Inlägg från: Diwa |Visa alla inlägg
  • Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Diwa

*tjurar*

sitter med kvittot...

men hmm stämmer inte med de diskar jag har i akvariet annat än till antalet

så går det när karl och ungar släpps lösa på zoo

nån som vet de latinska namnen på indianplaty, röd platy och regnbågsmolly?

• Diwa

fiskar inte diskar...

• Diwa
    Vilja00 skrev 2007-01-05 16:02:04 följande:
    gubbens akvarium men jag kan ju inte hålla mina ögon o fingrar borta iallfall :)720 liter (så går det när han släpps lös i en butik med en fantast...!) värmare, pump, bara kalksten inga växter.Sen är det fyllt med malawi ciklider av olika typer, färger o storlekar samt 3 Gibbi (algätare).Har nyligen fått yngel igen (1+2) och har två honor som munruvar. Är så häftigt att följa dem med ynglen i munnen, tur det finns töjmån i den truten :)blir det ett nytt akvarie så blir det antingen stimfiskar (min önskan)eller diskus (gubbens önskan)... fast just nu räcker det mer än gott med den liggande duschkabinen i vardagsrummet :)ha det gott
    720 liter...schhh säg inget till min hubbie bara

han vill ha saltvatten nu för det är mindre jobb min uppfattning är den motsatta

själv ville jag bara ha detta lilla och några få fiskar och gärna då "svårare" ellar större fiskar som ciklider, diskus eller varför inte pirayor (eller haj)...men hrm borde följt med när de shoppade

har tyvärr glömt det mesta jag kunde om akvariefisk

och nu försöker jag klura ut vad de egentligen köpte...för bilderna jag hittar stämmer inte med de som simmar

tror de skrivit fel på kvittot eller så var det fel fiskar vi fick...
  • Diwa

kan man få smått av neontetror???

den ena ser ut att ha fått för mycket mat ett tag

men de lägger rom?

bah...jaja mer fiskmat till de andra har inga fler akvarier och ingen yngelgrunka....

• Diwa

tror att de röda platyna har fenröta
    och en av dem ser svampig ut på sidan
    och den svarta såkallade regnbågsmollyn ser ut att ha små vita prickar

blir så arg...undrar hur stor chans jag har att få zooaffären att antingen byta ut fiskarna(då gråter ungarna) eller åtminstone stå för medicinen...för de var ju sjuka när vi köpte dem...är ju nystartat akvarie så det kan inte vara nåt från oss ju

nån som vet var jag hittar bilder på svamp och fenröta och vita pricksjukan eller vad den nu heter?

• Diwa
    usch då...gammal?
  • Diwa

har försökt fota fiskarna men det är inte lätt

tänkte nån måste veta vad det är...

temperaturförändringar?
    platy och molly är ju inga känsliga arter...
    och akvariet har haft i princip konstant temperatur sen de flytta ner i det...

kan trippen från zoo och hem gjort det?
    det handlar om ca 1 timme varav max 2 minuter i uteluft resterande i varmbil max fem minuter och sen i påsar i akvariet...

visserligen kan det gå fort ute???
    den som packade fiskarna ansåg nämligen inte det behövdes tidningar runt om eftersom vi bor nära och de gick direkt till varm bil...

just nu har vi alltså två med fenröta?
    en med vita prickar
    en med något svamliknande
    en döende?(hon har inte bestämt sig än tror jag)
    en död corydoras(dog inom ett par dygn)

tycker iaf det låter mycket konstigt om de var friska när de såldes...och akvariet är nystartat

eventuellt kan det bero på nitrit?
    men det var ju zooförsäljaren som prackade på familjen så himla mycket fisk och tyckte vi kunde ha fler tom
    Normalt börjar man med bara några få i ett nystartat akvarie...

blä...jag som inte ville ha akvarie är superengagerad och övriga vill bara mata dem

• Diwa

mmm..de tyckte väl de var smarta med tanke på att gubben kan nada och ungarna ännu mindre...

750 spänn kostade det

jag hade räknat med bara några stycken billiga som start
    ja menar vi har ju inte bråttom...

nu känns det såklart extra pissigt eftersom fiskarna dels inte går att artbestämma (tror de är gatukorsningar ) och de har gett oss sjuka fiskar...

ska åka ner på måndag och se vad de har att säga

• Diwa
    Vilja00 skrev 2007-01-08 10:48:52 följande:
    tre små guld färgade yngel har sett dagensljus eller man kanske ska säga - sett mer än morsans mun :)Hittade dom av en slump när jag matade, en ny liten grotta har dom fått, någon snäll liten vän har skapat en fin trygg plats till dom.Dom tidigare ynglen blir bara modigare o modigare, små utflykter utanför revet o små stöldturneér efter mat. Häftigt, så snabbt dom växer.
    wieeee grattis...självgår vi otåligt i väntans tider

var till zoo idag...fortfarande anser han att det var en bra mängd till ett nystartat akvarie men men fick ny pansarmal och medicin till fiskarna...så nu är vattnet grönt

fick nåt salt oxå...

så nu håller vi tummarna för att inte alla ligger på rygg imorgon
Svar på tråden Akvaristik