Inlägg från: littletiger |Visa alla inlägg
  • littletiger

Akvaristik

Vi har ett 110 liters akvarium. Massa olika tetror, 3 malar, 1 eldstjärt, 1 regnbågshaj, 1 kampfisk, 2 polkadot botia.

Av malarna är en av dem gigantiskt stor och är kungen i akvariet, han styr och ställer med dem två mindre malarna och brukar också sätta Eldstjärten på plats när han blir för närgången eller försöker ta hans mat..

Eldstjärten kan vara ganska elak ibland och jagar regnbågshajen en hel del, ibland ger han sig även på dem andra. Han biter inte, bara jagar dem. Vi funderar på att göra oss av med honom, dvs. sälja honom isåfall.

Kampfisken är röd/blå och älskar att visa upp sig.

Botiorna är tokroliga att titta på, hoppar och snurrar omkring som tossiga

• littletiger

En av våra botior dog i dag! Vet inte vad som hände, han såg pigg ut häromdagen och så idag låg han bara still på en stor stock vi har, en sen en stund senare hittade jag honom liggandes på gruset på sidan och rörde sig knappt och och en stund senare var det slut för honom - Vet inte vad som hände, alla andra fiskar verkar må bra. Vi ska dock städa och byta vatten snarast.

• littletiger

Diwa:

nja, köpte den i maj då vi startade upp akvariet. Vet inte hur gammal den var när vi köpte den.

• littletiger

Diwa:

Hoppas det löser sig för er och att butiken tar sitt ansvar.

Vi städade akvariet idag och alla firrar verkar må bra. Kampfisken var sur på oss en lång stund efteråt för att vi "bökat" runt därinne och struntat i honom en stund..
    Han höll sig i bakgrunden länge och inte förräns nån timma senare kommer han fram och visar upp sig igen..

• littletiger

Diwa:

Hur går det med firrarna? lever dom?

• littletiger

Har precis upptäckt en ny invånare i akvariet - en mini neontetra!
    Dem övriga neontetrorna är fullvuxna - så som dem ska vara, vi köpte dem i maj. Men den här är minimini, kanske 1 cm lång? Kan dem ha gjort bebisar utan att vi har märkt något? Annars vet jag inte var den har kommit ifrån!?

• littletiger

Hmm, minineontetran har tydligen varit med ända sen vi köpte dem, den har väl gömt sig bland dem andra hela tiden.

• littletiger

Vi har haft ett dödsfall , en av Rödmunstetrorna låg död när jag kom hem här nu . Inga några direkt synliga tecken på att den var sjuk, den vara helt stilla

Tips för att få väck snäckor? Kommer mer och mer...

• littletiger

Så, då har jag fått lite ordning i akvariet. Har en såndär stor träbit eller vad man nu kallar det och där hittade jag ett gäng med sniglar på och runt omkring. Så träbiten ligger i en spann med hett vatten en stund. Ska ge dem mat lite senare, dem är lite småupprörda just nu för att jag stökat till det för dem . Dammsög lite och gjorde ett litet vattenbyte med. Så nu hoppas jag dem håller sig borta.

• littletiger

Polysperma:

dem bordsbenen har vi på mitt jobb till våra köksbord (Vika Amon bordsskiva). Starka? Hmm, nja, går väl bra till köksbordet, men vet inte riktigt om dem skulle orka med den bänkskivan du hade valt + ett tungt akvarium? . Men hör med Ikea vad maxbelastningen på benen är?

Svar på tråden Akvaristik