• TessaLisa

gardiners vara eller icke vara

Jag har nyligen läst i tråden om hur ofta man byter gardiner och la märke till att det är flera om inte har några gardiner alls.
    Här har ALLA gardiner, men jag har lagt märke till att i större städer gapar fönstrena ofta nakna, möjligtvis att det står några krukväxter och/eller en lampa i fönstrena.
    Varför väljer man att vara utan gardiner? *nyfiken*
    Jag tycker ofta att ett fönster med gardiner ser mycket mer välkomnande ut än ett utan, oavsett hur mkt växter det är där istället.

• Svar på tråden gardiners vara eller icke vara
  • Labolinaa

Har tänkt på samma sak....o tänk vad det ska eka utan gardiner! Jag skulle bli galen...

• TessaLisa

ja... minns bara hur det ekade i vårt vardagsrum när vi flyttade in och innan jag hunnit fixa gardiner dit

• Cess

Jag avskyr gardiner!! De enda jag kan tänka mig att ha är tunna skira vita gardiner i sovrummet!!
    Personligen tycker jag annars att gardiner stjäl utsikten och faktiskt att gardiner för det mesta är ganska så fula...

• Jennie med ie

I den första lägenhet jag "nästan" bodde ,) hade vi inga gardiner i vardagsrummet. varför? För att de fönstren passade att vara utan gardiner, de var liksom "insjunkna" i de tjocka väggarna och karmarna var jättefina. Vi klädde liksom fönstret med slinrgande växter och hade inte alltför dominerande lampor i två av dem. det blev hur bra som helst. Men det krävs en viss typ av fönster för att jag tycker det ska funka utan gardiner, oftast blir det bara tomt och trist.

• Linda1976

Innan vi flyttade till huset hade vi gardiner, men nu när vi har nytt fräscht hus, med relativt små fönster behövs det inte. Snygga marmorskivor, matchande krukor och nån snygg lampa har vi dock i de flesta fönster...

Detta är inte elakt menat, men när jag hade gardiner så var det mest för att dölja fula fönster och slippa drag. FÖrstår inte riktigt det där med att hänga tyg i fönsterna, visst är det en ganska konstig grej egentligen!

• NK80

Skulle bli fult och tomt utan gardiner, iaf hemma hos oss.
    Min mamma avskyr gardiner. I vardagsrummet har hon MÄNGDER med växter istället, då är gardiner bara i vägen. I de andra fönstrena har hon bara små små kappor och massa blomor (hon älskar blommor)

Själv skulle jag inte klara av att vara utan gardiner, blir så mkt mer ombonat och trevligt hemma med dem.

• Fluffi

De fönster som finns i storstäder är kanske i gamla hus. Gamla hus har oftast mycket vackrare fönster. Varför dölja dem? På vintern/hösten kan jag tycka att det behövs gardiner för "mysfaktorn" men sommar och vår kan man strunta i det.

• ahlcec

Håller med Fluffi, och lägger till att på somrarna har vi inte mattor på golvet heller.

Och i vardagsrummet har vi träjalusier istället för gardiner.

• kobra

Jag tycker inte om fluffiga veckiga gardiner

• Halloj

Jag tycker att det finns 3 anledningar till att skippa gardiner:

1. Att man har fina fönster/karmar som man inte vill dölja med gardiner
    2. Man har en fantastisk utsikt som man vill ha se så mycket som möjligt av.
    3. Man vill ha in så mycket ljus som det bara går.

Har man däremot fula 70-tals fönster, fönster med fuskspröjs, mörka fönsterbågar eller något annat fult så tycker jag att det är bäst att dra uppmärksamheten från dom med hjälp av gardiner.

• TessaLisa

ok, jag förstår er som har väldigt vackra fönster och inte vill förta deras glans.
    Men, min erfaranhet är att ett rum utan gardiner har en förmåga att få ett hårt ljud, även ifall man har kuddar, soffor o likande som ljuddämpande. Hur gör ni för att hindra det hårda ljudet? I vissa hus ekar det nästan!

• Serina

Om vi inte skulle ha gardiner så skulle man ju se de fula infällda och dåligt monterade persiennerna, färgen som behöver bättras på (inte vårt ansvar, vi hyr) etc. Fast jag gillar gardiner. Rätt typ på rätt ställe dock, allt är inte snyggt i alla fönster direkt.

Svar på tråden gardiners vara eller icke vara