Inlägg från: LillaLulla |Visa alla inlägg
  • LillaLulla

Akvaristik

Okej, jag hoppar in här...

Jag har ett hemmagjort akvarium som är anpassat för våran fengädda. Akvariet är väl ungefär 40 cm högt och kanske en 150 cm långt, 40 cm brett. Minns inte måtten så noga...

Hur som helst, i det akvariet bor följande:
    En fengädda (Sniff)
    Fyra tigerbarber (ursprungligen 10 men jag lät Sniff äta upp dem, de var lite aggressiva...) De åker snart i toaletten allesammans. Eller så får de flytta.
    Fem pansarmalar
    En... Annan sorts mal... Svart och vitprickig och cirka sex cm lång. Den plus fyra andra tog jag som yngel av en vän.
    Nio små kilfläcksrasbora, de är nyaste tillskottet.

Jag matar två gånger per dag, mest för att kilfläckrasbororna ska växa till sig lite och inte bli Sniffmat.

• LillaLulla

Polysperma - vilka vill du ha då? Ett 600-liters akvarium vore rena drömmen för mig, bara maken skulle gå med på det... Varje kväll kollar han vårt nuvarande akvarium för att se så det inte ser sprucket ut eller läcker någonstans, tanken på 600 liter vatten ut över golvet skulle troligen ge honom hjärtinfarkt!

• LillaLulla

Nope, det var inte en snowball. Det är lite mindre storlek på prickarna på min mal, men annars ser den väl ut ungefär sådär.

Vilket slags ljus har ni i era akvarium?

• LillaLulla

Gaaah, blir galen! Jag ska köpa nya lysrör till akvariet, huvudet snurrar när jag försöker räkna ut hur många watt och Kelvin det ska vara...!

• LillaLulla

Diwa - dagsljus? Vilket lysrör är det, då? Vad kallas de lysrör som du har?

• LillaLulla

Hm, det har väl inte så mycket med w att göra, mer hurudant ljusspektra röret har... Åtminstone enligt vad jag har lärt mig ikväll!

Philips Aquarelle lär vara bra. Det är 36w men lyser med 10 000 K. Jämfört med Sun Glo så har det lägre watt men ger mer effekt, sun glo förbrukar 40 watt men ger bara 4200 K.

Philips TLD 965 verkar också vara bra, men det har jag inte forskat om så mycket än. 95% likt solljuset (?) och 5000 K.

Man blir ju yr!

• LillaLulla

Diwa - ja, det kan ju vara att det är en hel del "snobberi" kring det hela... Men jag tänkte att när jag nu ska köpa ett rör så är det lika bra att slå på stort!

• LillaLulla

Diwa - inte jag heller! Alltid när jag har köpt nåt nytt så får jag så lov att ljuga för maken om priset ("jo, jag vet att det står att maten kostade 7,50?, men jag fick den för bara fyra euro! "), annars kastar han troligen ut hela akvariet med en gång!

• LillaLulla

M73 - tack för tipset! Nu återstår det bara att se ifall de har sådana lampor i våran lilla skitstad... Samma stad som inte begrep vad jag menade när jag sa att jag skulle ha räkor till fiskarna. "Va? Äh, fiskar äter fiskmat och inget annat!"

• LillaLulla

Ingen av mina fiskar har någonsin ynglat av sig och ifall de skulle göra det så skulle de troligen hamna i magen på fengäddan innan jag ens hann få se dem!

• LillaLulla

Diwa - Oj, visste inte att det fanns en växt som hette polysperma!

• LillaLulla

Jag har nio små kilfläcksrasbora. Två av dem har börjat simma bredvid varandra med spretande ryggfenor och ett lustigt vickande på stjärten. Är det nån slags kraftmätning eller är det lek på gång?

Två av mina tigerbarber håller på ungefär likadant, fast de verkar ta tag i varandras munnar och snurra runt, ser ut som om de kysser varandra. Hmmm...?

• LillaLulla

Diwa - okej, vågar man hoppas på ägg snart då? Läste någonstans att kilfläckrasbora är lättodlad, nästan lite guppy-varning på dem... Ifall du får neonbebisar så ska du ta och skicka hit dem!

• LillaLulla

Hmm, undrar ifall mina tigerbarber får gå samma väg...? Ingen av de andra fiskarna får någon ro i akvariet som det är nu.

• LillaLulla

Polysperma - ställ dem i fönstret?

Jag har också lite lys-problematik. Jag ska alltså köpa ett riktigt fint lysrör till mitt akvarium, men det finns att välja mellan 15 w, 30 w och 40 w. Vilket ska jag ta? Akvariet är väl kanske en 120-150 l....

• LillaLulla

Så... Hur många watt ska en akvarielampa vara? 15, 30 eller 40, till ett ca 120-150 l akvarium?

• LillaLulla

Irmelin - Grattis! Vågar man fråga hur mycket det kalaset går på...?

Svar på tråden Akvaristik