när jag frågade om nåt enkelt recept på sej. Var så bra pris på sej!

Hon tipsade om att ta Keldas fisksoppa, blanda m creme fraiche (jag tar lätt), toppa m räkoe och skjuts in i ugnen ca 20 min! Kanske väntar m räkorna tills slutet...
    Lät sååå enkelt och gott tyckte jag. Fullkornsris samt sallad på baby spenat och tomat till!
    Ska testas ikväll! Måste gå fort nu när man har en liten "apbebis" som inte vill vara själv så mycket!

Saffranspastan låter muuuums!

• falken

Måste tipsa - provade det här idag och det var verkligen supergott!!! Och Antagligen hur nyttigt som helst
    Enda kruxet kan vara att hitta tahini, som är sesampasta på burk. Det fanns iaf på ICA Kvantum i Frölunda, kostade typ ingenting o håller i 4 månader, så det var inget stort problem.

Ugnsstekt fisk med citron och tahini
     0,8 kg fisk i skivor med skinnet kvar, t ex torsk eller lax
    1 st citron

4 msk tahini
    2 st tomat(er)
    2 st röd paprika
    0,5 dl olivolja
    salt och peppar
     Tillagning:

Skiva citronen i tunna skivor och fördela hälften av skivorna i botten på en ugnsfast form. Placera fisken ovanpå citronskivorna.

Skiva tomaterna och skär paprikan i bitar, lägg runtom fisken i formen. Salta och peppra och fördela tahinipastan över fiskskivorna. Lägg resten av citronskivorna ovanpå fisken och ringla rejält med olivolja över alltsammans.

Baka i ugn i 200 grader ca 20-30 minuter. Täck eventuellt med en bit folie mot slutet av stekningen om det verkar bli bränt. Servera fisken med couscous, khobz-bröd och harissablandning som var och en får lägga för sig efter egen smak.

Vi gjorde bulgur till, och kokade upp vatten i vattenkokarn, hällde ihop o lät stå i 30 minuter - klart när fisken är klar, och inget arbete.

Anbefalles!

Signes mamsing
  • Agni

Kan ju inte låta bli att kasta in en mindre nyttig veckomatsedel då rå Flört. Man får ha såna ibland...sen är våran matsedel lite matlåds-anpassad..inte allt som smakar bra i lådan dagen efter Glad

Måndag- Kycklingsallad och ris
    Tisdag- Bruna bönor med potatis och kotlettbacon
    Onsdag- Tagliatelle med baconsås och färska champinjoner
    Torsdag- Potatismos, köttbullar och brunsås med rårörda lingon
    Fredag- Kycklingwok (med grytbas) och ris
    Lördag- Lunch: Lasagnette (lyxar till den och utesluter vatten och kör med mjölk och matgrädde) och grönsallad till. Middag: Fläskfilé med ugnsbakade grönsaker med hasselbackspotatis.
    Söndag- Marias korvstroganoff med potatis (sååå god)

Måndag- Köttfärsgryta med potatis och morötter (med rödvin i muuums)
    Tisdag- Stuvade makaroner och falukorv
    Onsdag- Gulaschgryta med potatis och strimlad paprika
    Torsdag- Pannkakor och färska bär
    Fredag- Exotisk kyckling och saffransris med aprikoser
    Lördag- Köttfärsås och spagetti..äter ute på kvällen
    Söndag- Donken med dottern till Lunch..sen bakpotatis med curryräkor och paprika

Så kan det se ut...men allt går ju att göra nyttigt och det gör jag nog oxå..med fullkorn och lätt produkter osv. Men sen äter vi inte fisk heller..vilket kanske märks Räcka ut tungan Vill ni ha nåt recept så hojta till.... trevlig tråd det här!!

Lovas mamma
  • Surfgirl

Har varit inne och fått lite middags inspiration ett par gånger så här kommer ett tips får mig. Har inte läst alla inlägg, hoppas det inte är för likt något annat recept .

Pasta med het räksås

2 paprikor i små bitar
    1 finhackad lök
    2-3 vitlöks klyftor
    1-2 burkar creme fraich, beror på hur såsigt man vill ha det (brukar ta mini fraich men det är en smaksak)
    ca 500 g oskalade räkor
    1/2 tsk sambal oelek
    1 msk tomatpure
    curry
    paprikapulver
    chilipulver
    cayennepeppar

Skala räkorna. Fräs lök, vitlök och paprikan i lite olja. Häll i creme fraichen. Ha i sambal och tomatpure. Krydda med curry, paprikapulver, chilipulver och cayennepeppar efter egen smak. Ha i räkorna mot slutet, de ska bara bli lite varma. Servera med pasta.

• shangri la

Nej men inte får denna tråd dö!!

oki, så vad ska man äta ikväll då? min man blir kvar i sthlm pga inställda tåg blääää så det blir dinner för en idag, behöver lite inspiration!

• Linah

ja gjorde nåt väldigt gott och enkelt för ett tag sen!

laxfile (fryst styckförpackad)
    fullkorns-linguini
    pumpakärnor
    paprika valfri färg
    rödlök
    creme fraiche (smaksatt om så önskas)

la de tinade laxfileerna i en ungssäker form, salt pepper & lite citronsaft över och in i ugnen ca 15 min, jag kör med termometer, ca 60 grader
    koka pastan!
    rosta pumpakärnorna i torr panna
    skär lök o paprika i "båtar" och stek dem snabbt.
    lägg upp pastan på en tallrik, lägg över rödlök och paprika, lägg på en laxfile, och strö över pumpakärnor!
    servera med creme fraiche, jag använde den smaksatta med chili!
    supergott, snabbt och enkelt!!

Älskade ungar : Hannah 040320 & Hilma 060528
  • Fru Lantz

jag har ett smarrigt recept
    detta fick jag av låtsas svärmor..... Gubbens pappas nya fru

stek kycklingfileer i bitar
    lägg i en smord form
    häll över:
    1 burk mango chutny
    1st purjolök i strimlor
    grädde
    salt & pepper
    strö ost över

Grädda i ugnen 200g i ca 20min eller tills gyllenbrun yta

Servera sallad o ris/pasta till.

• shangri la

ooh låter ju mums!

För min del blev det kokt kycklingfilé, quinoa och lite kokta grönsaker till. Lite tråkigt för det är vad jag alltid äter när min man är borta men nyttigt o bra
    Mango blev det till efterrätt mmmmmm!

Har ni testat att göra thai-gryta med lax någongång? Ska göra det nu i veckan, ni vet, ingefära, paprika, citrongräs o lite chili-fräs ihop allting, häll i kokosmjöllken och så i med laxfiléerna... serveras med ris till MMMMMM!

Svar på tråden Matsedel för hungriga mammor