• Svillan

Måste inte grannen ha staket runt dammen?

Vi flyttade till vårt hus för drygt ett år sen.
    Då känndes inte grannens damm som något problem. Men till sommaren kommer vår grabb va dryga året och vi är rädda att han ska prommenera rätt ner i dammen om man tittar bort i någon sekund.
    Finns det några regler/bestämmelser runt dammar?
    Annars måste vi sätta upp ett långt staket mot deras tomt.

Tänker naturligtvis ta upp det med dom till våren, men jag undrar som sagt om det finns några lagar?

• Svar på tråden Måste inte grannen ha staket runt dammen?
  • s m l

Jag tror att det blir ni som får lov att sätta upp staket mellan era tomter isf men är inte hundra

• Luddvar

Fy fasen, dammar är det värsta jag vet. Nu vet jag inte om det finns en lag men sätt upp världens ogenomträngligaste staket för vatten drar till sig barn...

• Svillan

Det är det jag är rädd för...

• nattuggla

Grannen har nog inga skyldigheter, det är deras tomt, barnen ska inte springa dit och gör dom det så är det på ditt ansvar!

• MrsQ

Det finns ju regler för pooler så kanske också för dammar!?

• Tjollabolla

Joho då. Jag har för mig att det finns lagar runt detta! Dom följs ju visserligen inte, men om ni klagar så måste dom nog hänga in på ngåot sätt. Kolla upp det! (vart man nu gör det...)

.?:*¨¨*:?.Gravid i v.33.?:*¨¨*:?.
  • Svillan

MrsQ - Jag tänkte oxå det. Har googlat, men inte hittat något.

• Mamma till Wilma

Åh, jag hade smällt upp en MUR tror ja....

• Tereza

Om det är på hans tomt så måste han antagligen inte göra det eftersom din son inte ska vistas på hans tomt, utan ni får sätta upp staket mellan tomterna. Annorlunda om det är på allmän mark dvs.kommunens mark.

Ett fall med dagvattendammar har varit uppe i regeringsrätten. Domslutet blev att den aktuella kommunen dömdes att vidta särskilda säkerhetsåtgärder: "Kommunen skall uppsätta ett minst 0,9 meter högt staket som ansluter till marken på sådant sätt att barn inte kan krypa under. Om det anordnas grind i staketet , bör den förses med säkerhetsbeslag eller annan lämplig anordning som hindrar barn från att öppna grinden."

• Svillan

okej, då blir det vi som sätter upp ett rejält staket mot deras tomt!

Svar på tråden Måste inte grannen ha staket runt dammen?