Inlägg från: enlitenbitkaka |Visa alla inlägg
  • enlitenbitkaka

Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?

Jag och min sambo är sugna på att skaffa häst i framtiden...är isf tänkt att vi ska ha den hemma på gården. PÅ tomten finns en byggnad som vi tänkte använda som stall...
    så jag funderar lite på vilka bestämmelser som finns angånende boxar. Hur stora ska dem va ex?

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?
  • enlitenbitkaka
    FruSöderström skrev 2007-01-06 00:33:36 följande:
    Boxens storlek beror på hästens storlek. Sedan är det väl smidigast att köpa boxar.
    Vart köper man dem *dum Märks kanske att vi är helt novis på hästar....lär bli många ridlektioner och undersökningar innan detta tas i verk
  • enlitenbitkaka

Japp det finns mark för bete... Men det där med att ha en kompis till hästen - är det alltså omöjligt att köpa EN häst? Man måste alltså köpa två? Och behöver den ha sällskapa v just en häst eller nöjer den sig med andra sällskapsdjur?

• enlitenbitkaka
    Lolilla skrev 2007-01-06 17:46:12 följande:
    Hästar är flockdjur. Det är på gränsen till djurplågeri att låta de leva ensamma, och ja, det ska vara andra hästar till sällskap.En tex gris duger ej. Kanske är en bra ide för dig och din sambo att börja på ridskola till att börja med?
    Jodå läs ett par inlägg längre upp så har jag allt skrivit att vi ska ta allt i rätt ordning!
    Vilgotha skrev 2007-01-06 17:48:40 följande:
    Har du ingen hästerfarenhet alls??
    Nej
  • enlitenbitkaka
    Vilgotha skrev 2007-01-06 18:17:08 följande:
    lus...Att ha egen häst kräver mkt erfarenhet och ett enormt intresse. Börja med att rida på ridskola och se om det är något för dig. Att hantera ett djur som väger många hundra kilo mer än en själv kräver mycket förståelse för djuret så att det inte tar överhanden för då blir det farligt.Jag har själv 25 års erfarenhet men känner mig själv osäker ibland.
    Jo vi ska börja med ridlektioner...är inte så att vi ska köpa en häst på Blocket.se imorgon. Jag frågar ju för att jag vill lära Har hund och uppvuxen med hundar och när det gäller djur blir man aldrig fullärd, men man måste ju börja någonstans. Det här är min dröm och har varit i många år så det är ingenting jag bara kastar mig in i.
  • enlitenbitkaka
    Vilgotha skrev 2007-01-06 18:24:20 följande:
    lus...vad bra Här är en mkt bra hästsida www.bukefalos.com

Jo jag har allt hittat dit också! Men tack för tipset!

Någon mer som vill förbarna sig över mig med tips och råd

• enlitenbitkaka

Får jag fråga vad ni kunniga har haft för hästar? Är intresserad av islandshäst eller fjording just nu....men det kan ju komma att ändras längre fram.

• enlitenbitkaka
    Stormvarning skrev 2007-01-06 19:15:11 följande:
    Praktisera på en veterinärklinik, så får du åtminstone lite hum om vad det kan komma att kosta om du har otur (FNISS)...
    Känns inte så nödvändigt!
  • enlitenbitkaka
    Stormvarning skrev 2007-01-06 19:28:01 följande:
    Ha ha.. Nej. Men det är inte fel!
    hundens räkningar kan bli saftiga dem med!
  • enlitenbitkaka

Antar att de flesta av er började rida när ni var knattar? Eller är det någon av er somm kom igång på senare år?

Svar på tråden Vad behövs för att bygga box till häst? Vilka krav finns?