• Pistou

EFTERLYSNING: gammaldags recept på "spröd" chokladkola

Hej alla godisälskare!
    När jag var liten brukade min mormor laga underbar chokladkola lagom till jul. Den var inte alls seg, utan mer spröd i konsistensen. Mormor är i himlen sen flera år tillbaka och receptet tycks ha försvunnit.
    Är det någon av er duktiga julpysslare som vet vilken typ av kola jag tänker på? Jag har för mig att smeten ska koka rätt så länge för att kolan ska få den spröda och "sockriga" karaktären. Skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa mig.

• Svar på tråden EFTERLYSNING: gammaldags recept på "spröd" chokladkola
  • Jennie Brunflo

Är det fudge månne?

Min mormor gjorde alltid det.

• Pistou

Hej Jennie,
    Tack för dina funderingar!
    Ja, det är nog någon typ av fudge, men den var inte seg alls utan snarare smulig i konsistensen. Hon kanske använde samma recept som vanlig chokladkola fast lät smeten koka extra länge (i så fall betydligt längre än tills det går att göra "kulprovet"). Jag kanske får försöka mig fram och se...

• ashera

Hmm, jag vet bara ett recept jag TOTALT misslyckades med idag :( Fast det är chokladkarameller, men de är inte sega utan spröda (om man kokar tillräckligt länge, jag kokade för kort tid och det blev stenhårt!)

3 dl socker, 1 dl grädde, 2 msk kakao, 1 klick smör (ev hackad mandel)

Blanda allt (utom mandel) i en kastrull. Låt koka tills smeten tjocknar och sockrar sig på kanterna. (Blanda ner mandel) och häll upp.

• Annie

Engelsk fudge

1 ½ dl kakao
    6 dl socker
    1 krm salt
    2 msk sirap
    2 dl kaffegrädde

Blanda i tjockbottnad gryta, koka på svag värme ca 30 min, rör om ofta. Gör kulprov.

2 msk smör
    1 msk vanilla

Tillsätt smöt, häll över i kall gryta och vispa tills det tjocknar. Tillsätt vanilla. Häll i oljad form 20x20 cm. Pensla med olja, låt stelna och skär i bitar.

Blir smulig, gôrgod och ljuvlig engelsk fudge. Tror det är vad du är ute efter.

/Annie

• Pistou

Tack snälla ashera och Annie för era recept! Jag ska testa dem och se om de påminner om mormors julgodis från barndomen.

• Themis

Tack tack tack!!! Jag har också tappat bort ett superrecept på något ditåt, måste testa om det här är samma grej...

Svar på tråden EFTERLYSNING: gammaldags recept på "spröd" chokladkola