• Nr 14

Omplacering - lönesänkning???

Någon här som vet vad som gäller?

Jag jobbar nu 3-skift med en låg grundlön men med OB-ersättning för kvällar, nätter och helger.

Nu blir jag omplacerad pga buller till ett dagtidsjobb och nu undrar jag om jag får behålla den lön jag skulle haft om jag jobbat kvar på skiftet eller om jag bara kommer få grundlönen?

Jag kommer jobba mån-fre 07-16 antagligen, men mitt ordinarie skift jobbar ju helger och nätter...

• Svar på tråden Omplacering - lönesänkning???
  • Barn nr2

Jag är inte helt säker men jag tror inte att du får behålla OB tillägget eftersom du inte jobbar OB tider.

• Nr 14

Någon mer som har en aning?

Företaget har bestämt att jag ska omplaceras (vilket jag tycker är superbra!) pga nya rön om gravida och buller som kom i slutet av 2006. Jag begärde alltså inte själv att få bli omplacerad. Borde de inte kunna räkna ut ett snitt på vad jag skulle tjäna och ge mig den lönen??? Det blir en rejäl lönesänkning annars eftersom min grundlön är så låg pga OB tilläggen???

• tvilling77

Dom har rätt att omplacera dig men inte till sämre villkor än du hade innan , alltså har dom inte rätt att sänka din lön pga omplacering för graviditet...ta kontakt med ditt fack genast om detta sker.

• Toka2

OB-ersättningen kan du inte kräva, men du kan hoppas på tur som jag hade förra graviditeten. Då bytte jag från 2-skift till dagtid (pga mina nya arbetsuppgifter), och förhandlade fram att jag skulle få behålla mitt skiftformstillägg. Med motiveringen att jag inte skulle straffas för min graviditet. Lycka till!

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • NinaT

JAag har också liknande problem. Jobbar 3 skift nu (på akutmott) och vill slippa mina nätter. Eftersom jag jobbar 3 skift har jag reducerad arbetstid till 34,33 h i veckan.

Vet någon om jag måste börja jobba fler timmar bara för att jag inte jobbar nätterna? (ska fortsätta jobba kväll och dag)Det vill jag ju inte. Hjälp!

• Toka2

Jag fick förskjuta min arbetstid, med bibehållet skiftformstillägg och bibehållet antal arbetstimmar. Min eftermiddagsvecka gjorde jag dagtid, de 8,9 timmar som skulle gjorts på kvällen, och fredagen fick jag ledigt som en normal kvällsvecka. Hade jag jobbat ren dagtid hade jag jobbat mån-fre alla dagar.

Prata med närmaste ansvarig chef, har man tur går det att lösa smidigt. Du och din chef kan bestämma att du pga graviditeten ska göra natt-timmarna på annan tid, och då blir ju inte timmarna fler, bara förskjutna. *håller tummen!*

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden Omplacering - lönesänkning???