• Löööv

apnéer

Upptäcker man inte att barnet har apnéer så KAN det leda till PSD tyvärr.

Även OM man märker det KAN det tyvärr sluta i PSD ändå.

Det är inte vanligt att barn har så långa andningsstopp/andningsuppehåll men finns risken för det kan man köpa sig ett aningslarm. Fast för vissa kan ett larm stressa mer än lugna. Man får lyssna till sig själv helt enkelt. OM barnet får andningsstopp och man har larm så har barnet betydligt större chans att klara sig.

Man kan se ett andningsstopp. Barnet får i regel cyanos i ansiktet. Alltså, barnet blir blå om mun och kanske i hela ansiktet om det vill sig riktigt illa. Barnet blir även slappt. Ofta kan man avbryta apnén med att röra barnet. Kanske stryka det över ryggen som ex. Men det kan även hända att man måste ge barnet inblåsningar till hjälp kommer.

• Löööv

Vår lillebror blev likvit i ansiktet och kraftigt blå runt munnen och blå på ögonlocken. Till en början. Han blev helt lealös i kroppen.

Ja, det finns barn som är speciellt i riskzonen.

*om mamman rökt under graviditeten.
    *prematurt.
    *pojke.
    *född under vinterhalvåret.
    *flaskmatad.
    *samsovning.
    *magliggare.

Det finns barn som är allt det här men lever gott och det finns barn som dött trots att mamman varit jättenoga med att följa rekomendationersa socialstyrelsen fixat med .

• Löööv

Det är nog lugnt för din del. När dom får en apné andas dom inte och är tveklöst jätteblå om munnen. Är också slappt innan man får igång dom igen.

• Löööv

Oki doki. Jag trodde jag var mer eller mindre ensam här på FL med en som som hade apneer. Fast han fick läggas i respirator.

Vad för medicin?, Teovent/Teofyllamin?

• Löööv

Prover Lillebror fick göra:

RSV ett x antal gånger. Hjärteko(ul). LP gånger 2 (ryggmärgsprov). EEG x2. EKG. EEG, uppvaknande och insomnande. UL-skalle. Röntgat huvud och lungor gånger flera. Blod odlingar. Metabola prover. Organiska syror (urin). PH-mätningar, 24 timmars reflux. 24 timmars EEG samt EKG. Skikt röntgen. Magnetrönten. Givetvis massa CRP och blodgaser...många blodprover!. 3 sömnregistreringar, varav ett fick avbrytas då lillebror inte orkade mer . Testet fick göras på BIVA.

Behandlingar: Antebiotika. Teovent. Syrgas på grimma. C-PAP. Respirator. Sond. Blod. Adrenalin i aiolos. mm
    Vi fick även lämna två rör blod till forskningen...det är ju bra.

Så en dag var det kritiska puts väck!. Konstigt. Ett mysterium.

• Löööv

Claudia. Var ska ni göra andningsregistreringen?.

Eldo, vad länge din flicka hade fuffens för sig!...usch!. Vad fick ni för diagnos?.

• Löööv

Ja, omogen i andningscenter blev vår diagnos också. Fick ni ligga på sjukhus länge?.

Jag försöker skriva om den där tiden men det är så jobbigt tycker jag. Börjar ju böla innan jag ens tänkt ut en bra början på berättelsen .

Hur upptäckte ni henne och...vad hände?

• Löööv

Eldo, fy vad hemskt. Fast jag vet vad du menar med att man normaliserar det hemska. Då tyckte man ju inte att det var så hemskt, många gånger var man ju lugnare än läkarna!. Man var ju van med att man bara behövde knuffa lite på barnet då och då .

Fast sonen blev ju värre sen . Han fick ju handventileras igång ofta och hamnade även i resp. Hans puls låg mellan 30 till 220 slag i minuten. Den svajade som 17!. Saturationen damp ofta ner till 30% när han var som värst. Det var fruktansvärt att se. Vi trodde ju att han skulle dö och läkarna ville inte prata framtid heller .

• Löööv

Jo, först ville jag bara finna en anledning. Hela jag höll på att slitas itu av oro. Jag ville bara veta vad det var så jag kunde börja sörja liksom. Det kändes så jobbigt att inte veta vad som komma skulle....

Men sen när han blev friskare och apneerna avtog så sket jag i vad det var huvudsaken var att han blev bättre. Nu är jag säker på att han var en av dom barnen som skulle dött i PSD men vi hade turen att hindra det. Hade vi inte haft TUREN att finna honom livlös hade han dött i PSD eftersom det inte var något fel på honom. Läskigt egentligen. Blir det fler barn ska jag skaffa larm innan jag gjort gravtest .

• Löööv

Claudia. Vad jobbigt att det började om igen med larmen . Undrar om ni får en förklaring till eran dotters andningsstopp?.

Kram på dig vännen och berätta gärna hur det går!.

• Löööv
    ...har tänkt på er!!!. hoppas det gick bra!!. huvudsaken var ju att det inte var livsfarligt och det kan det inte ha varit eftersom ni är hemma . Gjorde dom koldioxid testet?
  • Löööv

Men satt ingen med en skärm framför sig och mätte olika halter?. Dom brukar filma fejjan också....Och göra ett koldioxidtest med en genomsynlig "ostkupa" på huvudet

• Löööv

skönt . Då har jag lärt mig något nytt idag med .....trodde man bara kunde göra sånna där sömnregistreringar på sjukan.

Hoppas testet såg finfint ut

• Löööv

Att du inte fått svar kan ju vara positivt . Hade dom sett något hemskt hade dom ringt in er direkt.

Dom sa inte att dom hör av sig OM dom finner avikelser?. För vissa läkare kan göra så, att dom bara hör av sig om dom finner nåpgot som avviker från det normala.

Kramar om dig/er och hoppas allt är väl.

• Löööv

Beklagar beskedet men jag tror hon snart kommer mogna....det är en tidsfråga gumman. Skänker alla kramar!

• Löööv

Klart jag förstår . Men det kommer gå så bra. Röntgen tog väl ca 1½ timma och han sövdes i sin respirator. Det gick bra men det kändes tungt att lämna honom i deras händer men dom är så duktiga och allt gick bra . Krama lillan från mig!. Det blir säkert slutet på hela historien...inte början på något annat.

Svar på tråden apnéer